Από το κελί θα ανέβει ο χρηματιστηριακός δείκτης
Από το κελί θα ανέβει ο χρηματιστηριακός δείκτης
.
? Είναι κανόνας και ισχύει σε όλο τον κόσμο. Ο χρηματιστηριακός δείκτης, ύστερα από ένα κραχ, αρχίζει να ανεβαίνει μόνο όταν οι πρωταγωνιστές κάνουν χαρακίρι ή όταν οι ένοχοι πάνε στη φυλακή. Την ίδια ώρα βεβαίως κλείνουν όλες οι «τρύπες» οι οποίες επέτρεψαν την ασυδοσία. Η λογική είναι απλή και στηρίζεται στους κανόνες της ψυχολογίας, κανόνες που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη χρηματιστηριακή αγορά. Σε όλο τον καπιταλιστικό κόσμο, σε ανάλογες περιπτώσεις, όλα γίνονται με ταχύτατους ρυθμούς, ώστε οι επιπτώσεις να είναι όσο το δυνατόν πιο λίγες. Οι επενδυτές αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει βούληση από τις εποπτικές αρχές και το κράτος, να διορθωθούν τα λάθη και να επανέλθει η αγορά στους σωστούς ρυθμούς. Όλοι γνωρίζουν ότι το χρηματιστήριο αποτελεί την καλύτερη και πιο αποδοτική επένδυση. Αντιθέτως οι καταθέσεις στις Τράπεζες είναι κατά κανόνα ζημιογόνες ή στην καλύτερη περίπτωση με μηδαμινό κέρδος.
? Στη μακαρία νήσο της μπανανίας έχουν περάσει ήδη τέσσερα χρόνια από το κραχ – έστω και δεν το λέμε – και ακόμη ο πρώτος ένοχος αναμένεται να μπήκε στη στενή, ενώ κανένας πολιτικός δεν εγκατέλειψε την καρέκλα του. Η λογική των επιτροπών είναι απλή και αποτελεί το αντίδοτο για κάθε παρανομία. Θέλεις να σκοτώσεις ένα θέμα, λένε συχνά πυκνά οι πολιτικοί, κάνε μια επιτροπή. Ο μεγάλος Κολοκοτρώνης είπε κάποτε το περίφημο, να κάνουμε μια επιτροπή για να διαλύσει όλες τις επιτροπές για να πάει μπροστά ο τόπος. Δεν ξέρουμε αν οι πρωταγωνιστές πίστεψαν ότι θα σκέπαζαν το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία, όπως σκεπάζουν τόσες άλλες ατασθαλίες. Εδώ όμως έχουμε πολλούς νεκρούς, πολλές χιλιάδες ψυχολογικά ταραγμένους και εκατοντάδες χιλιάδες χαμένους. Είναι βουνό το σκάνδαλο και δεν σκεπάζεται ούτε με τους λευκούς κολάρους όλων των αετονύχηδων.
? Ένας μεγάλος κίνδυνος που ελλοχεύει είναι η ανακοπή της διαδικασίας κάθαρσης στη μέση. Να πληρώσουν δηλαδή μερικοί μικροί και οι μεγάλοι που πήραν τα πολλά εκατομμύρια να λευκανθούν ως διά μαγείας και να συνεχίζουν τη ζωούλα τους. Σε περίπτωση που συμβεί και αυτό το σκάνδαλο, σε περίπτωση που αισθανθεί ο κόσμος ότι ξεγελάστηκε για δεύτερη φορά, τότε οι επιπτώσεις θα είναι πολύ χειρότερες. Η κοινωνική εξέγερση θα είναι αναπόφευκτη και μαζί με τα ξερά θα καούν και πολλά χλωρά.
? Το ζητούμενο δεν είναι η χαιρεκακία, η ικανοποίηση του περί δικαίου αισθήματος του λαού, αλλά η αποκατάσταση των χαμένων και η επαναδραστηριοποίηση του χρηματιστηρίου. Μόνο αν ανέβει ο δείκτης θα μπορέσουν οι χιλιάδες εγκλωβισμένοι να πάρουν πίσω τα χρήματά τους, χωρίς να χρειαστεί να πληρώσει το κράτος, δηλαδή όλοι οι φορολογούμενοι και επιπλέον χωρίς να δημιουργηθούν στρεβλώσεις στην αγορά. Δεν ξέρουμε πόσα στοίχισαν οι έρευνες της κυβέρνησης, της Βουλής και της Γενικής Εισαγγελίας τόσα χρόνια. Ίσως αν υπήρχε η πολιτική βούληση όλα αυτά να σταματούσαν πολύ πιο νωρίς.
? Τώρα που άρχισε η διαδικασία της κάθαρσης είναι η ώρα και των ανθρώπων του χρηματιστηρίου. Όλες οι νομοθετικές αλλαγές και όλες οι εξαγγελίες των τελευταίων χρόνων, είναι καιρός να τεθούν σε εφαρμογή και μάλιστα με εντατικούς ρυθμούς. Πρέπει να πεισθεί ο κόσμος, πρέπει να πεισθούν οι επενδυτές να επιστρέψουν σε μια υγιή αγορά. Ο μόνος κίνδυνος είναι να πέσουν τα γεράκια από το εξωτερικό, οι λεγόμενοι θεσμικοί επενδυτές, να ανεβάσουν τεχνητά το δείκτη και να φύγουν από την Κύπρο με τα εκατομμύρια. Οι εποπτικές αρχές πρέπει να τηρούν με θρησκευτική ευλάβεια τους νόμους, αν θα υπάρξει ελπίδα και θεσμοθετηθεί αυτό που λέγεται βαρόμετρο της οικονομίας.
Σχόλια