Περί του χρόνου που περνά και ποτέ δεν γυρνά


Περί του χρόνου που περνά και ποτέ δεν γυρνά
.

* Κουμπάρε, τι είναι επιτέλους αυτός ο χρόνος.
* Φίλε, ο χρόνος είναι ένα μυστήριο, είναι μια έννοια, η οποία δεν μπορεί να χωρέσει στο μυαλό, αλλά μπορεί να βιωθεί από όλους τους ανθρώπους. Για την έννοια του χρόνου μίλησαν κυρίως οι φιλόσοφοι. Ο Πλάτωνας έλεγε "χρόνον τε γενέσθαι εικόνα του αϊδίου" δηλαδή ο χρόνος είναι μία εικόνα της αιωνιότητας. Και ο Αριστοτέλης προσδιορίζει το χρόνο σαν το μέτρο της κίνησης - αριθμός κινήσεων κατά το πρότερον και το ύστερον - δηλαδή γραμμή ευθεία και προχωρά.
* Καλά τα λόγια των φιλοσόφων, αλλά στην πράξη, στην καθημερινή ζωή, πώς μεταφράζονται αυτά.

* Κάθε άνθρωπος βιώνει την έννοια του χρόνου με διαφορετικό τρόπο. Όταν υπάρχουν ευτυχισμένες στιγμές, συνηθίζουμε να λέμε ότι ο χρόνος περνά αστραπιαία. Όταν όμως έρχονται στιγμές αγωνίας και πόνου, τότε ακόμη και η στιγμούλα, βιώνεται σαν αιωνιότητα.

* Βεβαίως κανένας δεν σκέφτεται όλα αυτά όταν χαίρεται και όταν υποφέρει;

* Πολύ σωστά το έθεσες. Ωστόσο, με βάση τις αλήθειες αυτές ο άνθρωπος, μπορεί να αντλεί υπομονή για τα βάσανα της ζωής και βιώνει με μεγαλύτερη ένταση τις χαρές. Οι αρχαίοι έλληνες έλεγαν ότι "έχει ο καιρός γυρίσματα" και οι αρχαίοι ρωμαίοι το περίφημο εύηχο "
Dum Spiro Spero" (όσο αναπνέω ελπίζω).
* Η Εκκλησία τι λέει για το θέμα;

* Πρώτα και κύρια η Εκκλησία θέτει την έννοια του Θεού, πέραν από την έννοια του χρόνου. Ο Θεός είναι αείδιος. Δηλαδή όπως ο χρόνος κυλά, έρχεται ο Θεός και τέμνει την έννοια του χρόνου και φανερώνει μια άλλη διαφορετική διάσταση, την αιώνια διάσταση, η οποία βιώνεται και δεν κατανοείται λογικά. Από εκεί και πέρα ο Θεός καλεί τους ανθρώπους να βιώσουν την εμπειρία του θείου, να ξεπεράσουν, να ξεκολήσουν δηλαδή από το άγχος του χρόνου. Έτσι μια μέρα, είναι μια αιωνιότητα και μια αιωνιότητα είναι μια μέρα για τον Χριστιανό. Ο άνθρωπος δηλαδή καλείται, να ξεπεράσει την έννοια του χρόνου να πλησιάσει το Θεό και να ενωθεί μαζί του.
* Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αδιαφορεί για τα πάντα;

* Βεβαίως όχι. Πρέπει να βιώνει κάθε στιγμή σαν να είναι η τελευταία του στιγμή, πάνω στη γη. Να τρέχει για να προλάβει να δώσει αγάπη, αλλά και να πάρει αγάπη. Εκεί είναι το ζητούμενο. Στην ένταση της βίωσης της αγάπης και όχι στο μήκος του χρόνου που θα ζήσει κανείς. Σημασία έχουν οι στιγμούλες χαράς που βιώνει κανείς και όχι η διάρκεια της ζωής.

* Στο διάβα της ζωής, υπάρχουν και οι δύσκολες στιγμές. Πώς βιώνονται αυτές;

* Πάντα με τη βοήθεια του Θεού, πάντα με την προσευχή, πάντα με την επίκληση της θείας χάρης. Ταυτόχρονα η ίδια η διέλευση του χρόνου, αποτελεί γιατριά για κάθε λύπη. Έχοντας υπόψη του ο άνθρωπος αυτές τις δύο διαστάσεις, δηλαδή τη φυσική θεραπεία που προσφέρει ο χρόνος και τη θαυματουργική παρέμβαση του Θεού, μπορεί να ξεφεύγει από τη θανατηφόρα απελπισία.

* Άλλοι λαοί έχουν εισάξει την έννοια της μετεμψύχωσης, δηλαδή ότι οι άνθρωποι πεθαίνουν και γεννιούνται, είτε σε άλλους ανθρώπους, είτε σε άλλα ζωντανά της φύσης.

* Η προσέγγιση αυτή, αποτελεί στην πραγματικότητα, φιλοσοφική ενατένιση της ζωής. Όπως όλα σ΄αυτό τον κόσμο γενιούνται και πεθαίνουν, όπως ο χρόνος έχει κυκλική ροή - μέρα, νύκτα, καλοκαίρι, χειμώνας, έτσι πιστεύουν ότι και ο άνθρωπος εντάσσεται σ΄αυτό τον κύκλο. Η προσέγγιση αυτή έχει και μια χρησιμοθηρική ή παιδευτική σημασία. Οι άνθρωποι γίνονται καλύτεροι, αποφεύγουν το κακό, με την ελπίδα ότι θα ξαναέλθουν σε ένα ανώτερο είδος, όταν θα ξαναγεννηθούν. Οι κακοί θα γίνουν ζώα και οι καλοί θα γίνουν άρχοντες και πλούσιοι.

* Η Εκκλησία τι λέει;

* Από τη στιγμή που υπάρχει Θεός, ο οποίος είναι πέραν του χρόνου, από τη στιγμή που ο άνθρωπος είναι πρόσωπο, μοναδικό και ανεπανάληπτο, από την ώρα ο άνθρωπος καλείται να γίνει κατά χάριν Θεός, δεν υπάρχει χώρος για επαναλήψεις. Μόνο μια φορά ζει και πεθαίνει ο άνθρωπος. Η ροή του χρόνου είναι γραμμική και βεβαίως δεν υπάρχει επιστροφή. Συγχώρηση υπάρχει, μετάνοια είναι δυνατή, πτώση και ανόρθωση είναι γεγονότα, αλλά επιστροφή στο παρελθόν είναι αδύνατη. Έτσι ο άνθρωπος κρίνεται για το τι ήταν και τι έγινε, για το μέγεθος της προσφοράς αγάπης και όχι για το πού και πώς εγεννήθηκε. Εξάλλου αυτό δεν είναι στο χέρι του, δηλαδή να επιλέξει, πότε και πού θα γεννηθεί.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις