Το πνεύμα και η άπνοια των Χριστουγέννων
Το πνεύμα και η άπνοια των Χριστουγέννων
.
ΕΛΑ ΚΑΛΕ, θα περάσουμε καταπληκτικά την παραμονή των Χριστουγέννων, θα νιώσουμε το πνεύμα της γιορτής. Θα παίξουμε το χαρτάκι μας, θα φάμε τη σούβλα μας και θα πιούμε και καμία παραπάνω. Θα περάσουμε καταπληκτικά. ΠΡΕΠΕΙ να έλθεις, δεν γίνεται αλλιώς... Εγώ έχω την αίσθηση ότι είναι την άπνοια των Χριστουγέννων που θα βιώσουμε, τρώγοντας μέχρι σκασμού και σκοτώνοντας την ώρα μας στα χαρτιά. Άσε το ποτό που θα μας φέρει πονοκέφαλο και δεν θα μπορώ να πάω στις αναγκαστικές επισκέψεις τα Χριστούγεννα. Νομίζω ότι ΠΡΕΠΕΙ να μείνω σπίτι...Και η συνομιλία αυτή επαναλαμβάνεται, με χίλιες δυο παραλλαγές, σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, εδώ και αιώνες, επιβεβαιώνοντας την πάλη και την αγωνία του ανθρώπου να ζήσει κάτι το διαφορετικό, να βιώσει το πνεύμα της χαράς και το μυστήριο της ευτυχίας.
ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΙΣ του κόσμου όπου τα πολύχρωμα φωτάκια ανταγωνίζονται με τις παγωμένες καρδιές των ανθρώπων - όχι όλων - τα Χριστούγεννα ταιριάζουν με τη μελαγχολία, υποστηρίζει ο Τζέρολντ Ροζενμπάουμ, καθηγητής ψυχολογίας στο Χάρβαρντ: "Οι άνθρωποι προσδοκούν να περάσουν τις πιο υπέροχες γιορτές, όμως η πραγματικότητα τους απογοητεύει. Ευθύνονται και τα Μέσα. Η ιδανική εικόνα που προβάλλουν, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική ζωή. Μόλις ανάβουν τα πολύχρωμα λαμπάκια, αυτομάτως όλοι σκέπτονται όσα πρέπει να κάνουν, όσα δεν πρόλαβαν πέρυσι, όσα θα ήθελαν, πόσο ωραία περνούσαν μικροί... Το άγχος στα ύψη. Ακόμη κι αν νιώθουν χάλια, "πρέπει" να δείχνουν χαρούμενοι.
ΥΠΑΡΧΕΙ, βεβαίως, και ο άλλος δρόμος που θέλει τους Χριστιανούς να αγωνίζονται να γεννηθούν μαζί με τον Χριστό, ο οποίος "Γεννάται σήμερα", στη φάτνη της ψυχής κάθε ειλικρινούς Χριστιανού. Σε αυτή την πορεία χρειάζεται λίγη νηστεία, λίγη προσευχή, πολύ αγάπη και κυρίως αληθινή συμμετοχή στη Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία. Με τη χάρη του Θεού το μυστήριο της Γέννησης του Χριστού θα λάβει σάρκα και οστά, στις ψυχές και τα σώματα των ανθρώπων, οι οποίοι πλέον μπορούν να βιώσουν το αληθινό πνεύμα των Χριστουγέννων, την αληθινή διάσταση της αγάπης και της χαράς. ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ είναι αφορμή και αιτία ο άνθρωπος να ανακαλύψει το κάτι άλλο, το κάτι διαφορετικό, το οποίο θα τον οδηγήσει στον άλλο, στο διπλανό, στον εχθρό, στον ίδιο το Θεό. Ο μέγας υμνογράφος ο Ρωμανός ο Μελωδός διαλαλεί ότι "δι' ημάς γαρ εγεννήθη παιδίον νέον, ο προ αιώνων Θεός" και καλεί τους ανθρώπους να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Χριστού, να γίνουν παιδιά στην ψυχή, όχι στη φρόνηση, να αποβάλουν τον παθιασμένο εαυτό τους και να ενωθούν με τον Θεό, με την αληθινή χαρά. Και όλα αυτά ξεκινούν από την απλή αποδοχή του διπλανού, την αληθινή επικοινωνία, την ειλικρινή κουβέντα, με το απλό άνοιγμα της ψυχής και της καρδιάς. Η αλήθεια, η οποία διέρχεται από την ταπείνωση, ελευθερώνει, αλλά και καθίσταται πραγματική εξουσία, εξουσία αγάπης, η οποία δεν βασανίζει, αλλά προσφέρει αγάπη προς τους άλλους ανθρώπους.
ΣΕ ΑΥΤΗ τη φυσική διελκυστίνδα της ζωής, η οποία ξεκινά από τις εσωτερικές συγκρούσεις και εκτείνεται στις αντιπαραθέσεις με τους άλλους, έρχεται κάθετα ο Χριστός και προσφέρει τον άλλο δρόμο που οδηγεί στην ειρήνη και τη χαρά της αγάπης. Τις άγιες αυτές μέρες η Εκκλησία ψάλλει "Χριστός Γεννάται δοξάσατε, Χριστός εξ ουρανών απαντήσετε" προσκαλώντας τους πιστούς αλλά και όλους τους ανθρώπους, να δοκιμάσουν τη χαρά της ενανθρώπισης του Θεανθρώπου, στο μυστηριακό αιώνιο παρόν, στον άχρονο χρόνο του Θεού, στο αέναο σήμερα, στην άλλη διαφορετική εν Χριστώ, όπως λέγεται ζωή.
ΤΟ ΘΑΥΜΑ λειτουργεί, εκεί που δεν το περιμένεις και η ευτυχία βρίσκεται εκεί που δεν πιστεύει το μυαλό. Ο Χριστός που γεννάται σήμερα, μπορεί να γεννηθεί στις ψυχές όλων των ανθρώπων, μπορεί να φέρει τη χαρά. Όπως ο ήλιος καταυγάζει δίκαιους και άδικους, μικρούς και μεγάλους, έτσι και η γέννηση του Χριστού φέρνει τη χαρά σε όλους. Φτάνει να μην ανοίξουμε την ομπρέλα του εγωισμού και αποκοπούμε από το θαύμα των ημερών. "Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη..." και το θαύμα λαμβάνει σάρκα και οστά. Η χαρά έρχεται στη γη και ο άνθρωπος ανεβαίνει στον ουρανό. Ο φόβος και η κόλαση διαλύονται και ο παράδεισος της αγάπης και της ευτυχίας βασιλεύει.
ΣΤΙΣ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΙΣ του κόσμου όπου τα πολύχρωμα φωτάκια ανταγωνίζονται με τις παγωμένες καρδιές των ανθρώπων - όχι όλων - τα Χριστούγεννα ταιριάζουν με τη μελαγχολία, υποστηρίζει ο Τζέρολντ Ροζενμπάουμ, καθηγητής ψυχολογίας στο Χάρβαρντ: "Οι άνθρωποι προσδοκούν να περάσουν τις πιο υπέροχες γιορτές, όμως η πραγματικότητα τους απογοητεύει. Ευθύνονται και τα Μέσα. Η ιδανική εικόνα που προβάλλουν, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική ζωή. Μόλις ανάβουν τα πολύχρωμα λαμπάκια, αυτομάτως όλοι σκέπτονται όσα πρέπει να κάνουν, όσα δεν πρόλαβαν πέρυσι, όσα θα ήθελαν, πόσο ωραία περνούσαν μικροί... Το άγχος στα ύψη. Ακόμη κι αν νιώθουν χάλια, "πρέπει" να δείχνουν χαρούμενοι.
ΥΠΑΡΧΕΙ, βεβαίως, και ο άλλος δρόμος που θέλει τους Χριστιανούς να αγωνίζονται να γεννηθούν μαζί με τον Χριστό, ο οποίος "Γεννάται σήμερα", στη φάτνη της ψυχής κάθε ειλικρινούς Χριστιανού. Σε αυτή την πορεία χρειάζεται λίγη νηστεία, λίγη προσευχή, πολύ αγάπη και κυρίως αληθινή συμμετοχή στη Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία. Με τη χάρη του Θεού το μυστήριο της Γέννησης του Χριστού θα λάβει σάρκα και οστά, στις ψυχές και τα σώματα των ανθρώπων, οι οποίοι πλέον μπορούν να βιώσουν το αληθινό πνεύμα των Χριστουγέννων, την αληθινή διάσταση της αγάπης και της χαράς. ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ είναι αφορμή και αιτία ο άνθρωπος να ανακαλύψει το κάτι άλλο, το κάτι διαφορετικό, το οποίο θα τον οδηγήσει στον άλλο, στο διπλανό, στον εχθρό, στον ίδιο το Θεό. Ο μέγας υμνογράφος ο Ρωμανός ο Μελωδός διαλαλεί ότι "δι' ημάς γαρ εγεννήθη παιδίον νέον, ο προ αιώνων Θεός" και καλεί τους ανθρώπους να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Χριστού, να γίνουν παιδιά στην ψυχή, όχι στη φρόνηση, να αποβάλουν τον παθιασμένο εαυτό τους και να ενωθούν με τον Θεό, με την αληθινή χαρά. Και όλα αυτά ξεκινούν από την απλή αποδοχή του διπλανού, την αληθινή επικοινωνία, την ειλικρινή κουβέντα, με το απλό άνοιγμα της ψυχής και της καρδιάς. Η αλήθεια, η οποία διέρχεται από την ταπείνωση, ελευθερώνει, αλλά και καθίσταται πραγματική εξουσία, εξουσία αγάπης, η οποία δεν βασανίζει, αλλά προσφέρει αγάπη προς τους άλλους ανθρώπους.
ΣΕ ΑΥΤΗ τη φυσική διελκυστίνδα της ζωής, η οποία ξεκινά από τις εσωτερικές συγκρούσεις και εκτείνεται στις αντιπαραθέσεις με τους άλλους, έρχεται κάθετα ο Χριστός και προσφέρει τον άλλο δρόμο που οδηγεί στην ειρήνη και τη χαρά της αγάπης. Τις άγιες αυτές μέρες η Εκκλησία ψάλλει "Χριστός Γεννάται δοξάσατε, Χριστός εξ ουρανών απαντήσετε" προσκαλώντας τους πιστούς αλλά και όλους τους ανθρώπους, να δοκιμάσουν τη χαρά της ενανθρώπισης του Θεανθρώπου, στο μυστηριακό αιώνιο παρόν, στον άχρονο χρόνο του Θεού, στο αέναο σήμερα, στην άλλη διαφορετική εν Χριστώ, όπως λέγεται ζωή.
ΤΟ ΘΑΥΜΑ λειτουργεί, εκεί που δεν το περιμένεις και η ευτυχία βρίσκεται εκεί που δεν πιστεύει το μυαλό. Ο Χριστός που γεννάται σήμερα, μπορεί να γεννηθεί στις ψυχές όλων των ανθρώπων, μπορεί να φέρει τη χαρά. Όπως ο ήλιος καταυγάζει δίκαιους και άδικους, μικρούς και μεγάλους, έτσι και η γέννηση του Χριστού φέρνει τη χαρά σε όλους. Φτάνει να μην ανοίξουμε την ομπρέλα του εγωισμού και αποκοπούμε από το θαύμα των ημερών. "Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη..." και το θαύμα λαμβάνει σάρκα και οστά. Η χαρά έρχεται στη γη και ο άνθρωπος ανεβαίνει στον ουρανό. Ο φόβος και η κόλαση διαλύονται και ο παράδεισος της αγάπης και της ευτυχίας βασιλεύει.
Σχόλια