ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΥΣ ΠΛΟΥΣΙΟΥΣ - ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΟΥ



.

Η γερόντισσα Γαβριηλία λεει ότι το πιο τραγικό γεγονός στον κόσμο είναι να χάσει ο γονιός το παιδί του και σημειώνει ότι μόνο η Παναγία μπορεί να δώσει παρηγοριά, ενώ στην Ελλάδα είναι συχνή η ερώτηση που γίνεται όταν πεθάνει κάποιος. "Έχασε παιδί? ε?τότε πάει αναπαυμένος?"
Ένας ξακουστός ιερέας, ο πατήρ Ευέλθων, ο οποίος διακονεί στο Παραλίμνι, είχε το "προνόμιο" να δεχτεί τη μεγαλύτερη δοκιμασία που δίνει ο Θεός σε άνθρωπο, να χάσει το γιο του και μάλιστα ίσως στην καλύτερη του ηλικία, ενώ ήταν φοιτητής?
Όμως ο καλός Θεός, όπως λένε οι πατέρες της εκκλησίας δεν δίνει τίποτα περισσότερο σε κανένα από ότι μπορεί να αντέξει και ο πατήρ Ευέλθων άντεξε και αντέχει μαζί βεβαίως με την οικογένεια του και τα έργα του δεικνύουν τη δύναμη του "αντρός"? αλλά και τη Χάρη του Θεού.
Η συνομιλία έγινε στο πρωτοποριακό για την περιοχή αλλά και την Κύπρο, ίδρυμα που σύστησε στο Παραλίμνι, στη μνήμη του γιου του και φέρει και το όνομα άγιος Χριστόφορος.
Η πρώτη ματιά στο ίδρυμα σε παραπέμπει κατ' ευθείαν στα ελληνικά νησιά, αφού τόσο η αρχιτεκτονική όσο και το όλο τοπίο, αποπνέουν την "αλμύρα της θάλασσας" και την "τραχύτητα του τοπίου"?
Η δεύτερη ματιά στο ίδρυμα, παραπέμπει σε μοναστηριακό περιβάλλον, αφού τόσο η διαμόρφωση του χώρου, με το αρχονταρίκι, την κουζίνα και τους ξενώνες, όσο και οι άνθρωποι που υπηρετούν σ' αυτό, προσφέρουν από το υστέρημα της καρδιάς τους και όχι από βιοτική ανάγκη.


Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ

? Πατήρ Ευέλθων ποια ήταν η αιτία, ποια ήταν η πηγή της έμπνευσης σας για να προχωρήσετε στη δημιουργία αυτού του ιδρύματος;
? Όταν ζούσε ακόμη ο γιος μου ο Χριστόφορος, είχαμε σκεφθεί να κάνουμε σ' αυτό το χώρο, ο οποίος ήταν περιουσία δική μας, ένα ίδρυμα για παιδιά με ειδικές ανάγκες. Αυτήν την απόφαση την είχαμε πάρει τον Αύγουστο του 1995, το Νιόβη του '95 ο Χριστόφορος πέθανε και έτσι ως οικογένεια αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε αυτή την απόφαση, στη μνήμη του. Με βάση αυτό προχωρήσαμε και φτιάξαμε το κέντρο προσφοράς και αγάπης Άγιος Χριστόφορος.
 ? Δεν υπήρχαν άλλα κέντρα και ιδρύματα στην περιοχή;

? Δεν υπήρχε παρόμοιο ίδρυμα και αναγκάζονταν οι γονείς, να παίρνουν τα παιδιά τους, είτε στη Λάρνακα, είτε στη Λευκωσία και ήταν μεγάλη ταλαιπωρία για τους ανθρώπους. Για να υποβληθεί ένα παιδί σε μία φυσιοθεραπεία ή εργασιοθεραπεία ή λογοθεραπεία, έπρεπε να ταξιδεύσει με το αυτοκίνητο, για δύο ώρες, να πάει και να έλθει. Το ταξίδι αυτό συνεπάγεται, κούραση για όλους αλλά και δεν ενδείκνυται, να υφίστανται τέτοια ψυχοσωματική δοκιμασία τα παιδιά.

? Πως κατορθώσατε να το φτιάξατε;

? Ως οικογένεια προσφέραμε το χώρο και το αρχικό ποσό. Αλλά όλος ο κόσμος, μας συμπαραστάθηκε και πρόσφερε τον οβολό του. Από το δημαρχείο μέχρι και τον τελευταίο δημότη του Παραλιμνίου έχουν καταθέσει εδώ το περίσσευμα της αγάπης τους.

? Η πολιτεία;

? Η πολιτεία όχι και δεν το ζήτησα. Ήταν μια πρωτοβουλία οικογενειακή. Όσοι πρόσφεραν, πρόσφεραν από αγάπη και εκτιμώντας την προσπάθεια.

ΣΤΟΥΣ ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΟΥΣ ΜΕ ΛΕΦΤΑ

? Πως λειτουργεί;

? Δραστηριοποιείται σε διάφορους τομείς. Ένας τομέας είναι η προσφορά φαγητού σε ανάπηρους, σε κλινήρεις ή σε άτομα που για οποιοδήποτε λόγο δεν μπορούν να ετοιμάσουν το φαγητό. Έχουμε ένα συνεργείο που ετοιμάζει το φαγητό, το οποίο αποτελείται από γυναίκες του Χριστιανικού συνδέσμου. Υπάρχει ένα δεύτερο συνεργείο που κάνει τη διανομή. Προσφέρουμε φαγητό σε 60 περίπου πρόσωπα στο Παραλίμνι και τη Δερύνεια καθώς και τους δύο συνοικισμούς των δύο δήμων.

? Αυτή η προσφορά είναι μοναδική στην Κύπρο;

? ?. Προσφέρουμε ενισχυμένη μερίδα το μεσημέρι που αρκεί για δύο γεύματα. Καθημερινά εκτός Κυριακής.

? Μέχρι σήμερα πως τρέφοντας;

? Δυσκολοπερνούσαν? είτε έχουν παιδιά που δεν μπορούν, είτε δεν έχουν παιδιά, ή είναι κατάκοιτοι ή άρρωστοι? δηλαδή αυτοί οι άνθρωποι δύσκολα εξοικονομούσαν το φαγητό τους. Χρήματα είχαν, φαγητό δεν είχαν? Είναι μια παράλληλη προσπάθεια με το Τμήμα Ευημερία. Βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με το κρατικό αυτό τμήμα.

ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ

? Μαζί με το σώμα τρέφετε και την ψυχή των μελών και φίλων του ιδρύματος;
 ? Ένας δεύτερος τομέας είναι η πνευματική προσφορά. Κάθε Τρίτη γίνονται συγκεντρώσεις αντρών και κάθε Τετάρτη γυναικών στην αίθουσα εκδηλώσεων. Αναπτύσσονται θέματα, θρησκευτικά, πολιτιστικά, εθνικά, κοινωνικά και άλλα. Στόχος η συστηματική καλλιέργεια των ανθρώπων.

? Υπάρχει και η λειτουργική-μυστηριακή προσφορά;

? Ναι όταν τελείται η Θεία Λειτουργία στο εκκλησάκι του Αγίου Νεκταρίου, αμέσως μετά έρχεται ο κόσμος στο αρχονταρίκι για ένα κεραστικό, για ανταλλαγή, μιας κουβέντα.
? Παράλληλα προσφέρετε και φιλοξενία σε διάφορους ανθρώπους;

? Μια άλλη δραστηριότητα είναι φιλοξενία, στον τρίτο όροφο του κέντρου, όπου φιλοξενούμε ανθρώπους της εκκλησίας, είτε από το εξωτερικό είτε από την Κύπρο, κυρίως όμως μοναχούς, από το Αγιο Ορος, τη Ρωσία και από αλλού, που έρχονται εδώ είτε για μια ομιλία, είτε για μια εκδήλωση, είτε για οτιδήποτε άλλο και χρειάζεται να διανυκτερεύσουν στο Παριλίμνι.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

? Μιλήστε μας και για τη σχολή για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

? Μια άλλη προσφορά είναι η σχολή για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, η οποία καταλαμβάνει το ισόγειο. Φοιτούν εδώ γύρω στα 50 παιδιά με ειδικές ανάγκες από όλη την ελεύθερη Αμμόχωστο. Προσφέρονται εδώ μαθήματα φυσιοθεραπείας, εργασιοθεραπείας, λογοθεραπείας και ήταν κάτι που έλειπε από την περιοχή.
? Ποιοι διδάσκουν;

? Οι εκπαιδευτικοί είναι προσοντούχοι, με πτυχίο και ειδική εκπαίδευση. Η σχολή διοικείτε από το σύνδεσμο γονέων και φίλων των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Υπάρχουν επιτροπές, που επιλαμβάνονται των διαφόρων προβλημάτων?

