«Αν ήταν η αζούλα πούζα» θα είχαμε και ουράνιο
➧ «Αν ήταν η αζούλα πούζα, ήταν να πουζιάσει ούλος ο
κόσμος» δηλαδή αν η ζήλια ήταν κήλη, θα ήταν άρρω-
στος όλος ο κόσμος. Η κυπριακή παροιμία ακολουθεί
και τους σημερινούς Κύπριους και η κακή ζήλια φαί-
νεται ότι κατατρύχει κάθε προσπάθεια, για να γίνει
κάτι καλό σε αυτό τον τόπο. Αποσβολωμένοι οι τηλε-
θεατές είδαν τον πρόεδρος του ΕΤΕΚ, τον σοβαρό
Στέλιο Αχνιώτη, να ζητά εξηγήσεις από τον Νεοκλή
Συλικιώτη, για δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία
το αμερικανικό ωκεανογραφικό σκάφος Ναυτίλος, α-
ναζητά ουράνιο στην περιοχή της υποθαλάσσιας ορο-
σειράς Ερατοσθένης, εξήντα ναυτικά μίλια δυτικά της
Πάφου. Ο υπουργός Εμπορίου χαμογελώντας εξέ-
φρασε άγνοια, ενώ πιο παραστατικός και με πλατύτε-
ρο χαμόγελο ήταν και την επομένη ο υπουργός Συ-
γκοινωνιών, Ευθύμιος Φλουρέντζου. Καλά εκεί στο
ΕΤΕΚ δεν ρωτούν –σε επιστημονικό επίπεδο– πριν να
εκτεθούν δημοσίως; Είναι δικαιολογία ότι ρωτούσε ο
πρόεδρος του ΕΤΕΚ ως απλός πολίτης αυτού του τό-
που. Δεν θα ήταν καλύτερα το ΕΤΕΚ να ζητήσει από
τους επιστήμονες του Ναυτίλου να ενημερώσει τους
Κύπριους επιστήμονες για το έργο που επιτελεί, ώστε
να αυξηθεί η γνώση. Στο σκάφος βρίσκεται μια Κύ-
πρια, η οποία σίγουρα δεν μπορεί να μεταφέρει όλα
όσα θα μάθει, στους Κύπριους συναδέλφους της.
➧ Οι εφημερίδες που έγραψαν τα σχετικά σενάρια, σί-
γουρα κάποιους ειδικούς άκουσαν και σίγουρα τα κεί-
μενα δεν προήλθαν από τη φαντασία των συντακτών.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι κάποιοι, είτε ζήλεψαν το έρ-
γο των αμερικανών είτε σκέφτηκαν πονηρά, γιατί να
κάνουν τις έρευνες αυτοί και όχι εμείς. Βεβαίως, δεν
σκέφτηκαν το κεφάλαιο προσόντα και γνώσεις των ε-
πιστημόνων του Ναυτίλου. Εξάλλου σε αυτό τον τόπο
ό,τι δηλώσεις είσαι, όπως έλεγε και ο Γιάννης Τσα-
ρούχης. Και δυστυχώς με ό,τι δηλώσεις λαμβάνεις και
ανάλογη θέση σε αυτό τον έρμο τόπο. Απαραίτητη
προϋπόθεση να «έρπεις κα να λείχεις» και φυσικά να
έχεις την κατάλληλη κομματική ταυτότητα, την ανάλο-
γη χρονική στιγμή, δηλαδή να ακολουθείς πάντα την
εξουσία. Τελικά έχει μεγάλο δίκιο ο Θεόδωρος Πά-
γκαλος, ο οποίος επιμένει ότι όλοι μαζί τα φάγαμε. Το
λάθος του Πάγκαλου είναι ότι δεν παραδέχεται, ότι υ-
πάρχουν και οι εξαιρέσεις, ότι υπάρχουν και οι ρομα-
ντικοί οι οποίοι επιμένουν να ακολουθούν τη συνεί-
δησή τους και τους νόμους της Πολιτείας.
➧ Την «αζούλα που γίνεται πούζα» την είδαμε και στις
περιπτώσεις των ξένων επενδύσεων στην Κύπρο.
