Μόνο ένα πράγμα δεν μπορεί να κάνει ο Θεός


Ο ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ · Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΚΑΡΤΣΩΝΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΣΚΗΤΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΑΣ

.
Άνθρωπος μειλίχιος και πνευματικός, άνθρωπος της προσευχής και της ησυχίας, ησυχίας η οποία εκπέμπεται από το πρόσωπο του, το οποίο «προδίνει» το είναι του, πολύ περισσότερο από τον λόγο του.
Από 13 χρονών φόρεσε το ράσο και για πενήντα τώρα χρόνια, ασκείται στην σκήτη της Αγίας Άννας, ηγούμενος της συνοδείας των Καρτσωναίων, στο κελί του Αγίου Γεωργίου.
Η συνάντηση δεν έγινε στο Άγιο Όρος, αλλά ούτε και σε ένα μοναστήρι της Κύπρου, αλλά στον έβδομο όροφο μιας πολυκατοικίας στο κέντρο της Λευκωσίας, η οποία ωστόσο είχε στοιχεία παραδοσιακά, αφού η οικοδέσποινα είναι «λάτρης» των παραδοσιακών επίπλων.
Η συνομιλία κράτησε σχεδόν μία ώρα, και θα συνεχιζόταν ίσως για πολύ ακόμη, αν δεν έρχονταν δυο κυρίες για να πουν το δικό τους πόνο στον γέροντα.
Η συνοδεία των «καρτσωναίοι» στην σκήτη της Αγίας Άννα, είναι γνωστή, κυρίως από τους καλλικέλαδους ψάλτες, οι οποίοι σε κάθε πανήγυρη είναι οι πρώτοι που δέχονταν προσκλήσεις, από τους ηγουμένους των μονών. Η συνέντευξη που ακολουθεί, είναι ιδιαιτέρως αποκαλυπτική για τον αγιασμένο άνθρωπο της ασκήσεως, τον ιερομόναχο Γαβριήλ, αλλά και την εν γένη αγιορείτικη βιωτή.

ΣΚΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ


? Ποια η διαφορά σκήτης και μοναστηριού.

? Στο Άγιο Όρος υπάρχουν 20 μοναστήρια και σε κάθε μοναστήρι υπάρχουν πολλοί μοναχοί, οι οποίοι έχουν τον ηγούμενο ο οποίος είναι ο υπεύθυνος για την πνευματική ανάπτυξη των μοναχών. Οι σκήτες διαφέρουν από το μοναστήρια στον τρόπο κατασκευής τους. Η Αγία Άννα αποτελείται από 42 καλύβια που είναι στην ουσία μικρά μοναστηράκια, στα οποία διαμένουν μέσα από 8-10 μοναχοί. Το κάθε ένα έχει ηγούμενο, τον γέροντα, τον μεγαλύτερο σε διαδοχή. Κάθε μοναστηράκι εκτός από την εκκλησία έχει μερικά κελιά, διαθέτει αρχονταρίκι, κουζίνα και άλλους βοηθητικούς χώρους.


? Οι σκήτες είναι χώροι για μεγαλύτερη άσκηση, οι μοναχοί εκεί ψάχνουν κάτι περισσότερο;


? Στα μοναστήρια υπάρχει ένα πρόγραμμα για όλους τους μοναχούς. Η ίδια νηστεία, οι ίδιοι χώροι διαμονής, η ίδια προσευχή, το ίδιο τυπικό και ωράριο? Στις σκήτες κάθε σπίτι, κάθε καλύβη, έχει το δικό της πρόγραμμα. Άλλοι σηκώνονται για την ακολουθία στη μία μετά τα μεσάνυκτα, άλλη καλύβη ξυπνάει στις δύο και άλλη στις τρεις. Ωστόσο ακολουθούν όλοι τα ίδια τυπικά. Υστερα από τέσσερις με πέντε ώρες προσευχής, πάμε για ανάπαυση, μέχρι της οκτώ που αρχίζει το εργόχειρο. Οι ασχολίες των μοναχών είναι αγιογραφία, κατασκευή μοσχοθυμιάματος, κομποσχοινιών, ξυλογλυπτική, κατασκευή σταυρών, ραπτική, για ραφή ιερών αμφίων και άλλα πολλά εργόχειρα. Ολα αυτά τα εργόχειρα, οι μοναχοί που ζουν στις σκήτες τα πουλούν, είτε με παραγγελίες, είτε απ ευθείας και με αυτά ζουν, δεν έχουν άλλους πόρους.