ΜΕ ΧΡΩΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

? Θυμίζει λίγο μοναστήρι το κέντρο, αφού διαθέτει Αρχονταρίκι, αίθουσα φιλοξενίας, τραπεζαρία?

? Μέσα στα πλαίσια της εκκλησία έτσι και οι όροι και είναι εκκλησιαστικοί.

? Υπάρχει έντονο το ελληνικό νησιώτικο και ειδικότερα κυκλαδίτικο χρώμα. Το καμπαναριό η άσπρη πέτρα?

? Ο αρχιτέκτονας ο Γεώργιος Αξιώτης, είναι από την Αθήνα, είναι δόκτωρ ναοδομίας, και ήρθε, είδε την περιοχή και το περιβάλλον, όπου θα κτιζόταν το παρεκκλήσι του Αγίου Νεκταρίου, καθώς και το κτήριο του ΚΕΠΑ και εισηγήθηκε το συγκεκριμένο σχέδιο.

ΔΥΟ ΑΥΤΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΚΟΥΝΕ

? Στο αρχονταρίκι του ΚΕΠΑ, υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των μελών και φίλων του ιδρύματος. Στο τουριστικό Παραλίμνι υπάρχει ανάγκη επικοινωνίας, είναι κάτι που εξέλιπε από το δήμο;

? Πριν πολλά χρόνια στο πανεπιστήμιο ένας καθηγητής έλεγε ότι αυτό που χρειάζεται ο άνθρωπος είναι δύο αυτιά πρόθημα να τον ακούσουν? πριν πολλά χρόνια?. Αν αυτό ισχύει τότε? φανταστείτε τη συμβαίνει σήμερα. Οι άνθρωποι θέλουν ένα άνθρωπο να κουβεντιάσουν να πουν το πρόβλημα τους, αυτό που τους απασχολεί, και λέγοντας το πρόβλημα σου το έλυσες κατά το ήμισυ. Οι άνθρωποι που συχνάζουν εδώ είναι άνθρωποι με τα ίδια προβλήματα, τους ίδιους προβληματισμούς?. "Ταιριάζουν τα σκουφιά τους".

? Τουρισμός, ναρκωτικά, και άλλα σύγχρονα προβλήματα, απασχολούν το κέντρο, είναι μέρος των δραστηριοτήτων του; Οι νέοι έχουν θέση εδώ;

? Έχουμε αρκετούς νέους που συχνάζουν εδώ, από 20-35 χρόνων. Έχουμε πολλά παιδιά τα οποία έφτιαξαν και το δικό τους σύνδεσμο. Δραστηριοποιούνται σε διάφορες εκδηλώσεις, είτε φιλανθρωπικές, είτε πολιτιστικές, είτε μορφωτικές. Όλες αυτές οι δραστηριότητες, έρχονται και ενεργούν ως τροχοπέδη, στα προβλήματα των ναρκωτικά και τα άλλα προβλήματα που φέρνει ο τουρισμός.

? Προβλήματα υπάρχουν στο ΚΕΠΑ;

? Θα θέλαμε? αλλά όσοι έρχονται εδώ το νοιώθουν δικό τους. Όσοι έρχονται εδώ νοιώθουν ότι είναι πολύ δικό τους. Δεν το βλέπουν ως ξένο? που έρχονται και δεν βλέπουν την ώρα να φύγουν.

? Τα επόμενα σχέδια;

? Τώρα κτίζουμε το γεροκομείο και για το σκοπό αυτό όλοι τρέχουν. Με καλλιτεχνικές εκδηλώσεις συλλέγουμε λεφτά και σ' αυτό βοηθούν η δική μας Κυριακού Πελαγία και το μουσικό σχήμα Μεσόγειος.

ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΚΟ ΤΟ ΓΕΡΟΚΟΜΕΙΟ

? Υπάρχει προβληματισμός, μήπως η ιδρυματοποίση των ηλικιωμένων, δεν είναι η καλύτερη λύση;

? Την στέγη ηλικιωμένων δεν το βλέπω ότι είναι κάτι που το κάνουμε, για να το κάνουμε. Είναι ένα αναγκαίο κακό. Θα ήταν το ιδανικό, να μένουν οι γέροι εκεί που γεννήθηκαν, παντρεύτηκαν, έκαναν τα παιδιά τους? μέχρι να φύγουν, όσα χρόνια τους χαρίσει ο Θεός. Σήμερα όμως είμαστε εργαζόμενοι και οι άντρες και οι γυναίκες. Οι ηλικιωμένοι μένουν στο σπίτι χωρίς να υπάρχει κάποιος να τους συμπαρασταθεί. Σε κάποια στιγμή που πρέπει να πάρουν τα φάρμακα, να φάνε, να κάνουν μπάνιο? όταν παθαίνουν ημιπληγίες, εγκεφαλικά, χάνουν τον έλεγχο?Θα πρέπει να έχουν δίπλα τους, ένα άνθρωπο? Δεν θα ήθελα να δοθεί η ευκαιρία, κτίζοντας αυτή τη στέγη, ο κάθε ένας να πετάξει τον ηλικιωμένο παππού, ή γιαγιά. Αντίθετα θα δεχόμαστε άτομα που είναι απολύτως αναγκαίο, να εγκαταλείψουν το περιβάλλον τους. Η στέγη που έχουμε εδώ δεν είναι μια εμπορική επιχείρηση, με σκοπούς το κέρδος. Από τη πρώτη στιγμή, που βάλαμε το θεμέλιο λίθο, είπαμε ότι είναι ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα.

? Θα ήθελα να μας ιεραρχήσετε τις προτεραιότητες σας;

? Αυτοί που έχουν παιδιά, με ειδικές ανάγκες και γλίτωσαν την ταλαιπωρία, λένε ότι είναι το καλύτερο που έγινε ποτέ στο Παραλίμνι. Αυτοί που είναι κατάκοιτοι μας βάζουν πολλές ευχές. Η μητέρα μου, που είναι στο γεροκομείο, γιατί όλα τα παιδιά της είναι εργαζόμενα, αναμένει τη στέγη ηλικιωμένων?

ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ ΤΟ ΚΕΠΑ

? Από όλη αυτή τη δραστηριότητα τι σας μένει, τι είναι το σημαντικό που παρατηρείτε;

? Το κέντρο κτίστηκε σε χρόνο ρεκόρ. Ένα θαύμα από το Θεό. Βάλαμε το θεμέλιο λίθο το 1986 στο πρώτο μνημόσυνο του Χριστόφορου, στο δεύτερο μνημόσυνο είχαμε έτοιμο το αρχονταρίκι και το επόμενο μνημόσυνο, έγιναν τα εγκαίνια της σχολής και όλου του κτηρίου.
? Κάποιο περιστατικό από τη οικοδόμηση του έργου;

? Όταν κουβέντιαζα με το Διευθυντή της Τράπεζα, για κάποιο δάνειο, με ρώτησε αν κάναμε μελέτη βιωσιμότητας. Του απάντησα ότι δεν καταλαβαίνω από όλα αυτά. Μου είπε ότι θα πάτε φυλακή. Τελικά δεν χρειάστηκε να πάω φυλακή, γιατί κάθε φορά που ερχόταν ο εργολάβος με το διατακτικό, ερχόταν κάποιος και πρόσφερε βοήθεια για το κέντρο.

? Τι σας συγκινεί ιδιαιτέρως;

? Με συγκινεί ιδιαίτερα το εκκλησάκι του Αγίου Χριστόφορου. Το Νοέμβριο του '98 λειτούργησε για πρώτη φορά και λειτούργησε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια αγρυπνίας ο γέροντας τότε, του Μαχαιρά Αθανάσιος και νυν επίσκοπος Λεμεσού.

Στο σημείο ολοκληρώθηκε η συνομιλία και ακολούθησε η ξενάγηση στο Κέντρο, στο οποίο ξεχωρίζουν να σημειώσουμε, οι τοιχογραφίες, ιδιαιτέρως αυτές του θόλου, οι οποίες είναι ίσως μοναδικές, τόσο σε έμπνευση όσο και σε εκτέλεση. Πάντως εν κατακλείδι, αυτό που βιώσαμε και είδαμε στο "αμαρτωλό τουριστικό Παραλίμνι" ήταν μία έκπληξη, μια ανατροπή των παραστάσεων που ακούσαμε και είδαμε από την τηλεόραση. Ίσως εκεί που πλεόνασε η αμαρτία, υπερ-
επερίσσευσε η Χάρης?


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις