Θετικό το ευρώ αλλά αμφιβολίες για το κυπριακό
Ο ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΑΔΑΜΟΣ ΑΔΑΜΟΥ ΣΤΟΝ «Π»
Θετικό το ευρώ αλλά αμφιβολίες για το κυπριακό
Συνέντευξη στον Παναγιώτη Καπαρή
Χαίρεσαι πραγματικά να συνομιλείς με ευρωβουλευτή και γιατρό Αδάμο Αδάμου. Με το λαγαρό και τολμηρό του λόγο, λέει τα πράγματα με το όνομα τους και δεν κρύβει τις ανησυχίες του για την πορεία του κυπριακού. Την ίδια ώρα εκφράζει την ικανοποίηση του για την έλευση του ευρώ, όντως μάλιστα ευρωβουλευτής της αριστεράς. Η συνάντηση έγινε στο περιθώριο της συνόδου της ολομέλειας του ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο. Ο Αδάμος Αδάμου, προειδοποιεί ότι τον Απρίλιο θα υπάρξει έλεγχος για τα θέματα περιβάλλοντος και καλεί σε εγρήγορση.
Τι είναι το πρώτο που θα λέγατε με την εμπειρία δύο και πλέον χρόνων στο Ευρωκοινοβούλιο;
Ο πρώτος στόχος είναι να υπηρετήσω την ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως εγώ και η παράταξη μου, την αντιλαμβάνονται. Ερχόμενος εδώ, ήρθα με μια κληρονομιά, το κυπριακό, για το οποίο αφιερώσαμε μεγάλο χρόνο, προκειμένου να μην βρεθούμε προ αδιεξόδου και αλλά και για να εφαρμόσουμε την πολιτική της κυπριακής Δημοκρατίας. Αυτό αποτελεί υποχρέωση μας.
Υπήρξαν παγίδες;
Μέσα από τη συλλογική προσπάθεια των ευρωβουλευτών καταφέραμε να αποφύγουμε παγίδες και καταδίκες από το Ευρωκοινοβούλιο, χάρη στην ενημέρωση και το διάλογο με τους συναδέλφους μας. Όταν πρωτοήρθαμε και μετά την απόρριψη του σχεδίου Ανάν, μας έβλεπαν σαν το κόκκινο πανί. Ωστόσο πετύχαμε μια σειρά από θετικά ψηφίσματα για την Κύπρο. Δεν ξέρω αν θα μπορέσει να συνεχιστεί αυτή η θετική στάση, η οποία οφείλεται στη δουλειά όλων των ευρωβουλευτών. Έχω αμφιβολίες για πόσο καιρό θα διατηρήσουμε αυτή τη θετική στάση. Θα πιεστούμε πολύ το 2007, για το κυπριακό.
Ασχολείστε μόνο με το κυπριακό;
Απορρίπτω την άποψη ότι είμαστε μονοθεματικοί και ασχολούμαστε μόνο με το κυπριακό. Εγώ λαμβάνω μέρος στις επιτροπές, Περιβάλλοντος, υγείας και ασφάλειας των τροφίμων, είμαι αναπληρωματικό μέλος της Επιτροπής Παιδείας, πρόεδρος της διακοινοβουλευτικής Επιτροπής για τις σχέσεις με το Παλαιστινιακό Νομοθετικό Συμβούλιο, αντιπρόεδρος διαφόρων ομάδων που αφορούσαν την υγεία και την βιοηθική, συμπρόεδρος στην Επιτροπή κατά του καρκίνου, αναπληρωματικό μέλος της διακοινοβουλευτική επιτροπή για την Τουρκία καθώς και μέλος άλλων επιτροπών.
Τα καταφέρνετε με όλες αυτές τις υποχρεώσεις;
Είμαι ευχαριστημένος γιατί έχω ετοιμάσει δύο νομοθεσίες, οι οποίες έχουν ψηφιστεί και είναι υποχρεωτικές πλέον για τις 27 χώρες και τώρα ετοιμάζω την τρίτη νομοθεσία που αφορά την βιοποικιλότητα. Με δική μου πρόταση η επιτροπή Περιβάλλοντος θα επισκεφθεί την Κύπρο τον Απρίλιο, για να ελέγξει την εφαρμογή των οδηγιών για το περιβάλλον. Γι αυτό γρηγορείτε στην Κύπρο, γιατί θα έλθουν να δουν και θα ετοιμάσουν σχετική έκθεση.
Υπάρχουν και αυτοί που αμφιβάλουν για τη δουλειά σας;
Δούλεψα πολύ σκληρά, όπως και οι έξι ευρωβουλευτές. Καταφέραμε να κάνουμε περήφανη την Κύπρο. Χαίρομαι εσωτερικά μέσα μου, παρόλο που γνωρίζω μερικούς στην Κύπρο που μας κατηγορούν ότι είμαστε τουρίστες. Εσείς οι δημοσιογράφοι γνωρίζεται πόσο δύσκολο είναι να πηγαινοέρχεσαι κάθε βδομάδα στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο και πόσο σημαντικό είναι να είσαι έτοιμος να τοποθετηθείς ώστε να μην εκτεθείς και μην γίνεις ρεζίλι.
Γίνεται ένα παζάρι, ένα πάρε-δώσε στο Ευρωκοινοβούλιο;
Τον όρο πάρε-δώσε εμείς εδώ το λέμε συμβιβασμό. Υπάρχει ένας άλλος τρόπος σκέψης και συναπόφασης. Εγώ τις εκθέσεις μου τις πέρασε σχεδόν με ομοφωνία από την Ολομέλεια του Κοινοβουλίου, γιατί κάναμε συνεννοήσεις με τους σκιώδης εισηγητές των εκθέσεων, οι οποίοι προσέθεταν και τις δικές τους απόψεις. Στόχος είναι να επιτευχθεί το λεγόμενο μοντέλο του win-win, δηλαδή να αισθάνονται όλοι νικητές και ευχαριστημένοι. Δεν πετυχαίνει πάντα αλλά αυτή είναι η τακτική που ακολουθείται.
Υπάρχει και διαφορετική νοοτροπία;
Η νοοτροπία και ο τρόπος που γίνονται οι συζητήσεις δεν επιτρέπουν το παραμικρό είδος λαϊκισμού. Αν γίνει κάτι τέτοιο, τότε ο ευρωβουλευτής καταδικάζεται στη συνείδηση του άλλου αμέσως. Και στις συζητήσεις ακόμη και στις τηλεοράσεις αναπτύσσουμε με διαφορετικό τρόπο τα επιχειρήματα μας. Δεν υποστηρίζουμε τις θέσεις μας με φωνασκίες, αλλά με επιχειρήματα και πάντα έχουμε και τη διάθεση να ακούσουμε και τον άλλο.
Είναι μακριά η Κύπρος σε αυτό το επίπεδο;
Αργά ή γρήγορα, η Κύπρος όντας μια Ευρωπαϊκή χώρα, αυτή η νοοτροπία θα φθάσει και στο νησί. Απλά θα αλλάξει ο τρόπος που γίνεται η πολιτική αντιπαράθεση. Εδώ είναι διαφορετικός ο τρόπος αντιπαράθεσης. Η άλλη πλευρά δεν έχει σημασία αν είναι σε διαφορετικό πολιτικό σχήμα. Σημασία έχει το επιχείρημα που προβάλλει. Κανένας δεν λέει ότι δεν ψηφίζω, γιατί η πρόταση ανήκει στην αριστερά ή στην δεξιά. Εμείς λέμε ότι το επιχείρημα δεν πείθει ή το επιχείρημα πείθει και γίνεται αποδεκτό.
Τι γίνεται με το ευρώ. Υπάρχει ανησυχία για φαινόμενα αισχροκέρδιας;
Εναπόκειται σε εμάς να παραδειγματιστούμε από άλλες χώρες, όπως η Ελλάδα για να μην παρατηρηθούν φαινόμενα αισχροκέρδιας. Βλέπω τα βήματα που γίνονται και νομίζω ότι είναι θετικά. Το σημαντικό είναι η αξία που δίδεται στο κέρμα, αυτό είναι το μυστικό. Το χαρτονόμισμα το αντιλαμβάνεται ο πολίτης, ενώ το κέρμα είναι που δημιουργεί το πρόβλημα. Ένα νόμισμα των δύο ευρώ, έχει αξία πέραν της μιας λίρας. Απαιτείται η εκπαίδευση του κόσμου και πρέπει οι τιμές να αναγράφονται και σε ευρώ και σε λίρες. Πρέπει επίσης να προσεχθούν οι στρογγυλοποιήσεις προς τα πάνω, οι οποίες όχι μόνο θα ζημιώσουν τους πολίτες, αλλά και θα αυξήσουν τον πληθωρισμό και άρα θα επηρεαστούν και τα κριτήρια του Μάαστριχ.
Αποτελεί ένα σημαντικό βήμα.
Είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, αφού αλλάζει το νόμισμα το οποίο καθιερώθηκε από την δημιουργία της δημοκρατίας. Προσφέρει και πολλά θετικά, όπως τα χαμηλότερα επιτόκια και την ισχυρότερη αγοραστική δύναμη. Χρειάζεται όμως μεγάλη προσοχή, τόσο από την κυβέρνηση, όσο και τους πολίτες.
Θα επαναδιεκδικήσετε έδρα στην Ευρωβουλή;
Δεν έχω αποφασίσει. Αλλά η πρόθεση μου είναι να μην ξαναδιεκδικήσω, γιατί έχω κουραστεί όχι από τη δουλειά, αλλά από το πήγαινε έλα. Το 2009 το ευρωκοινοβούλιο δεν θα επιβάλλει στους ευρωβουλευτές να πηγαίνουν στην πατρίδα τους κάθε εβδομάδα. Θα μπορούν να παραμένουν στις Βρυξέλλες. Θα είναι πολύ καλύτερα τα δεδομένα για τους ευρωβουλευτές, οι οποίοι θα μπορούν να παραμείνουν στις Βρυξέλες και για ένα ή και για περισσότερους μήνες.
Σχόλια