Περί του κόπου της εργασίας


Περί του κόπου της εργασίας

.




* Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ο Θεός μάς αφήνει να βασανιζόμαστε στη δουλειά. Δεν θα ήταν καλύτερα να ζούσαμε σαν τα πουλιά που δεν γνοιάζονται για το τι θα φάνε και τι θα πιούνε;

* Αν είχαμε πίστη, σίγουρα θα απολαμβάναμε τη ζωή, όπως την απολαμβάνουν τα πουλιά. Ούτε σκέφτονται ούτε τι θα φάνε, ούτε τι θα πιούνε, ούτε και πού θα πάνε. Ο Θεός έχει γι αυτά. Αλλά εμείς θέλαμε να γίνουμε θεοί στον πρώτο παράδεισο, θέλαμε να γίνουμε θεοί στον Πύργο της Βαβέλ, θέλουμε να γίνουμε και σήμερα θεοί, βιάζοντας τη φύση και βασανίζοντας τους ανθρώπους.

* Καλά, δεν υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι να ζουν χωρίς να γνοιάζονται; Όχι γιατί έχουν πολλά και δεν ξέρουν πώς να τα φάνε, αλλά γιατί αφήνονται στο Θεό;

* Ευτυχώς υπάρχουν και τέτοιοι άνθρωποι, μόνο που οι ίδιοι δεν το διαλαλούν, ούτε το φανερώνουν. Οι διαβαθμίσεις είναι πολλές. Αναλόγως του βαθμού της πίστης και της αγιότητας τους, είναι και ο βαθμός εξάρτησης τους από τις φυσικές ανάγκες. Η παράδοση της εκκλησίας και μαρτυρίες μοναχών αναφέρουν ότι στο Άγιο Όρος, στον Άθωνα, υπάρχει το τάγμα των αόρατων μοναχών. Είναι ασκητές που ζουν στην έρημο και επισκέπτονται τα μοναστήρια μόνο για να κοινωνήσουν. Ο Θεός τους τρέφει και τους συντηρεί, ενώ δεν τους βλέπει κανένας. Ανάλογη πρακτική βρίσκουμε στα μοναστήρια, όπου η πλειοψηφία των μοναχών δεν γνοιάζονται για το τι θα φάνε. Ο ηγούμενος έχει την έγνοια, ενώ συχνά πυκνά δωρεές και άλλες προσφορές καλύπτουν τις ανάγκες των μοναχών. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα πιο ασκητικά μοναστήρια, με τους πιο αυστηρούς κανόνες, είναι συνήθως και τα πιο πλούσια. Οι πιστοί προσφέρουν εκεί που αισθάνονται ότι η προσφορά τους δεν πάει χαμένη.

* Αυτοί είναι λίγοι. Με τους πολλούς τι γίνεται, που ζουν στον κόσμο;

* Ευτυχώς και σ' αυτό το επίπεδο υπάρχουν πολλοί, οι οποίοι αφήνονται στο θέλημα του Θεού. Φυσικά δεν κλείνονται σε ένα δωμάτιο και να περιμένουν από το Θεό να τους στείλει αγγέλους με φαγητό, αλλά δουλεύουν χωρίς άγχος και χωρίς έγνοια ότι δεν θα έχουν να φάνε. Πιστεύουν ότι ο Θεός τους στέλλει όσα χρειάζονται στην ώρα που τα χρειάζονται χωρίς αυτοί να έχουν έγνοια για το αύριο. Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου ο Θεός τα φέρνει με τέτοιο τρόπο, ώστε και σε σκληρές περιόδους φτώχειας κανείς να μην στερείται οτιδήποτε. Θαύματα μπορεί να δει κανείς και σε περιπτώσεις ανάπηρων ανθρώπων και ατόμων με ειδικές ανάγκες, οι οποίοι εξαρτούνται απόλυτα από τους γύρω τους.

* Γιατί ο Θεός δεν επεμβαίνει και αφήνει τους ανθρώπους να βασανίζονται για να κάνουν χρήματα και να κατακτήσουν τον κόσμο;

* Το μεγαλύτερο δώρο του Θεού στον άνθρωπο, εκτός από την αγάπη, είναι η ελευθερία. Ο Θεός δείχνει το δρόμο, στέλλει μηνύματα αλλά αφήνει τον άνθρωπο μόνο του, να διαλέξει την πορεία που θα ακολουθήσει. Αν του έθετε πλαίσια, δεν θα ήταν ελεύθερος και δεν θα είχε καμιά αξία η ζωή του. Θα ήταν ένα κουρδισμένο μηχάνημα που θα εκτελούσε μια προκαθορισμένη εργασία.
* Η εργασία έχει και παιδαγωγικό χαρακτήρα;

* Μπράβο, πολύ καλά το έθεσες. "Αργία μήτηρ πάσης κακίας", έλεγαν οι πρόγονοι μας και συμπλήρωναν ότι η "δουλειά είναι προσευχή". Οι πατέρες της Εκκλησίας μίλησαν για το μυστήριο του κόπου που αναπαύει και της ανέσεως που καταστρέφει. Στο Γεροντικό διαβάζουμε για τα λόγια του Αββά Ποιμένα. "Απέρχομαι όπου εστί κόπος και εκεί βρίσκω ανάπαυσιν", δηλαδή πηγαίνω εκεί όπου υπάρχει κόπος και εκεί βρίσκω ξεκούραση. Και ο Αββάς Ισαάκ γράφει: "Ο Θεός και οι άγγελοι αυτού εν ανάγκαις χαίρουσι, ο δε διάβολος και οι εργάται αυτού εν αναπαύσει". Και αλλού: "Ουδείς μετ' ανέσεως ανήλθεν εις τους ουρανούς".
* Στη διαδικασία της εργασίας επεμβαίνει και βοηθά ο Θεός;

* Σίγουρα παρεμβαίνει ο Θεός, όταν ο άνθρωπος το ζητήσει και όταν ο πιστός προσεύχεται. Ο μακαριστός γέροντας Πορφύριος έλεγε ότι όταν κατέλθει η Χάρις, δεν μετράει η κούραση. Ο κόπος που γίνεται από θείο έρωτα, από αγάπη προς τον δεσπότη Χριστό, προσελκύει περισσότερη χάρη, και έτσι ο αγρυπνήσας την νύχτα στην προσευχή, μπορεί την άλλη μέρα, παρά τη σωματική κούραση του, να εργαστεί καλύτερα για τους συνανθρώπους του. Γιατί θα εργάζεται μαζί του η θεία Χάρις. Ενώ όταν είναι ξεκούραστος στο σώμα και χορτάτος στον ύπνο, θα εργάζεται μόνο με τις δικές του πτωχές δυνάμεις.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις