Περί της γλυκιάς μάνας, της Παναγίας
Περί της γλυκιάς μάνας, της Παναγίας
.
* Η Παναγία έχει την πρώτη θέση στην καρδιά κάθε χριστιανού. Γιατί συμβαίνει αυτό;
* Η απάντηση είναι απλή και δεν περνά κατ' ανάγκη από τη λογική και το μυαλό. Όλα ξεκινούν από την εμπειρική βίωση της ζεστασιάς που προσφέρει η καταφυγή στην αγκαλιά της Παναγίας. Είναι η μητέρα του Θεού, μητέρα όλων των ανθρώπων, που ικετεύει τον Υιό και Θεό της για τους ανθρώπους που προστρέχουν στη χάρη της και ζητούν τη βοήθειά της.
* Υπάρχει και ο Θεός, ο ισχυρός, ο πολυέλεος και πολυεύσπλαχνος.
* Έχεις δίκιο αλλά ως άνθρωποι ατελείς και γεμάτοι πάθη και αδυναμίες, βρίσκουμε πιο εύκολη την προσφυγή στη γλυκιά μητέρα, την Παναγία, παρά στον καλό αλλά και αυστηρό Πατέρα και Θεό μας. Όπως τα μικρά παιδιά, τρέχουν πιο εύκολα στη μάνα τους, για να βρουν βοήθεια, έτσι και όλοι οι άνθρωποι τρέχουν στην Παναγία. Ενώ θεολογικά τα πάντα εκπορεύονται από τον Θεό, εντούτοις με τη μεσιτεία της Παναγίας τα πράγματα γίνονται πιο εύκολα και πιο ανθρώπινα.
* Έχει δύναμη η Παναγία να κάνει το χατίρι και να εκπληρώσει το αίτημα των πιστών;
* Παναγία, είναι, μητέρα του Θεού, είναι, γλυκιά μητερούλα, και έτσι και ο Θεός δεν της χαλά χατίρι. Όλα αυτά με ανθρώπινα πάντα κριτήρια και ανθρώπινα πάντα μέτρα, αφού ο Θεός είναι και ακατάληπτος και άπειρος. Η εμπειρική όμως αλήθεια, δηλαδή της γλυκιάς μητέρας που κάνει τα χατίρια στους ανθρώπους, τη βλέπουμε και σε εικόνες και τη διαβάζουμε σε συναξάρια. Από τις εμπειρίες των πιστών, τα εκατομμύρια θαύματα, δημιουργήθηκαν και τα χιλιάδες επίθετα που συνοδεύουν την Παναγία.
* Υπάρχουν και στιγμές που φαίνεται ότι ούτε και η Παναγία μπορεί να παρέμβει;
* Αυτό δεν είναι σωστό. Τα πάντα μπορεί η Παναγία και αλίμονο αν δεν μπορούσε. Ωστόσο όλα γίνονται για το συμφέρον των ανθρώπων και με σεβασμό στην ελευθερία του προσώπου, του ατόμου. Ο Θεός επιτρέπει να βασανίζεται ή καλύτερα να δοκιμάζεται ο άνθρωπος στο μέτρο των δυνατοτήτων του και πάντα προς το συμφέρον της σωτηρίας του. Αυτό είναι δύσκολο να κατανοηθεί λογικά, ωστόσο εμπειρικά μπορεί να επιβεβαιωθεί από αυτούς που υπόφεραν και σήμερα κατανόησαν το "καλό" της ταλαιπωρίας.
* Στις προσευχές των πιστών καταγράφεται η εμπειρία αυτή.
* Καταγράφεται και μάλιστα με εκπληκτικό ποιητικό τρόπο. Στην ακολουθία της Μικρής Παράκλησης, αναφέρεται ότι "Ουδείς προστρέχων επί σοί, κατησχυμένος από σού εκπορεύεται, αγνή Παρθένε Θεοτόκε, αλλ' αιτείται τήν χάριν, καί λαμβάνει τό δώρημα, πρός τό συμφέρον τής αιτήσεως... Η Παναγία είναι τοίχος και προστασία και αιτία σωτηρίας των πιστών. Όλα βεβαίως ξεκινούν και τελειώνουν στη θέρμη της πίστη των ανθρώπων.
* Καλά όταν χάνονται παιδιά, όταν αρρωσταίνουν μωρά. Τι γίνεται;
* Αυτά είναι τα πολύ δύσκολα τα οποία και πάλι αντιμετωπίζονται όχι με τη λογική αλλά με την πίστη. Οι πατέρες της Εκκλησίας, λένε ότι η μόνη που μπορεί να παρηγορήσει ένα γονιό που έχασε το παιδί του, είναι η Παναγία. Κανένας άλλος. Στην Ελλάδα, παραδοσιακά, όταν πεθάνει κάποιος η πρώτη ερώτηση που κάνουν είναι αν έχασε παιδί. Αν η απάντηση είναι αρνητική τότε λένε ότι φεύγει ευτυχισμένος. Ο θάνατος του παιδιού αποτελεί το μεγαλύτερο πόνο σε αυτή τη ζωή.
* Μπορεί η Παναγία να είναι και πηγή χαράς;
* Εδώ είναι το μεγάλο μυστικό. Ο Χριστιανισμός είναι ζωή χαράς και ευτυχίας και όχι χαρά μιζέριας και θλίψης. Τη μεγάλη αυτή αλήθεια συνήθως την ξεχνούν οι άνθρωποι, οι οποίοι συνήθως αντιλαμβάνονται την εν Χριστώ ζωή, ως τρόπο ταλαιπωρίας. Υπάρχουν και οι αρρωστημένες καταστάσεις όπου ο άνθρωπος νομίζει ότι πρέπει να βασανίζεται για να είναι καλά. Η καλύτερη απάντηση σε όλα αυτά, είναι χαρούμενοι άγιοι της Εκκλησίας, οι οποίοι μέσα από την άσκηση αναδύουν ευφροσύνη με τα ιλαρά τους πρόσωπα και το γλυκό τους λόγο. Η Παναγία ως η κατεξοχήν μητέρα όλων των ανθρώπων, αποτελεί την χαρά των ταλαιπωρημένων και την ελπίδα των απελπισμένων.
Σχόλια