Το αντι-Ανάν μέτωπο των Ιεραρχών
Το αντι-Ανάν μέτωπο των Ιεραρχών
.
? Μέτωπο εναντίον του σχεδίου του Κόφι Ανάν για την επίλυση του Κυπριακού, επιχειρούν να συστήσουν οι Ιεράρχες της Κύπρου. Αντικαθιστώντας πολύχρονους θεσμούς, υπερσκελίζοντας πολιτικούς και τεχνοκράτες, αποφαίνονται ότι δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό το σχέδιο γιατί δεν συνάδει με τις αρχές του ευρωπαϊκού κεκτημένου, τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και των ψηφισμάτων και αποφάσεων του ΟΗΕ. Με γλώσσα ακραίων πολιτικών και όχι Ιεραρχών, καταγγέλλουν το Γενικό Γραμματέα και αντιγράφουν ανακοινωθέντα πολιτικών κομμάτων. Άσε που αν κριθεί αυστηρά το «μανιφέστο» της απόφασης, περιέχει και αλληλοσυγκρουόμενες θέσεις. Κεραυνοί από τη μια και εκκλήσεις για ενότητα από την άλλη. Ο διάλογος και η συνδιαλλαγή έφυγαν από το «παράθυρο». Μπορεί να διαφωνούν - αυτό είναι δημοκρατικό δικαίωμα - αλλά γιατί δεν μπήκαν στον κόπο να συντάξουν ένα διαφορετικό κείμενο, που να έχει και κάποια στίγματα θεολογικού λόγου, που να δίνει μια άλλη διάσταση, που να μιλά και λίγο γι αυτό που τάχθηκαν αυτοβούλως να υπηρετούν και να διδάσκουν οι Ιεράρχες, δηλαδή τον Χριστό.
? Δεν ξέρω αν διάβασαν το σχέδιο Ανάν αλλά να υποδείξουμε ότι σημειώνει ότι: 1. Θρησκευτικοί αξιωματούχοι δεν θα κατέχουν κατόπιν εκλογής ή διορισμού, πολιτικό ή δημόσιο αξίωμα. 2. Οι Εκκλησίες (churches) και το Evkaf θα έχουν δικαίωμα, χωρίς εξαίρεση και μέσα σε τρία έτη από την έναρξη ισχύος της Θεμελιώδους Συμφωνίας, σε αποκατάσταση (reinstatement) οποιασδήποτε επηρεαζόμενης περιουσίας υπό την κυριότητά τους, η οποία χρησιμοποιείτο ως θρησκευτικός χώρος κατά το 1963 ή το 1974.
3. Τίτλοι σε επηρεαζόμενες περιουσίες, εκτός από θρησκευτικούς χώρους, οι οποίες ανήκουν σε θεσμούς (institutions) θα μεταβιβάζονται στο Συμβούλιο Περιουσίας με απoζημίωση ως αντάλλαγμα.
? Δηλαδή με απλά λόγια οι μόνοι προνομιούχοι από τη λύση του Κυπριακού, θα είναι οι «Εκκλησίες». Όπως υπέδειξε και ο Γενικός Εισαγγελέας Αλέκος Μαρκίδης, στο ΜΕΓΑ, και στην τουρκοκυπριακή πολιτεία, οι εκκλησίες θα λειτουργούν κανονικά. Δηλαδή θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε ξανά τον Απόστολο Αντρέα, τον τάφο του Αποστόλου Βαρνάβα του ιδρυτή της Εκκλησίας μας και όλες τις άλλες εκκλησίες μας, ύστερα από 28 χρόνια και θα πούμε όχι. Ας χαθούν οι υπόλοιπες περιουσίες της Εκκλησίας, αν είναι να έχουμε τέτοια ευχάριστη εξέλιξη. Δικαιούνται άραγε οι Ιεράρχες να σταθούν εμπόδιο, σ΄ αυτή την εξέλιξη, τορπιλίζοντας τις διαπραγματεύσεις και διχάζοντας το λαό. Θα πρέπει άραγε, να ακούσουμε τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, ο οποίος ζητούσε μιμητές του Ισαάκ και του Σολωμού, την επομένη της θυσίας τους; Τώρα που μας προσφέρονται - αν μας προσφερθούν - τα ιερά και τα όσια μας, χωρίς να χυθεί ούτε σταγόνα αίμα, δεν πρέπει να τα δεχτούμε;
? Ο Χριστός ήρθε στη γη και έφερε την αγάπη και όχι τον πόλεμο, έφερε την αγάπη που φθάνει μέχρι και τους εχθρούς. Η Εκκλησία προβάλλει τους αγίους, όχι τους εθνομάρτυρες και ηρωομάρτυρες. Ποτέ η Εκκλησία δεν αγιοποίησε τους πεσόντες στους πολέμους - παρά τις φορτικές πιέσεις των βυζαντινών αυτοκρατόρων και όχι μόνο - και ποτέ δεν ενέκρινε τον πόλεμο ως μέσο επιβολής της δικαιοσύνης. Ευλογούσε κατ’ οικονομία - μεγαλόψυχα - τα όπλα για αμυντικούς σκοπούς, για να αντιμετωπιστούν οι εχθροί. Η δύναμη του Χριστιανού αρχίζει και τελειώνει στην αγάπη η οποία είναι ταυτόσημη με την έννοια του Θεού. Ακόμη και η ελάχιστη πίστη είναι ικανή να μετακινεί βουνά.
? Από το 1977 ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος και Σπύρος Κυπριανού συνυπέγραψαν τη μεγάλη απόφαση για δημιουργία διζωνικής ομοσπονδίας. Το πρόβλημα ήταν οι πρακτικές δυσκολίες, οι οποίες μας παιδεύουν εδώ και 25 χρόνια. Μήπως όλα αυτά τα χρόνια οι Ιεράρχες δεν κατάλαβαν τι έλεγαν όλοι οι πολιτικοί, μήπως δεν διάβασαν ποτέ τις συμφωνίες και τα ψηφίσματα. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν οι αναφορές σε «άδικες» πρόνοιες για το εδαφικό όπου «το 18% του πληθυσμού, θα κατέχει το 55% των ακτών, που αποτελούν τον πιο πολύτιμο φυσικό πόρο της νήσου με την πόλη της Μόρφου να μην έχει διέξοδο προς τη θάλασσα και την ευρύτερη περιοχή της Αμμοχώστου να είναι αποκομμένη από τον υπόλοιπο ε/κ τομέα, αφού κατά τρόπο ύποπτο και ύπουλο επεκτείνεται ο τ/κ τομέας διά στενής λωρίδας εδάφους και άπτεται των βρετανικών Βάσεων της Δεκέλειας, όπως φαίνεται στους δημοσιευόμενους χάρτες».
? Οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου, εκατοντάδες τεχνοκράτες, μελετούν για μέρες το σχέδιο και ακόμη έχουν απορίες. Οι Επίσκοποι διάβασαν κατανόησαν και εξέδωσαν τη γνωμάτευσή τους και μάλιστα προχώρησαν και σε ερμηνείες. Το τραγικό είναι ότι κάποιοι Ιεράρχες βγήκαν και στις τηλεοράσεις για να επιβεβαιώσουν ότι δεν γνωρίζουν το σχέδιο. Στην εκκλησία όλα επιτρέπονται αλλά δεν συμφέρουν όλα, όπως λέει και ο Απόστολος Παύλος. Οι Ιεράρχες μπορούν να κάνουν πολιτικές παρεμβάσεις, αλλά δεν νομίζω να συμφέρει στους Ιεράρχες, ιδιαιτέρως όταν ταυτίζονται λεκτικά τουλάχιστον με κόμματα και οργανώσεις και μάλιστα με τόσο άστοχο τρόπο.
? Η προσευχή σ’ αυτές τις δύσκολες ώρες που πήγε, ο Θεός πού εξαφανίστηκε; Έτρεξαν οι Ιεράρχες στον πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας για να εισπράξουν ένα ευγενικό όχι. Κατέφυγαν στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χριστόδουλο για να βρουν συμπαράσταση. Αλλά μήπως έχουν περάσει πολλοί μήνες που ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ματαίωσε επίσκεψη στην Κύπρο, γιατί φοβόταν μήπως γίνει πόλεμος και εγκλωβιστεί; Γιατί οι άγιοι πατέρες δεν έτρεξαν στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο που ζει με τους Τούρκους, γιατί δεν έτρεξαν στον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο, ο οποίος τόλμησε να αφήσει τον εθνοφυλετισμό των Αθηνών, της «Ελλάς Ελλήνων καθαρών Χριστιανών», και να θυσιαστεί για την αγάπη του Χριστού; Ας καταφύγουν σε αγίους μοναχούς στους αγίους Τόπους, οι οποίοι ζουν καθημερινά με τους αλλόθρησκους για να πάρουν παραδείγματα και δείγματα ζωής. Ας βγουν επιτέλους από τις λιμουζίνες και ας αγγίξουν τα προβλήματα του κοσμάκη, που ζητά παρηγοριά.
? Δεν ξέρω αν διάβασαν το σχέδιο Ανάν αλλά να υποδείξουμε ότι σημειώνει ότι: 1. Θρησκευτικοί αξιωματούχοι δεν θα κατέχουν κατόπιν εκλογής ή διορισμού, πολιτικό ή δημόσιο αξίωμα. 2. Οι Εκκλησίες (churches) και το Evkaf θα έχουν δικαίωμα, χωρίς εξαίρεση και μέσα σε τρία έτη από την έναρξη ισχύος της Θεμελιώδους Συμφωνίας, σε αποκατάσταση (reinstatement) οποιασδήποτε επηρεαζόμενης περιουσίας υπό την κυριότητά τους, η οποία χρησιμοποιείτο ως θρησκευτικός χώρος κατά το 1963 ή το 1974.
3. Τίτλοι σε επηρεαζόμενες περιουσίες, εκτός από θρησκευτικούς χώρους, οι οποίες ανήκουν σε θεσμούς (institutions) θα μεταβιβάζονται στο Συμβούλιο Περιουσίας με απoζημίωση ως αντάλλαγμα.
? Δηλαδή με απλά λόγια οι μόνοι προνομιούχοι από τη λύση του Κυπριακού, θα είναι οι «Εκκλησίες». Όπως υπέδειξε και ο Γενικός Εισαγγελέας Αλέκος Μαρκίδης, στο ΜΕΓΑ, και στην τουρκοκυπριακή πολιτεία, οι εκκλησίες θα λειτουργούν κανονικά. Δηλαδή θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε ξανά τον Απόστολο Αντρέα, τον τάφο του Αποστόλου Βαρνάβα του ιδρυτή της Εκκλησίας μας και όλες τις άλλες εκκλησίες μας, ύστερα από 28 χρόνια και θα πούμε όχι. Ας χαθούν οι υπόλοιπες περιουσίες της Εκκλησίας, αν είναι να έχουμε τέτοια ευχάριστη εξέλιξη. Δικαιούνται άραγε οι Ιεράρχες να σταθούν εμπόδιο, σ΄ αυτή την εξέλιξη, τορπιλίζοντας τις διαπραγματεύσεις και διχάζοντας το λαό. Θα πρέπει άραγε, να ακούσουμε τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, ο οποίος ζητούσε μιμητές του Ισαάκ και του Σολωμού, την επομένη της θυσίας τους; Τώρα που μας προσφέρονται - αν μας προσφερθούν - τα ιερά και τα όσια μας, χωρίς να χυθεί ούτε σταγόνα αίμα, δεν πρέπει να τα δεχτούμε;
? Ο Χριστός ήρθε στη γη και έφερε την αγάπη και όχι τον πόλεμο, έφερε την αγάπη που φθάνει μέχρι και τους εχθρούς. Η Εκκλησία προβάλλει τους αγίους, όχι τους εθνομάρτυρες και ηρωομάρτυρες. Ποτέ η Εκκλησία δεν αγιοποίησε τους πεσόντες στους πολέμους - παρά τις φορτικές πιέσεις των βυζαντινών αυτοκρατόρων και όχι μόνο - και ποτέ δεν ενέκρινε τον πόλεμο ως μέσο επιβολής της δικαιοσύνης. Ευλογούσε κατ’ οικονομία - μεγαλόψυχα - τα όπλα για αμυντικούς σκοπούς, για να αντιμετωπιστούν οι εχθροί. Η δύναμη του Χριστιανού αρχίζει και τελειώνει στην αγάπη η οποία είναι ταυτόσημη με την έννοια του Θεού. Ακόμη και η ελάχιστη πίστη είναι ικανή να μετακινεί βουνά.
? Από το 1977 ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος και Σπύρος Κυπριανού συνυπέγραψαν τη μεγάλη απόφαση για δημιουργία διζωνικής ομοσπονδίας. Το πρόβλημα ήταν οι πρακτικές δυσκολίες, οι οποίες μας παιδεύουν εδώ και 25 χρόνια. Μήπως όλα αυτά τα χρόνια οι Ιεράρχες δεν κατάλαβαν τι έλεγαν όλοι οι πολιτικοί, μήπως δεν διάβασαν ποτέ τις συμφωνίες και τα ψηφίσματα. Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν οι αναφορές σε «άδικες» πρόνοιες για το εδαφικό όπου «το 18% του πληθυσμού, θα κατέχει το 55% των ακτών, που αποτελούν τον πιο πολύτιμο φυσικό πόρο της νήσου με την πόλη της Μόρφου να μην έχει διέξοδο προς τη θάλασσα και την ευρύτερη περιοχή της Αμμοχώστου να είναι αποκομμένη από τον υπόλοιπο ε/κ τομέα, αφού κατά τρόπο ύποπτο και ύπουλο επεκτείνεται ο τ/κ τομέας διά στενής λωρίδας εδάφους και άπτεται των βρετανικών Βάσεων της Δεκέλειας, όπως φαίνεται στους δημοσιευόμενους χάρτες».
? Οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου, εκατοντάδες τεχνοκράτες, μελετούν για μέρες το σχέδιο και ακόμη έχουν απορίες. Οι Επίσκοποι διάβασαν κατανόησαν και εξέδωσαν τη γνωμάτευσή τους και μάλιστα προχώρησαν και σε ερμηνείες. Το τραγικό είναι ότι κάποιοι Ιεράρχες βγήκαν και στις τηλεοράσεις για να επιβεβαιώσουν ότι δεν γνωρίζουν το σχέδιο. Στην εκκλησία όλα επιτρέπονται αλλά δεν συμφέρουν όλα, όπως λέει και ο Απόστολος Παύλος. Οι Ιεράρχες μπορούν να κάνουν πολιτικές παρεμβάσεις, αλλά δεν νομίζω να συμφέρει στους Ιεράρχες, ιδιαιτέρως όταν ταυτίζονται λεκτικά τουλάχιστον με κόμματα και οργανώσεις και μάλιστα με τόσο άστοχο τρόπο.
? Η προσευχή σ’ αυτές τις δύσκολες ώρες που πήγε, ο Θεός πού εξαφανίστηκε; Έτρεξαν οι Ιεράρχες στον πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας για να εισπράξουν ένα ευγενικό όχι. Κατέφυγαν στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χριστόδουλο για να βρουν συμπαράσταση. Αλλά μήπως έχουν περάσει πολλοί μήνες που ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ματαίωσε επίσκεψη στην Κύπρο, γιατί φοβόταν μήπως γίνει πόλεμος και εγκλωβιστεί; Γιατί οι άγιοι πατέρες δεν έτρεξαν στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο που ζει με τους Τούρκους, γιατί δεν έτρεξαν στον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας Αναστάσιο, ο οποίος τόλμησε να αφήσει τον εθνοφυλετισμό των Αθηνών, της «Ελλάς Ελλήνων καθαρών Χριστιανών», και να θυσιαστεί για την αγάπη του Χριστού; Ας καταφύγουν σε αγίους μοναχούς στους αγίους Τόπους, οι οποίοι ζουν καθημερινά με τους αλλόθρησκους για να πάρουν παραδείγματα και δείγματα ζωής. Ας βγουν επιτέλους από τις λιμουζίνες και ας αγγίξουν τα προβλήματα του κοσμάκη, που ζητά παρηγοριά.
Σχόλια