Η έκπληξη Φερχόιγκεν
Η
έκπληξη Φερχόιγκεν
.
? Ου περί χρημάτων τον αγώνα ποιούμεθα, συνηθίζουμε να λέμε, αλλά φαίνεται ότι μόνο για τα χρήματα νοιαζόμαστε σ΄ αυτόν τον τόπο. Ο φιλέλληνας μέχρι χθες, Ευρωπαίος Επίτροπος αρμόδιος για τη διεύρυνση, Γκίντερ Φερχόιγκεν, τον οποίο έστησαν στον τοίχο οι «πατριώτες» αυτού του τόπου είπε πικρές αλήθειες. Ανέφερε ότι «ο Πρόεδρος Παπαδόπουλος κέρδισε αρκετά και δεν νομίζω ότι γύρισε με άδεια χέρια στη Λευκωσία. Πέτυχε για την κοινή γνώμη στην ε/κ κοινότητα, τα πιο σημαντικά πράγματα. Με εξέπληξε, επειδή εγώ είμαι Γερμανός και ξέρω τι σημαίνει μια επανένωση και το θέμα, δεν ήταν η ιδιοκτησία όταν τότε συζητούσαμε με την Ανατολική Γερμανία, αλλά ήταν η εθνική ενότητα. Ανέμενα ότι και στην Κύπρο το πρόβλημα θα ήταν η εθνική ενότητα και όχι η ιδιοκτησία. Οι δύο κοινότητες στην Κύπρο έχουν πλέον κατανοήσει ότι όλα τα προβλήματα επιλύονται και απομένουν ελάσσονος σημασίας θέματα που έχουν σχέση με τις ιδιοκτησίες.»
? Ευτυχώς ή δυστυχώς άρχισαν να καταλαβαίνουν οι ευρωπαίοι την αληθινή μας νοοτροπία, δηλαδή ότι είμαστε κουτοπόνηροι, οι οποίοι το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι το πλιάτσικο. Ξεκινήσαμε με τα χρήματα του Λιβάνου μετά το 1974, πήγαμε στα Ρωσικά κεφάλαια, συνεχίσαμε με τα Γιουγκοσλαβικά και τώρα νομίζουμε ότι βρήκαμε νέα πηγή εύκολου χρήματος. Κατά τα άλλα ως κουτοπόνηροι, δηλώσαμε πλούσιοι και δεν θα πάρουμε μία από τα ευρωταμεία. Οι αδελφοί έλληνες έφαγαν πολλούς ευρω-μπάτσους μέχρι να μάθουν ότι η τιμιότητα αξίζει και η ψευτιά είναι μόνο για τον πρώτο χρόνο. Μέχρι να μάθουν, πέρασαν από τα χέρια του αυστηρού Σημίτη και έλιωσαν από την οικονομική περισυλλογή.
? Δεν ξέρω πόσοι Κύπριοι γνωρίζουν τι ακριβώς ζητήσαμε και τι δεν ζητήσαμε στις διαπραγματεύσεις της Λουκέρνης. Το μόνο σίγουρο, ήταν ότι υπήρξε παραπληροφόρηση, ότι οι πληροφορίες που διέρρεαν ήταν από συγκεκριμένες πηγές και με συγκεκριμένη σκοπιμότητα. Οι δημοσιογράφοι με το δίκιο τους διαμαρτύρονταν για την έλλειψη ενημέρωσης. Δόθηκε το ογκωδέστατο σχέδιο στο τέλος, αλλά οι εντυπώσεις και το κλίμα ήδη διαμορφώθηκε. Αν πιστέψουμε τον Γκίντερ Φερχόϊγκεν, θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι πήραμε αυτά που ζητήσαμε. Αν πιστέψουμε όλους αυτούς που δυσανασχετούν πρέπει να θεωρήσουμε ότι δεν μας έδωσαν τίποτα. Ποια είναι η αλήθεια, είναι μάλλον απίθανο να μάθουμε πριν περάσουν αρκετές δεκαετίες.
? Ένα άλλο κομμάτι της συνέντευξης Φερχόιγκεν αφορά την προειδοποίηση, απειλή για άλλους, για τον τουρισμό. Ο Γερμανός Επίτροπος είπε τα αυτονόητα, αυτά τα οποία όλοι γνωρίζουν, όλοι παραδέχονται αλλά κανένας δεν θέλει να τα λέει δημοσίως. «Εχω την αίσθηση, είπε, ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι μια χώρα που χρειάζεται ισχυρές διεθνείς συμμαχίες και για να τις πετύχει πρέπει να έχει καλή φήμη και στην Ευρώπη, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για μια χώρα της οποίας η βασική βιομηχανία είναι ο τουρισμός. Μια φήμη χώρας που δημιουργεί προβλήματα δεν θα βοηθήσει καθόλου». Η αντίδραση μπορεί και να ήταν δικαιολογημένη, αλλά η αλήθεια σ’ αυτό το στάδιο που φθάσαμε δεν πρέπει να μας ενοχλεί και τόσο. Είναι αλήθεια ότι αρεσκόμαστε σε μύθους και μεγαλοϊδεατισμούς, αλλά τόσα και τόσα πάθαμε με τη μεγαλομανία μας, είναι κρίμα να μην μαθαίνουμε.
? Η πραγματικότητα της ζωής δείχνει ότι η ζωή κινείται με τη μορφή του εκκρεμούς. Αν κάνεις μια κίνηση λάθος θα πληρώσεις το τίμημα και θα επανέλθεις. Αν κάνεις μια κίνηση σωστή, θα κερδίσεις το αντάλλαγμα. Η εμπειρική αυτή αλήθεια ισχύει τόσο σε προσωπικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Αν θα πρέπει να τα βάλουμε με όλο τον κόσμο, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να πληρώσουμε και το τίμημα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μπορεί να μην έχει στρατό και να τιμωρεί αυτούς που διαφωνούν μαζί της, αλλά έχει τους τρόπους να επιβάλλει τη θέληση της. Ξέρει και πατά τον «κάλλο» των μελών της. Τώρα αν θα πονήσουμε ή όχι, είναι μια άλλη υπόθεση. Το σίγουρο είναι ότι θα χάσουμε τα χρήματα των δωρητών, όσα και αν είναι αυτά.
Σχόλια