Η παγίδα των πολεοδομικών ζωνών


Η παγίδα των πολεοδομικών ζωνών
.




ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ να καταστρέψεις μια πόλη, το πρώτο που πρέπει να κάνεις, είναι να θέσεις πλαφόν, ανώτατη τιμή, στα ενοίκια. Το κλασικό αυτό παράδειγμα προβάλουν συχνά - πυκνά οι οικονομολόγοι, για να υποδείξουν ότι τα λεγόμενα φιλολαϊκά μέτρα, καταντούν συχνά πυκνά καταστροφικά για τους πολίτες. Και εξηγούν ότι με την επιβολή πλαφόν, μπορεί σε πρώτο στάδιο οι φτωχοί πολίτες να έχουν την ευκαιρία να ενοικιάζουν φθηνά σπίτια, αλλά σε δεύτερο στάδιο τα υποστατικά θα παραμείνουν στο έλεος της μοίρας τους, θα υποστούν φυσική φθορά, θα σταματήσουν οι επενδύσεις, θα μειωθεί ο ανταγωνισμός και τελικά χαμένοι θα παραμείνουν οι φτωχοί ενοικιαστές, οι οποίοι δεν έχουν, έτσι και αλλιώς, την ευκαιρία να αγοράσουν δικό τους σπίτι.
ΣΕ ΑΥΤΟ το πλαίσιο πρέπει να ενταχθούν και οι εξαγγελίες του Υπουργού Εσωτερικών και οι αντιδράσεις των εκτιμητών και των ιδιοκτητών γης, στην περιοχή των Λατσιών, στο πλαίσιο των νέων τοπικών σχεδίων. Ο Νεοκλής Συλικιώτης εξήγγειλε τη φιλολαϊκή πολιτική της κυβέρνηση για τη μεμονωμένη κατοικία. Οι ιδιοκτήτες γεωργικής γης, θα μπορούν να κτίζουν δύο ενιαίες κατοικίες, με εμβαδόν μέχρι 400 τ.μ. η κάθε μια, σε έκταση 4,000 τ.μ. αντί 6,000 τ.μ. που προνοούσαν τα προηγούμενα τοπικά σχέδια. Δεν θα μπορούν όμως να προβαίνουν σε πωλήσεις για διάστημα δέκα χρόνων, ώστε να αποφεύγονται οι αγοραπωλησίες. Την ίδια μέρα ο εκτιμητής γης Αντώνης Λοΐζου, δήλωνε ότι το μέτρο αυτό ευνοεί τους πλούσιους, οι οποίοι θα μπορούν να κτίζουν επαύλεις, εκατοντάδων χιλιάδων λιρών. Οι κάτοικοι των Λατσιών, η γη των οποίων δίπλα από το ΓΣΠ παραμένει γεωργική, δήλωναν ότι θα αναγκαστούν να πουλήσουν τα χωράφια τους, για να γίνουν επαύλεις, αφού δεν θα έχουν τη δυνατότητα οι ίδιοι να κτίσουν. Τα διπλανά χωράφια, τα οποία είναι οικιστική ζώνη, αξίζουν χρυσάφι.

ΠΕΡΑΝ όμως από τα κέρδη και τις ζημιές, υπάρχει και ο πτωχός κοσμάκης, ο οποίος ψάχνει γη για να κτίσει, αναζητά διαμέρισμα για να στεγάσει την οικογένεια του και αναγκάζεται να μπαίνει μια ζωή στο χρέος. Η έκρηξη των τιμών, τα τελευταία χρόνια, είναι τρελή και δεν προβλέπεται να σταματήσει ο καλπασμός τους. Το Υπουργείο Εσωτερικών προσφέρει διάφορα οικιστικά προγράμματα, αλλά χρειάζεται να γίνουν και άλλες ευφάνταστες αλλαγές, οι οποίες να σταματήσουν το φαινόμενο της κατακράτησης οικοπέδων εντός των πόλεων.
ΜΕΡΙΚΕΣ σκόρπιες σκέψεις είναι καλό να προβληματίσουν τους αρμοδίους. Γιατί να μην αυξηθούν οι συντελεστές εντός των πόλεων, ώστε να κτίζονται πιο ψηλές πολυκατοικίες, άρα και πιο φθηνά διαμερίσματα και μεγαλύτερη εξοικονόμηση σε υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, όπως σκύβαλα, ρεύμα, νερό και αποχετευτικά συστήματα. Ακόμη θα μπορούσαν να πωληθούν οι αυξημένοι συντελεστές και με τα χρήματα να αγοραστούν από τους δήμους κενά οικόπεδα, τα οποία να χρησιμοποιηθούν για χώρους στάθμευσης. Πότε επιτέλους θα επιβληθεί φόρος στα άδεια οικόπεδα εντός των πόλεων, ώστε να μην παραμένουν κενά, προκαλώντας την πανάκριβη επέκταση των οικιστικών ζωνών. Η υποχρέωση στις πολυκατοικίες να διαθέτουν ένα χώρο στάθμευσης για κάθε διαμέρισμα είναι τουλάχιστον παράλογος. Ακόμη με την αύξηση της πυκνότητας των κατοίκων εντός των πόλεων, θα καταστεί δυνατή και η εγκατάσταση μέσων μαζικής μεταφοράς.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις