Περί του φόβου που φέρνει κόλαση
.
? Κουμπάρε, πώς γίνεται ο φόβος να φέρνει κόλαση;
? Φίλε, η μεγαλύτερη τιμωρία που μπορεί να επιβάλει κανείς σε ένα άνθρωπο, είναι η επιβολή του φόβου, δηλαδή με πιο απλά λόγια να τον απειλήσεις. Είναι πιο αποτελεσματικός και από τις σωματικές τιμωρίες. Ταυτόσημη έννοια με το φόβο, είναι και το άγχος, το οποίο αποτελεί φόβο με άγνωστη θεωρητικά αιτία. Η κόλαση, η οποία σίγουρα δεν έχει σχέση με φωτιές και μαστιγώσεις, είναι στην πραγματικότητα η κατάσταση της βίωσης του φόβου.
? Καλά τι είναι η κόλαση;
? Κόλαση είναι η απουσία του Θεού, όπως και ο παράδεισος είναι η συνύπαρξη με τον Θεό. Με καταπληκτικό τρόπο περιγράφεται στο γεροντικό η έννοια του Παραδείσου και η έννοια της κόλασης. Ο άγιος Μακάριος κλότσησε ενώ περπατούσε ένα κρανίο στην έρημο. Ρώτησε τότε το κρανίο, πού βρίσκεται ο άνθρωπος στον οποίο ανήκε το κρανίο. Βρίσκομαι στην κόλαση, είπε, με θαυμαστό τρόπο. Καλά, συνέχισε να ρωτά, πώς είναι η κόλαση. Είμαστε δεμένοι ο ένας στην πλάτη του άλλου και δεν μπορούμε να δούμε το πρόσωπο ο ένας του άλλου. Βλέπουμε από μακριά τους δίκαιους που είναι στον παράδεισο οι οποίοι συνομιλούν μεταξύ τους και με το Θεό.
? Άρα η κόλαση είναι η έλλειψη επικοινωνίας. Τότε ο φόβος πώς έχει σχέση με την κόλαση;
? Άγγιξες ακριβώς την αλήθεια. Η επικοινωνία με το Θεό αλλά και τους άλλους ανθρώπους, είναι η βίωση του παραδείσου. Αντιθέτως, η έλλειψη επικοινωνίας αποτελεί την κόλαση. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και σ’ αυτή τη ζωή και φανερώνεται κυρίως στις διαπροσωπικές σχέσεις. Όλες αυτές οι σχέσεις καθορίζονται και περνούν διά μέσου της αγάπης. Η αγάπη είναι το πραγματικό εισιτήριο για τον παράδεισο. Εξάλλου, η έννοια του Θεού είναι ταυτόσημη με την έννοια της αγάπης. Ο φόβος είναι αποτέλεσμα της έλλειψης αγάπης.
? Πώς γίνεται αυτό;
? Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος περιγράφει στην «Καθολική Επιστολή» του, με καταπληκτικό τρόπο τη σχέση ανάμεσα στην αγάπη και το φόβο. «Φόβος ουκ έστι εν τη αγάπη, αλλ' η τελεία αγάπη έξω βάλλει τον φόβον, ότι ο φόβος κόλασιν έχει, ο δε φοβούμενος ου τετελείωται εν τη αγάπη». Όταν ο άνθρωπος αγαπά, όταν βιώνει την εμπειρία του Θεού δεν έχει τίποτα να φοβηθεί. Εμπιστεύεται για όλα το Θεό και ζει όπως τα πουλιά του ουρανού που δεν ανησυχούν για τίποτα. Το μέτρο του φόβου είναι και το μέτρο της απόστασης που χωρίζει τον άνθρωπο από το Θεό.
? Τις μέρες μας, ο φόβος της τρομοκρατίας, τρομοκρατεί όλο τον κόσμο. Μήπως οι άνθρωποι βιώνουν την κόλαση;
? Ακριβώς αυτή είναι η πικρή αλήθεια. Οι ισχυροί του κόσμου αγγίζουν την κόλαση. Αν ρωτήσεις, κυρίως τους Αμερικανούς, θα σου πουν ότι ζουν σε μια συνεχή κόλαση. Οι αλλεπάλληλοι συναγερμοί, η αίσθηση ότι συνεχώς βρίσκονται υπό παρακολούθηση, είναι ένα είδος κόλασης. Αυτό φυσικά μεταφράζεται και σε οικονομικό κόστος, το οποίο είναι πολύ μεγαλύτερο και από αυτό το κόστος ενός πολέμου. Τα ίδια συνέβησαν και με τις επιπτώσεις του πολέμου στο Ιράκ και του φόβου για το σύνδρομο της άτυπης πνευμονίας. Το κόστος του πολέμου ήταν μικρότερο από το κόστος του φόβου, μιας σχετικά ασήμαντης ασθένειας που απείλησε προς στιγμή τον κόσμο.
? Πώς μπορεί τελικά ο άνθρωπος να ξεφύγει από τον φόβο του φόβου;
? Η απάντηση είναι τόσο απλή, όσο δύσκολη είναι η υλοποίηση της. Όλα ξεκινούν και τελειώνουν στην έννοια της αγάπης. Πώς βιώνεται η αγάπη; Είναι προσωπική υπόθεση του καθενός και σίγουρα απαιτεί προσπάθεια και αγώνα. Απαιτεί πόλεμο πρώτα και κύρια με τον εγωιστικό εαυτό μας, απαιτεί πόλεμο με την κοινωνία και τους άλλους και απαιτεί τέλος πόλεμο με τον διάβολο. Σ’ αυτό τον πόλεμο, ο άνθρωπος δεν είναι μόνος του, αλλά έχει τη συνδρομή των άλλων ανθρώπων των πνευματικών, των αγίων και των αγγέλων του Θεού, αλλά και του ίδιου του Θεού, ο οποίος βοηθά το πλάσμα του. Οι πατέρες της Εκκλησίας περιέγραψαν με θαυμαστό τρόπο την πορεία της αγάπης. Ο άνθρωπος, είπαν, βρίσκεται πάνω στις ακτίνες ενός τροχού. Όσο πλησιάζει το κέντρο που είναι ο Θεός, τόσο πλησιάζει και τους άλλους ανθρώπους. Αντιστοίχως, όσο απομακρύνεται από το Θεό, απομακρύνεται και από τους άλλους ανθρώπους. Αγάπη προς το Θεό χωρίς αγάπη προς τους ανθρώπους δεν γίνεται και αντιστρόφως αγάπη προς τους ανθρώπους χωρίς αγάπη προς το Θεό είναι παράλογη.
Σχόλια