Η Ευρώπη θέλει μπέσα


ΟΙΚΟΝΙΚΑ
Η Ευρώπη θέλει μπέσα
.




? Χωρίς μπέσα (τιμιότητα) δεν κάνεις βήμα στην Ευρώπη, έλεγε πριν μερικές μέρες ένας οικονομικός αναλυτής στην Ελλάδα, παραφράζοντας με άλλα λόγια την αξία της φερεγγυότητας. Κάποτε νομίσαμε ότι είμαστε πιο έξυπνοι από τους «κουτόφραγκους» και πληρώσαμε ακριβά τις εξυπνάδες μας. Τώρα που πήραμε το μάθημά μας, από τα ευρωδικαστήρια και από τα χαστούκια από άλλους εταίρους, πάμε πολύ καλύτερα. Οι επιχειρηματίες μας ξέρουν ότι το ψέμα δεν περνά, οι πολιτικοί γνωρίζουν ότι οι κουτουράδες δεν γίνονται αποδεκτές και οι πολίτες άρχισαν να αντιλαμβάνονται ότι οι ευρω-κανονισμοί είναι προς το συμφέρον τους.

? Η Κύπρος σε λίγες μέρες μπαίνει στην Ευρώπη και φαίνεται η είσοδος θα γίνει με τους χειρότερους οιωνούς. Οι κατσάδες του Φερχόιγκεν και των ευρωβουλευτών και τα κακά οικονομικά δεδομένα θα αποτελέσουν βαρίδια στο πέλαγος των 25 χωρών που καλούμαστε να κολυμπήσουμε. Οικονομικός παράγοντας έλεγε ότι όπως κάποτε πηγαίναμε στην Ελλάδα και γύριζαν από την άλλη, όταν άκουγαν για Κύπριο, έτσι θα πάθουμε και τώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έπρεπε να πάνε οι κυπριακές Τράπεζες και οι μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα για να αλλάξει το κλίμα έναντι των Κυπρίων. Βεβαίως για να λέμε και του στραβού το δίκιο, τα τελευταία χρόνια αλλάξαμε σε μεγάλο βαθμό.
? Ο ίδιος άνθρωπος σημείωνε ότι η Ευρώπη είναι ένα τεράστιο παζάρι το οποίο κινείται σε αλλεπάλληλους ομόκεντρους κύκλους, οι οποίοι πατούν ο ένας πάνω στον άλλο. Οι ομαδοποιήσεις χωρών, οι συγκρούσεις συμφερόντων, οι αντιπαραθέσεις και οι διαφωνίες είναι μέσα στο παιγνίδι. Φτάνει όμως όλοι οι παίκτες να ακολουθούν τους κανόνες, να ενεργούν με μπέσα και χωρίς κουτοπονηριές. Το χρήμα πάει σε αυτούς που ξέρουν καλά τους κανόνες και φεύγει από αυτούς που θέλουν να κάνουν τους επαναστάτες του «γλυκού νερού».

? Η Κύπρος από το ερχόμενο Σάββατο και τυπικά θα πρέπει να περπατά στα χνάρια που χαράσσουν οι Βρυξέλλες. Ήδη δεκάδες χιλιάδες σελίδες με νόμους που ψήφισε η Βουλή, τέθηκαν σε ισχύ, έστω και δεν τηρούνται. Ωστόσο όταν θίγονται συμφέροντα των εταίρων μας – εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων – τότε οι επιπτώσεις και οι ποινές είναι αυστηρές. Ήδη μια γεύση από Ευρώπη, πήραν οι Τραπεζίτες, οι κλινικάρχες, οι φορτηγατζήδες και πολλοί άλλοι. Εναρμόνιση σημαίνει υιοθέτηση των κανόνων που κάποιοι άλλοι αποφάσισαν.

? Η Ελλάδα, κατά την πρώτη δεκαετία της ευρωπαϊκής της πορείας, δηλαδή επί μακαρίτη Αντρέα Παπανδρέου, έκανε πολλές «γκέλες», πολλές ατασθαλίες, τις οποίες πλήρωσε πολύ ακριβά. Η ευρωπαϊκή διπλωματία ξέρει να στέλλει τα κατάλληλα μηνύματα, ξέρει να χαρακτηρίζει ως μαύρα πρόβατα όσους δεν ακολουθούν τη διατεταγμένη οδό, ξέρει να ελέγχει και να τιμωρεί όσους νομίζουν ότι είναι περισσότερο έξυπνοι από τους άλλους. Πρόστιμα, αποκλεισμοί και αμέτρητες πιέσεις ώστε να ακολουθήσει η χώρα τους κανόνες.
? Η Κύπρος, το πρώτο και κύριο που θα κερδίσει με την είσοδό της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ότι θα παύσει σταδιακά να είναι μπανανία. Τα σκάνδαλα ποτέ δεν πρόκειται να σταματήσουν, αλλά τουλάχιστον το νομοθετικό πλαίσιο θα είναι ξεκάθαρο. Ούτε τόπος ξεπλύματος βρόμικου χρήματος, ούτε καταφύγιο φυγάδων, αλλά ούτε και σημαία ευκαιρίας μπορεί να θεωρείται πλέον η Κύπρος. Η ευρωσφραγίδα θα πρέπει να συνοδεύει όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρει το νησί.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις