Το ξεχασμένο διαστημικό οικόπεδο
Το
ξεχασμένο διαστημικό οικόπεδο
.
? Η δίνη του χρόνου σβήνει τελικά πολλά όνειρα και πολλές φιλοδοξίες. Έχει περάσει ήδη ένας χρόνος από τότε που η Κύπρος και η Ελλάδα – βασικά μόνο η Ελλάδα – απέκτησαν οικόπεδο στο διάστημα, όπως περηφανευόταν ο πρόεδρος Παπαδόπουλος. Η Λευκωσία τελικά έκανε πίσω και δεν συμμετέχει στη διαχείριση, αλλά και στα οφέλη του επιτεύγματος. Ξεχάστηκαν οι μεγαλόστομες διακηρύξεις και οι ελπίδες ότι κάποτε η μικρή Κύπρος θα μπορούσε να ξεφύγει από τη μιζέρια της καθημερινότητας της. Το όνειρο να καταστεί η Κύπρος κέντρο υψηλής τεχνολογίας, βυθίστηκε υπό το βάρος άλλων σκοπιμοτήτων. Ακόμη και μια άδεια για να γίνει διαστημικός σταθμός στην Κύπρο, πάει από αναβολή σε αναβολή όταν σε άλλες χώρες τέτοιες άδειες δίδονται σε μια μέρα και μάλιστα εγκαθίστανται στο κέντρο των πόλεων και εντός διατηρητέων κτιρίων.
? Φυσικά κανένας προφήτης δεν είναι αγαπητός στην πατρίδα του και τα παξιμάδια πάνε σε αυτούς που δεν έχουν δόντια. Αυτός ο κανόνας δεν ισχύει μόνο στην Κύπρο αλλά σε όλο τον κόσμο. Δεν είναι άσχετο και το γεγονός ότι πριν μερικά χρόνια ακόμη και το διαστημικό πρόγραμμα της ΝΑΣΑ κινδύνευε λόγω διαφωνιών και αντιδικιών ανάμεσα στους επιστήμονες. Βεβαίως όλα είναι κύκλος και έτσι όταν ήρθαν οι διαστημικές τραγωδίες, με το θάνατο πολλών αστροναυτών και την καταστροφή διαστημικών αεροπλάνων, άλλαξαν οι «κεφαλές» και η διαστημική βιομηχανία πήρε και πάλι την ανιούσα. Σήμερα η ΝΑΣΑ είναι στην τεχνολογική πρωτιά του κόσμου.
? Η Κύπρος έχει πολλά να κερδίσει με τη συμμετοχή της, σε διαστημικά προγράμματα και ειδικότερα στην εκμετάλλευση του δικού της – κατ’ όνομα - δορυφόρου. ? Πρώτο και σημαντικότερο είναι ότι μπαίνει στο κλαμπ των ισχυρών χωρών που κατέχουν απαγορευμένη εν πολλοίς υψηλή τεχνολογία. Και αυτό δεν είναι αστείο.
? Δεύτερο, είναι ότι παραμένουν στο νησί σπουδαίοι επιστήμονες που σε διαφορετική περίπτωση, θα έπρεπε να συνεχίσουν να ζουν στο εξωτερικό. Στην Αμερική και την Ευρώπη – είμαστε και εμείς – υπάρχει η πρακτική των «κυνηγών κεφαλιών», δηλαδή της προσέλκυσης ξεχωριστών επιστημόνων οι οποίοι προσφέρουν σε ένα τόπο πολλαπλάσια από αυτά που κερδίζουν.
? Τρίτο, είναι η ανάπτυξη που πραγματοποιείται σε παρεμφερείς κλάδους υψηλής τεχνολογίας. Ειδικότερα, η γεωγραφική θέση της Κύπρου προσφέρει πολλές ευκαιρίες. Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που μας δέχθηκαν οι Ευρωπαίοι και μας αγαπούν οι Αραβες και οι Ρώσοι.
? Τέταρτο, είναι τα οικονομικά κέρδη που έρχονται στο νησί από την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του δορυφόρου. Στο σκέλος αυτό έγινε μεγάλη συζήτηση, η οποία δεν άξιζε τον κόπο, αλλά ούτε και έπρεπε να αποτελεί τον πρωταρχικό στόχο. Παρόλα αυτά, τα στοιχεία του πρώτου χρόνου δείχνουν ότι θα έχει κέρδη το εγχείρημα. Ηδη συνεργάζονται με τον Hellas-Sat βρετανικά και ιαπωνικά μεγαθήρια στο χώρο της τηλεόρασης. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τους σχεδιασμούς για το δεύτερο ελληνικό δορυφόρο. ? Το πέμπτο, είναι η αλλαγή της ψυχολογίας, η αποβολή της μιζέριας και κυρίως της εντύπωσης ότι είμαστε ο ομφαλός της γης. Ακόμη οι νέοι, έχουν πλέον ένα πρότυπο, ένα στόχο και το όνειρο όλων των παιδιών να γίνουν αστροναύτες ή να ασχοληθούν με τη διαστημική τεχνολογία, δεν κινείται πλέον στη σφαίρα του ουτοπικού. Εξάλλου, όσο και αν ακούγεται παράξενο, πάρα πολλοί επιστήμονες στη ΝΑΣΑ είναι Ελληνες και Κύπριοι και οι επισκέψεις τους στην Κύπρο, αποτελούν αιτίες ενθουσιασμού για πολλούς θαυμαστές τους. Οι άνθρωποι αυτοί εκτός από γνώσεις, προσφέρουν μαθήματα ανθρωπιάς και υψοποιού ταπείνωσης.
? Το ζητούμενο σήμερα, ένα χρόνο μετά την εκτόξευση του Hellas-Sat, είναι να τολμήσουν οι αρμόδιοι, να βάλουν στην μπάντα τις φιλοδοξίες και τις μικρότητες τους, να υλοποιήσουν μέρος από τις μεγαλόστομες διακηρύξεις τους και να δώσουν την ευκαιρία στους νέους να προσεγγίσουν την υψηλή τεχνολογία. Η Ιταλία και άλλες χώρες, ήδη εκμεταλλεύονται αυτές τις δυνατότητες. Το κέρδος θα είναι πολλαπλάσιο για όλους και προπαντός για την Κύπρο.
Σχόλια