Όλοι οι ταγοί εδώ και δεκαετίες, ζητούν ξένες επεν-
δύσεις και όλοι φωνάζουν ότι πρέπει να γίνει το νησί
κέντρο εκπαίδευσης και υγείας για την ευρύτερη πε-
ριοχή της ανατολικής Μεσογείου. Ωστόσο, εσωτερι-
κές έριδες ανατρέπουν τα πάντα, όπως και στην περί-
πτωση του Γιανγκ Κι και της επένδυσης στο παλαιό α-
εροδρόμιο της Λάρνακας. Αν πιστέψουμε και την κυ-
βέρνηση αιτία ήταν κάποια δημοσιεύματα για τη δρά-
ση του πρέσβη Μάριου Ιερωνυμίδη. Τα ίδια λέει η κυ-
βέρνηση και για την επένδυση του Κατάρ έναντι του
ξενοδοχείου Χίλτον. Φυσικά πίσω από τα δημοσιεύμα-
τα βρίσκονται οι ανώνυμες πηγές που είτε καλούνται
αντιπολίτευση είτε οικονομικά συμφέροντα. Φυσικά,
κανένας δεν τολμά να κατονομάσει τους ανώνυμους,
αφού οι μεγάλοι διαθέτουν το χρήμα για να κινούν
και τα κόμματα και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τα
οποία καίγονται για λίγες διαφημίσεις.
➧ Κάποιος σπουδαίους πολιτικός, ο οποίος πρόσφερε
πολλά για τον τόπο του, έλεγε ότι η Κύπρος θα μπο-
ρούσε πολύ εύκολα να καταστεί η Σιγκαπούρη της
Μεσογείου, με χιλιάδες εκατομμυριούχους, αν μετα-
κόμιζαν οι κάτοικοί της και έρχονταν κάποιοι Βορειο-
ευρωπαίοι για να κατοικήσουν το νησί. Έρχονται στην
Κύπρο πολυεκατομμυριούχοι και θέλουν να επενδύ-
σουν, λόγω του άριστου κλίματος και της γεωγραφι-
κής θέσης του νησιού. Από τις πρώτες μέρες αντιλαμ-
βάνονται ότι άλλα τους λένε οι αρμόδιοι και άλλα κά-
νουν πίσω από τις πλάτες τους. Πόσοι και πόσοι «λά-
δωσαν» αξιωματούχους και εξασφάλισαν υποσχέσεις,
για μετακινήσεις ενοχλητικών εγκαταστάσεων, για
παραχώρηση αδειών σε χρόνο ρεκόρ και ένα σωρό
άλλα κούφια λόγια.
➧ Η φήμη λέει ότι φεύγοντας ο αξιωματούχος από τη
συνάντηση με τον ξένο επιχειρηματία, συναντά τον
Κύπριο επιχειρηματία, ζητώντας τα ανάλογα ανταλ-
λάγματα. Ο ντόπιος σε πρώτο επίπεδο, επιστρατεύει
πρώτα το πονηρό επιχείρημα ότι και εμείς μπορούμε
να κάνουμε το ίδιο έργο και μάλιστα καλύτερα. Ακο-
λουθεί σε δεύτερο επίπεδο η υπόσχεση για στήριξη
στις επόμενες εκλογές. Και σε τρίτο επίπεδο η υπό-
σχεση ό,τι άλλο θέλεις με ό,τι αυτό και να μεταφρά-
ζεται. Ο αξιωματούχος κάνει δεύτερες σκέψεις, επι-
νοεί διαδικασίες και εμπόδια και τελικά ο ξένος φεύ-
γει πυροβολώντας για τους απατεώνες Κύπριους, μό-
νο που οι ήχοι των πυροβολισμών δεν φτάνουν πότε
στα αυτιά των Κύπριων ψηφοφόρων. Η τραγωδία εί-
ναι ότι στο τέλος της ημέρας ότι ούτε έργα γίνονται
ούτε δουλειές δημιουργούνται. Τα ίδια και χειρότερα
με ξένους σπουδαίους γιατρούς, με ξένους ξακου-
στούς επιστήμονες, οι οποίοι δεν μπορούν να δουλέ-
ψουν στην Κύπρο, γιατί απλώς ενοχλούν τους μέτρι-
ους ιθαγενείς του νησιού. Ό,τι πάθουμε «εν χάκι» μας
όπως θα έλεγαν και οι παππούδες μας.
Σχόλια