Οι απλοί άνθρωποι δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση
Οι
απλοί άνθρωποι δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση
.
Ο ΚΟΙΝΟΣ νους δεν καθόλου κοινός, αλλά και οι απλοί άνθρωποι δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση. Κατά κανόνα όλοι οι άνθρωποι είναι ιδιαιτέρως πολύπλοκοι, ιδιαιτέρως σύνθετοι και συνήθως κρύβουν στην ψυχή τους, άλλα τόσα όσα φανερώνουν στους άλλους ανθρώπους. Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου, αλλά και το σώμα του αποτελεί ακόμη ένα άγνωστο θεϊκό μυστήριο. Η Ορθόδοξη Θεολογία θεωρείται ως μια από τις πιο δύσκολες επιστήμες και όμως στην ουσία της είναι μια απλή υπόθεση, μια απλή σχέση του ανθρώπου με το Θεό. Το ίδιο και η εν Χριστώ ζωή είναι μια απλή υπόθεση καθημερινής και αληθινής αγάπης η οποία δεν έχει να κάνει ούτε με σπουδαίες αναλύσεις και ούτε με ακατανόητες φιλοσοφικές ενατενίσεις.
Η ΑΠΛΟΤΗΤΑ αποτελεί το καλύτερο αντίδοτο στην ασθένεια του άγχους, λένε σύγχρονοι και έμπειροι πνευματικοί άνθρωποι και καλούν τους πιστούς να τους χαρίσει απλότητα ο Θεός. Όσο ο άνθρωπος απομακρύνεται από τη φυσική ζωή, την απλή και προχωρεί στην πολυτέλεια, αυξάνει και το ανθρώπινο άγχος. Και όσο προχωρεί η κοσμική ευγένεια, τόσο χάνεται και η απλότητα, η χαρά και το φυσικό ανθρώπινο χαμόγελο. Ο γέροντας Παΐσιος συνήθιζε να λέει ότι μακάριοι είναι αυτοί που κατόρθωσαν να απλοποιήσουν τη ζωή τους και ελευθερώθηκαν από τη θηλιά της κοσμικής αυτής εξελίξεως των πολλών ευκολιών, ίσον των πολλών δυσκολιών, και απαλλάχθηκαν από το φοβερό άγχος της σημερινής εποχής μας. Και συμπλήρωνε λέγοντας ότι και τα περισσότερα διαζύγια από εκεί ξεκινούν. Αν απλοποιούσαν όμως τη ζωή τους, οι σύζυγοι, θα ήταν και ξεκούραστοι και χαρούμενοι.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ καθόλου εύκολη υπόθεση η απλότητα και σίγουρα ξεκινά από τα καθημερινά πράγματα. Η συνειδητοποίηση της αρρώστιας της κατανάλωσης, η οποία ζητά shopping therapy, αποτελεί ίσως το πρώτο βήμα για την προσέγγιση της απλότητας. Η ανοχή και αποδοχή του άλλου, είτε μέσα στην οικογένεια, είτε μέσα στην δουλειά αποτελούν το δεύτερο μεγάλο βήμα. Και το τρίτο και καλύτερο είναι η συνειδητοποίηση ότι τα πάντα ρει, ότι όλα έρχονται και παρέρχονται και το μόνο που μένει είναι η αγάπη. Η αγάπη η οποία είναι καθημερινή άσκηση και αδιάλειπτη πηγή χαράς. Με λιγότερα υλικά αγαθά, με περισσότερη φιλανθρωπία και λιγότερες επιθυμίες η ζωή γίνεται πιο απλή και πιο εύκολη.
Ο ΑΡΧΑΙΟΣ φιλόσοφος Διογένης, ζώντας μέσα σ' ένα πιθάρι, αναζητούσε με το φανάρι του, μέρα μεσημέρι, ανθρώπους στην κοσμική και για την εποχή της Αθήνα. Ανθρώπους αναζητούν και σήμερα εκατομμύρια άνθρωποι στο σύγχρονο και υπερκαταναλωτικό κόσμο. Όλοι αναζητούν ανθρώπους για να μιλήσουν, ανθρώπους για να επικοινωνήσουν, ανθρώπους που να μπορούν να ακούν και να κατανοούν. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι ψυχολόγοι στις δυτικές κοινωνίες κάνουν χρυσές δουλειές, ακούοντας τους ανθρώπους να μιλούν. Ακόμη χαρακτηριστικό είναι και το παράδειγμα απλών αγίων ανθρώπων, οι οποίοι μπορεί να λένε καθημερινά λόγια και όμως η επίδραση στις ψυχές των ακροατών να είναι καταλυτική και σωτήρια. Από την άλλη, σπουδαίοι θεολόγοι, με απίστευτες σπουδές και περίτεχνο λόγο, να προκαλούν φόβο και άγχος στους ακροατές τους, λέγοντας περίπου τα ίδια που λένε οι απλοί και πολλές φορές αμόρφωτοι άγιοι άνθρωποι.
Η ΑΠΛΟΤΗΤΑ είναι συνυφασμένη με την ταπείνωση. Ο Γέρων Γερμανός ο Σταυροβουνιώτης έλεγε "ποτέ σου μη ζητήσεις αξιώματα. Ποτέ σου μη ζητήσεις τιμές από τον κόσμο. Ποτέ σου μη ζητήσεις να ακουστεί τ' όνομά σου. Να 'σαι πάντα αφανής, άγνωστος στους πολλούς τόσο, ώστε, ει δυνατόν, να μη σε ξέρει κανένας. Και τότε θα σε ξέρει ο Θεός! Εάν ο Θεός θέλει να σε φανερώσει, δεν ευθύνεσαι εσύ. Μόνο εσύ να μην φροντίζεις να φανείς ότι είσαι έτσι και έτσι, ότι τάχα έχεις αρετή, είσαι άξιος κ.λ.π. Να ζεις με αφάνεια, σαν ξένος και παρεπίδημος, ως αλλόγλωσσος σε ομόγλωσσους εν γνώσει καθήμενος, όπως λέει ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος".
ΕΝΑ μεγάλο άγχος των ανθρώπων, κυρίως της Εκκλησίας, βρίσκεται στην επιθυμία για επιτέλεση έργου, για αλλαγή των ανθρώπων. Η γερόντισσα Γαβριηλία, λέει ότι "είναι μεγάλη πλάνη να νομίζεις ότι με την προσπάθειά σου μπορείς να αλλάξεις έναν άνθρωπο. Ποτέ. Με τη ζωή σου, μπορεί. Με την προσπάθεια, με την ομιλία, την αντίθεση και όλα αυτά, ποτέ, ή πάρα πολύ σπάνια. Η αλλαγή θα γίνει όταν έρθει η ώρα του Θεού. Εάν εσύ αλλάξεις τον εαυτό σου και γίνεις το ζωντανό παράδειγμα αυτού που θέλεις ν' αλλάξεις, το ιδεώδες του, και σε δει ευτυχισμένο, τότε θ' αλλάξει. Όταν προσεύχεται κανείς για έναν άνθρωπο, αυτό είναι εντάξει. Αλλά, όταν προσπαθεί να τον αλλάξει, όχι. Αυτό είναι μόνο στο Χέρι του Θεού.
Σχόλια