Η ταλαιπωρία της καθημερινότητας


Η ταλαιπωρία της καθημερινότητας
.




? Η κύρια αιτία της ήττας του ΠΑΣΟΚ στις εκλογές στην Ελλάδα, ήταν η αποτυχία της κυβέρνησης να βελτιώσει τη καθημερινότητα του πολίτη. Η διαπίστωση αυτή προβλήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά έγινε παραδεκτή και από το ΠΑΣΟΚ. Ο Κώστας Σημίτης, ο άνθρωπος ο οποίος αναγέννησε την Ελλάδα, ο ηγέτης ο οποίος έφερε τους Ολυμπιακούς, που εξάρθρωσε την 17η Νοεμβρίου, που ενέταξε την Ελλάδα στην ΟΝΕ, που πέτυχε το Ελσίνκι, που έβαλε την Κύπρο στην Ευρωπαϊκή Ένωση, απέτυχε να ικανοποιήσει την καθημερινότητα του πολίτη.
Όμως, ποια είναι αυτή η φοβερή καθημερινότητα; Ξεκινά από τους μισθούς, συνεχίζεται με την αγοραστική δύναμη, δηλαδή την ακρίβεια και φθάνει μέχρι την εξυπηρέτηση από τις δημόσιες υπηρεσίες. Αντί δηλαδή οι δημόσιοι υπάλληλοι να τρέχουν να εξυπηρετήσουν τους πολίτες, όπως συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα, ταλαιπωρούσαν τους πολίτες που δεν έδιδαν φακελάκι.

? Η τραγικότερη συνέπεια της κακής καθημερινότητας είναι η παντελής έλλειψη ξένων επενδύσεων. Κανένας αλλοδαπός, όσο φιλότιμος και φιλέλληνας και αν είναι, δεν τολμά να φέρει κεφάλαια και να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα. Η ταλαιπωρία από γραφείο σε γραφείο, η εξασφάλιση άδειας και κόντρα άδειας, το χάσιμο πολύτιμου και πανάκριβου χρόνου, αποτρέπει τους ξένους να έλθουν στην Ελλάδα. Φυσικά πολλοί ξένοι έρχονται για διασκέδαση, για να αγοράσουν εξοχικό, για να ξεκουραστούν, αλλά κανένας δεν έρχεται για επενδύσεις. Η γραφειοκρατία από μέσω εξυπηρέτησης των πολιτών κατάντησε μέσω εξουθένωσης των πολιτών. Η γραφειοκρατία μπορεί να δίδει δύναμη στην εξουσία και το σύστημα, αλλά όταν ξεφύγει από το μέτρο καταντά αιτία διάλυσης και αποσύνθεσης.

? Όσοι σπούδασαν στην Ελλάδα, δεν θα ξεχάσουν την ταλαιπωρία με τη συλλογή χαρτιών, είτε για εγγραφή στο πανεπιστήμιο, είτε για την εξασφάλιση ενός πιστοποιητικού. Καλά οι Κύπριοι φοιτητές δεν βιάζονταν, όμως οι ελλαδίτες γονείς έπρεπε να διαθέσουν μια βδομάδα για να μπορέσουν να εγγράψουν τα παιδιά τους. Η γραμματεία άνοιγε το μικροσκοπικό παραθυράκι της, μόνο μία ώρα την ημέρα και όποιος προλάβαινε. Το άλλο, για ένα απλό αντίγραφο ενός πιστοποιητικού, έπρεπε να περάσεις από την Αστυνομία για ένα σωρό σφραγίδες. Κατά τα άλλα τα φακελάκια έπαιρναν και έδιναν και το σύστημα της μαύρης παραοικονομίας βασίλευε.

? Η Κύπρος βρίσκεται στην ίδια, ίσως και χειρότερη μοίρα. Αγανακτισμένος πολίτης μάς έλεγε πριν μερικές μέρες ότι χρειάστηκε τρεις επισκέψεις στα γραφεία του Επάρχου για να εκδώσει μια προσφυγική ταυτότητα. Τηλεφώνησε κατ' αρχάς για να πάρει πληροφορίες. Δεν ξέρουμε αν υπάρχουν φόρμες στο διαδίκτυο, ήταν η απάντηση. Έτσι άρχισε η ταλαιπωρία. Μία επίσκεψη για να πάρει φόρμα, μία άλλη για να παραδώσει τα έγγραφα και μία τρίτη ύστερα από μερικές μέρες για να πάρει την ταυτότητα. Ξέρεις τι ανακάλυψα, έλεγε, με παράπονο. Η όλη διαδικασία ήταν θέμα μερικών λεπτών. Η υπάλληλος όταν πήγα να πάρω την ταυτότητα, διερωτήθηκε αν έπρεπε να έλθω τη συγκεκριμένη. Έπρεπε να σας πω να έλθετε αργότερα, είπε, αλλά αφού ήλθατε περιμένετε λίγο. Πήρε τα έγγραφα, μπήκε στον ηλεκτρονικό υπολογιστή και τύπωσε σε μερικά λεπτά την ταυτότητα. Αναγκάστηκα, συνέχισε, να φύγω τρεις φορές από τη δουλειά μου, πλήρωσα για χώρο στάθμευσης, ταλαιπωρήθηκα από την κίνηση και από πάνω για να φθάσω στον αρμόδιο αναγκάστηκα να δώσω αναφορά σε μια κοπέλα που παραλάμβανε τις αιτήσεις. Ήταν δύσκολο να τοποθετηθεί ακόμη ένας υπολογιστής και να εξυπηρετούνται αμέσως οι πολίτες; Άσε, πρόσθεσε, να μην σας πω τι έπαθε ένας άλλος που ήθελε να εκδώσει εκλογικό βιβλιάριο.

? Είναι καιρός το Υπουργείο Εσωτερικών κυρίως, αλλά και τα άλλα Υπουργεία να αρχίσουν να μελετούν τρόπους μείωσης της γραφειοκρατίας. Μπήκαν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, υπάρχουν στοιχεία, δεν χρειάζεται οι πολίτες να τρέχουν από υπηρεσία σε υπηρεσία, για να εκδίδουν πιστοποιητικά. Ας δημιουργηθούν και κάποια κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών, όπως στην Ελλάδα, όπου οι πολίτες θα εξυπηρετούνται χωρίς να αναγκάζονται να μετακινούνται ασκόπως. Είναι καιρός να ξεκινήσει και ο έλεγχος για την παραγωγικότητα των υπαλλήλων, δηλαδή πόσους πολίτες εξυπηρέτησαν σε μια μέρα. Ακόμη θα πρέπει να καθιερωθούν και πριμ για την παραγωγικότητα. Πολλά μπορούν να γίνουν, φθάνει να αρχίσει διάλογος με τους ενδιαφερόμενους.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις