Το ΟΧΙ του Μόρφου Νεόφυτου, στον Λεμεσού Αθανάσιο
Το ΟΧΙ του Μόρφου Νεόφυτου, στον Λεμεσού Αθανάσιο
.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ Μόρφου Νεόφυτος, με τον εκρηκτικό του χαρακτήρα και το λαγαρό του λόγο, ξεχωρίζει γιατί λέει τα πράγματα με το όνομά τους. Απαλλαγμένος από το βάρος της καλής επιθυμίας του Αρχιεπισκοπικού θρόνου - μετά τη μικρή περιπέτεια της σύντομης υποψηφιότητάς του - μιλά ελεύθερα, σοκάροντας πολλές φορές και ανατρέποντας κατεστημένα δεκαετιών, που θέλουν τους Επισκόπους να μιλούν με ρητά και ακατανόητες φράσεις και φυσικά να αποφεύγουν όπως ο διάβολος το λιβάνι. Σε συνέντευξη που παραχώρησε πριν μερικές μέρες στο SPOR FM και το Λοΐζο Αντωνίου, ανέφερε ότι στηρίζει τον Επίσκοπο Κύκκου Νικηφόρο για τον Αρχιεπισκοπικό θρόνο. Εξηγεί ότι είναι ο μόνος που προέβη σε θετικές δηλώσεις ύστερα από την πρώτη λειτουργία στον Άγιο Μάμα, ενώ επικρίνει την ένοχη σιωπή των υπόλοιπων συνοδικών. Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι όμως της συνέντευξης, είναι η ανάλυση των λόγων γιατί λέει ΟΧΙ στο λεγόμενο πνευματικό Επίσκοπο, Λεμεσού Αθανάσιο.
ΣΕ ΠΡΩΤΟ επίπεδο, σε επίπεδο πνεύματος, ενοχλεί τον Μητροπολίτη Νεόφυτο η εντύπωση που δίδεται ότι είναι ένας από μηχανής Θεός, ο οποίος ήρθε από το Άγιο Ορός και από τη Μονή Βατοπεδίου για να φέρει τη χαμένη πνευματικότητα, στη χαμένη Εκκλησία της Κύπρου. Αυτό, λέει, έχει καλλιεργηθεί μέσα στα πνευματικά του παιδιά και αυτό το επιχείρημα το προβάλουν κατά κόρον σε προεκλογικές συγκεντρώσεις. Αυτή η θέση, σημειώνει, δεν έχει καμία δόση αλήθειας, γιατί η πνευματικότητα της Εκκλησία της Κύπρου, όπως εκφράζεται εδώ και αιώνες από Μονές, από ενορίες, από κληρικούς και λαϊκούς, έχει τη μορφή του κεκρυμμένου, του ταπεινού, του σιωπηλού, δηλαδή εργάζεται χωρίς να φωνασκεί, και χωρίς να δημιουργεί οπαδούς. Η μονή Σταυροβουνίου έχει 40 μοναχούς, μερικοί από τους οποίους εξομολογούν συνεχώς Επισκόπους, κληρικούς, άντρες και γυναίκες. Τον 20ο αιώνα η Μονή έβγαλε τέσσερις αγιότατους Ηγουμένους, οι οποίοι επιτελούσαν θαύματα, αλλά και με μια πνευματικότητα η οποία επιμελώς κρύβεται.
ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΟ επίπεδο, σε επίπεδο πολιτικό, αναφέρει ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος, περίμενε από το Μητροπολίτη Λεμεσού να έχει κατανόησει στο δικό του πόνο, ως πρόσφυγας Επισκόπος. Κάνει αναφορά στην τελευταία συνέντευξη του Λεμεσού Αθανασίου στο ΡΙΚ και στην Αιμιλία Κενεβέζου όπου ήταν αποκαλυπτικός, όπως σημειώνει, και διερωτάται αν πνευματικότητα είναι μόνο το κομποσχοίνι, η νηστεία και η αγρυπνία. Πνευματικότητα είναι, τονίζει, να εισέλθω και να προσκυνήσω τον κατεχόμενο τάφο του Αποστόλου Βαρνάβα. Είναι δυνατό, διερωτάται, να διεκδικούν το θρόνο του Αποστόλου Βαρνάβα και να μην πηγαίνουν να προσκυνήσουν τον Άγιο, σε συνθήκες φυλακής που βρίσκεται; Ας αφήσουν τον Μητροπολίτη Νεόφυτο που κάνει τις επιλογές του. Γιατί να ενοχοποιείται ο λαός, από ένα νέο Επίσκοπο, ο οποίος δείχνει διαβατήριο ή ταυτότητα και πάει στα κατεχόμενα; Ουδέποτε, είπε στο ΡΙΚ ο Λεμεσού Αθανάσιος, θα πάει στα κατεχόμενα και να δείξει διαβατήριο, εκτός και αν λυθεί το Κυπριακό. Αυτό σημαίνει ότι ένας Αρχιεπίσκοπος - αν εκλεγεί - θα παραμένει σε αντικατοχικά συνθήματα, χωρίς να κάνει ουσιαστικά ανοίγματα αποτοξίνωσης του κλίματος καχυποψίας, που υφίσταται μεταξύ των δύο κοινοτήτων.
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ Μόρφου ανέφερε ότι όταν πρωτοπήγε στον Άγιο Μάμα τον έδιωξαν χωρίς να πει ένα "Χριστός Ανέστη". Θα μπορούσα, είπε, να κάνω δηλώσεις διαμαρτυρίας και να ήμουν ένας διαμαρτυρόμενος Επίσκοπος. Αλλά δεν θα μπορούσα να κάνω το Μητροπολιτικό Ναό, τόπο λατρείας. Σήμερα το καντήλι του Αγίου Μάμα, είπε, ανάβει συνεχώς και καθημερινά πάνε ιερείς και τελούν παρακλήσεις. Αποκάλυψε ότι είναι σε συνεχή επαφή με ξένους πρέσβεις ευρωπαϊκών χωρών, για να αρχίσει η συντήρηση πέντε ναών στην κατεχόμενη Μόρφου. Γίνονται προσπάθειες, είπε, με Ιταλούς ειδικούς για να συντηρηθούν τα προβληματικά ψηφιδωτά του Αγίου Αυξίβιου στους Σόλους. Έχω επαφές, σημείωσε, με 30 μη κυβερνητικές οργανώσεις και με κοινοτάρχες στα κατεχόμενα χωριά. Έχουν σοβαρές ανησυχίες και αυτοί για το ποιος θα είναι ο επόμενος Αρχιεπίσκοπος. Αν εκλεγεί ένας Αρχιεπίσκοπος με συνθηματικό λόγο και θα είναι η συνέχεια των διαφόρων πολιτικών παραγόντων του τόπου, δεν θα προσθέσει τίποτα. Οι Ελληνοκύπριοι και οι Τουρκοκύπριοι έχουν ανάγκη από μια Εκκλησία με το δικό της στίγμα. Σέβομαι την πολιτική ηγεσία, η οποία είναι εκλελεγμένη και η οποία για δύο φορές πήρε ψήφο εμπιστοσύνη. Στις εκλογές και στο δημοψήφισμα. Ως Επίσκοπος όμως, δεν μπορώ να δεχτώ ποτέ ότι η Μητρόπολή μου περιορίζεται στο οδόφραγμα του Αστρομερίτη.
Σχόλια