? Είναι δύσκολη η ζωή των μοναχών;

? Όσο ο άνθρωπος ζητάει την ζωή αυτή δεν είναι δύσκολη, είναι πολύ εύκολα όλα.

? Είναι για όλους ή μόνο για λίγους ο μοναχισμός;

? Είναι για όλους, όποιος θέλει, μπορεί να συνταυτιστεί με το τυπικό κάθε κελιού, κάθε καλύβης?

ΜΙΚΡΟΣ - ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΕΥΤΟΥ?.

? Πως γίνατε μοναχός, πως πήγατε στο μοναστήρι;

? Πήγα από μικρός, στην Αγία Άννα, στο κελί όπου ήταν τέσσερις μοναχοί από το χωριό μου, θείοι μου, τα Φάρα Καλαμάτας, στην Μεσσηνία. Ήταν και οι τέσσερις, κατά σάρκα αδέλφια. Είχαν πάει εκεί το 1895, και μόναζαν στην καλύβη Άγιος Γεώργιος. Όταν το 1949 ήρθαν στο χωριό μου, οι θείοι μου, οι «καρτσωναίοι» για κάτι δουλειές πήγα και τους επισκέφθηκα και τους ρώτησα αν μπορούσαν να με πάρουν μαζί τους στο Άγιο Όρος. Αυτοί με έστειλαν να ρωτήσω πρώτα τους γονείς μου. Είχα μια ιδιαίτερη ευλάβεια για το μοναχισμό και την Εκκλησία. Ήθελα να γίνω ιερέας. Πήγα στους γονείς μου οι οποίοι δέχθηκαν, αφού πρώτα συνεννοήθηκαν και με τους θείους μου. Οι μοναχοί μου έδωσαν και την πρώτη εντολή να λεω μερικές προσευχές τις οποίες, να σημειώσω ήξερα. Εγώ όμως τις έλεγα πολύ σύντομα και γι αυτό μου σύστησαν και τις λεω αργά και καθαρά. Έδωσα τις «πρώτες εξετάσεις» και τότε μου είπαν «καλά θα σε πάρουμε». Στις δύο μέρες που μεσολάβησαν μέχρι το μεγάλο ταξίδι έφτιαξα μακριά παντελονάκια, γιατί φορούσα ακόμη κοντά. Πήγαμε στην Καλαμάτα, από εκεί στην Αθήνα, στην Θεσσαλονίκη, Ιερισσό, και από το χωματόδρομο στην Ουρανούπολη και από εκεί στην Τρυπητή. Ακολούθως με ένα καραβάκι πήγαμε στη Δάφνη και από εκεί στην Αγία Άννα.
? Ποιοι ασκούνταν τότε στο κελί του Αγίου Γεωργίου;

? Εγώ πρόλαβα τα τρία αδέλφια (θείοι μου). το ένα είχε κοιμηθεί. Ο Γαβριήλ ήταν ο γέροντας μου, ο δεύτερος ήταν ο Παπα-Σεραφείμ και ο τρίτος ήταν ο Παπα- Διονύσιος. Πήγα το 1949 και το 1956 πέθανε ο Γαβριήλ, το 1959 πέθανε ο Παπα-Διονύσης και το 1966 κοιμήθηκε τελευταίος ο παπά-Σεραφείμ, ο οποίος με «έκανε» διάκο και παπά. Για να γίνει κάποιος διάκος πρέπει να είναι 25 ετών και 30 ετών για να χειροτονηθεί παπάς. Το κελί υπάγεται στην μονή της Μεγίστης Λαύρας και έτσι εκτός από την ευλογία της σκήτης παίρνουμε και την άδεια του μοναστηριού. Να σας αναφέρω ότι εκεί στην καλύβη τον περασμένο αιώνα, υπήρχαν δύο μοναχοί από την Κύπρο, ο Καλλίνικος και ο Γρηγόριος. Ήρθαν στο Άγιο Όρος το 1850 και έμειναν μέχρι το 1890, όπου επέστρεψαν στην Κύπρο και αναστήλωσαν το ερημωμένο μοναστήρι του Σταυροβουνιού. Ύστερα από πέντε χρόνια, δηλαδή το 1895 ήρθε στο κελί μας, ο Παπαγεράσιμος, και κοντά στον γέροντα αυτό ήρθαν και έκαναν υπακοή οι «καρτσωναίοι», (είναι το επίθετο τους).
? Αντιμετωπίσατε δυσκολίες;
? Στην αρχή λίγο, μου έλειπε το χωριό μου, οι γονείς μου, οι φίλοι μου. Με είχε πειράξει ο πειρασμός, και για λίγες μέρες στενοχωρούμουν. Εξομολογήθηκα στο γέροντα, ο οποίος με συμβούλευσε και έκτοτε έφυγε ο πειρασμός, έχω μια χαρά και αγαλλίαση και από τότε δεν με ξαναπείραξε.


? Μιλήστε μας για τις εμπειρίες σας, γνωρίσατε κάποιους αγίους ανθρώπους ?

? Η σκήτη της Αγίας Άννης, είχε πολλούς Αγίους πατέρες. Όταν πήγα ήταν 30 πατέρες τώρα είμαστε 85. Τότε δεν πολυέβγαινα έξω, μέχρι το 1963 που έγινα διάκος. Είχαν παλαιότερα μεγάλη άσκηση, μεγάλη υπακοή, ότι έλεγε ο γέροντας ήταν ευλογημένο. Οι γεροντάδες ήταν πολύ «βιαστές», πολύ ασκητές, κάνανε πολλές μετάνοιες, νηστείες. Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή χωρίς λάδι. Υπήρχαν πολλοί που δεν έτρωγαν καθόλου ψάρι ενώ έτρωγαν μόνο λίγο λάδι τα Σαββατοκυρίακα. Η έννοια τους ήταν να κάνουν πολλά πνευματικά κατορθώματα.
Ο ΝΕΟΣ ΚΟΥΚΟΥΖΕΛΗΣ

? Ποιοι άλλοι είναι στο κελί σας;

? Το 1966 όταν έγινα γέροντας, υπεύθυνος της καλύβης, ήρθε και ο πατήρ Παντελεήμων, (ενάμιση χρόνο αργότερα) - Κωνσταντίνος ήταν το όνομα του το λαϊκό ·
ήταν τότε 14 χρονών. Είχε ευλάβεια μοναχική και ήθελε να μάθει αγιογραφία, αλλά για μείνει μοναχός το σκεφτόταν. Οι πατέρες στην σκήτη τον δέχτηκαν και του διδάξανε την τέχνη της αγιογραφίας. Ο Κωνσταντίνος, είχε μεγάλο πόθο και ζήτησε λίγο αργότερα από τον γέροντα να τον δεχθεί για να γίνει μοναχός, αίτημα το οποίο έγινε αποδεκτό. Είχε το χάρισμα της φωνής, ήξερε και έψαλλε πολύ καλά, ήταν πολύ καλός μουσικός, είχε γλυκύτατη φωνή. Από τότε τον καλούσαν στα μοναστήρια, ως πρωτοψάλτη σε όλες τις γιορτές. Από ηλικία 22 ετών είχε αρχίσει να ψάλλει, μέχρι τα 54 του χρόνια που εκοιμήθη (πέθανε).
Ήταν ο καλύτερος ψάλτης του Αγίου Όρους. Εκτός από την γλυκύτατη φωνή, είχε ένα ύφος πολύ κατανυκτικό. Όταν έψαλλε καταλάμβανε συγκίνηση τον κόσμο. Ήταν όμως θέλημα θεού να φύγει νέος?.

? Γίνονται συχνά θαύματα;

? Γίνονται συνέχεια θαύματα από την Παναγία, οι μοναχοί έχουνε την Παναγία ως γιατρό, και αποφεύγουν να πάνε σε γιατρό. Παρακαλούν την Παναγία και η Παναγία τους θεραπεύει και όταν είναι δύσκολες περιπτώσεις, τους συστήνουν οι πατέρες να πάνε σε γιατρούς.
Θέτουν πρώτα την ελπίδα τους στην Παναγία. Πολλοί είναι αυτοί που πηγαίνουν έξω στους γιατρούς, και δεν έχουν τόσο καλά αποτελέσματα, όσο αυτοί που μένουν στο Άγιο Όρος.
?
Το Κυριακό, ο κεντρικός ναός της σκήτης, είναι αφιερωμένο στην Αγία Άννα και μάλιστα υπάρχει και τεμάχιο από το πόδι της.
? Εκεί στην κεντρική εκκλησία υπάρχει το αριστερό ποδαράκι της Αγίας Άννας, της μητέρας της Παναγίας, της μητέρας μας. Το δώρισαν από το μοναστήρι του Χοζεβά, στους Αγίους Τόπους. Είναι άφθαρτο και κάνει πολλά θαύματα και ευωδιάζει. Έχουμε και την θαυματουργό εικόνα της Αγίας Άννας, η οποία κάνει και αυτή πολλά θαύματα, ειδικότερα για τα άτεκνα ζευγάρια. Κάνουμε Αγιασμό, παράκληση και τους δίνει αμέσως παιδιά. Το Κυριακό, η εκκλησία, είναι πολύ μεγάλη και οι μοναχοί τις Κυριακές, τις μεγάλες γιορτές, κάνουν αγρυπνίες, οι οποίες ξεκινούν, μία ώρα μετά το ηλιοβασίλεμα και τελειώνουν το πρωί δηλαδή διαρκούν δώδεκα ώρες.

ΟΙ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ
? Πάτερ Γαβριήλ γίνεται ένα πόλεμος στην Γιουγκοσλαβία. Ποιες οι δικές σας σκέψεις, είναι άδικος ο πόλεμος, γιατί γίνεται;

?
Είναι πολύ άδικος και δεν έχει κανένα νόημα. Δεν ξέρουμε γιατί γίνεται. Δεν μπορούμε να τον πούμε πόλεμο. Ωστόσο έχω ακούσει και έχω διαβάσει από τους πατέρες ότι αναμενόταν ένας τέτοιος πόλεμο στη Σερβία. Σύμφωνα με τις προφητείες, σύμφωνα με τον Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, την Αποκάλυψη και τον Άγιο Αντρέα, τον «διά Χριστόν σαλό», θα αρχίσει από την Γιουγκοσλαβία. Πρώτα θα γίνει αυτό και ακολούθως ο πόλεμος θα επεκταθεί στην Τουρκία, και θα φθάσει στην Κωνσταντινούπολη.

? Φταινε οι Σέρβοι, πληρώνουν αμαρτίες;

? Δεν το ξέρουμε? αυτό που γίνεται είναι απλά άδικο? σκοτώνουν τόσο κόσμο. Αν έφταιξαν οι σέρβοι μόνο ο θεός γνωρίζει?

? Την Κωνσταντινούπολη θα την πάρουμε εμείς;

? Σύμφωνα με τις προφητείες που διαβάζουμε, και από ότι έχουμε ακούσει από τον πατέρα Παϊσιο πολύ σύντομα, θα την πάρουμε την Πόλη και θα βασιλεύσει ένα αυτοκράτορας, ένας κυβερνήτης ο οποίος θα υποδειχθεί από το Θεό. Δεν θα βρίσκουνε καμία λύση από τον πόλεμο, θα έχουν έρθει σε μεγάλη απελπισία οι εμπλεκόμενοι, θα συνεχίζονται οι πόλεμοι, θα σκοτωθεί πολύς κόσμος? Ο Άγιος Κοσμάς λέει ότι θα τρέξει τόσο αίμα που τρίχρονο μοσχάρι θα φθάνει μέχρι τα γόνατα του το αίμα?. ίσως να είναι και συμβολικό. Τότε μετά από υπόδειξη του Αγγέλου, θα δείξει ο Θεός με θαύμα, με ένα φωτεινό στύλο, στο μέσο της Κωνσταντινούπολης και θα βρίσκεται ένα άνθρωπος που θα γίνει βασιλείας. Θα το δεχθούν όλοι, γιατί δεν θα βρίσκουν άλλο και αυτός θα διοικήσει με αγιότητα?.και θα κυβερνήσει με δικαιοσύνη?. θα διώξει τους μουσουλμάνους από την Κωνσταντινούπολη, στα άκρα της Ανατολή. Το ένα τρίτο θα βαπτιστεί, το ένα τρίτο θα σκοτωθεί και το ένα τρίτο θα φύγει μακριά. Το όνομα του βασιλιά θα είναι Ιωάννης, ή άλλο όνομα? τα αρχικά γράμματα είναι Ι και Ω. Αυτός θα κηρύξει το Ευαγγέλιο και την Ορθοδοξία και καταργήσει τον Πάπα και θα έλθει ένας Πατριάρχης Ορθόδοξος?.

Η ΚΥΠΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ

? Για την Κύπρο τι λένε οι προφητείες.

? Δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο και από τους πατέρες δεν υπάρχει κάποια προφητεία.
? Υπάρχει έντονος διάλογος στην Κύπρο για τις προφητείες. Δεν είναι επικίνδυνο να ασχολούμαστε με το μέλλον;
? Δεν ξέρουμε εμείς το μέλλον? εμείς γνωρίζουμε το παρόν και το παρελθόν? ο Θεός έχει φανερώσει μερικές προφητείες, μερικά μόνο πράγματα, ώστε να τα γνωρίζει, για να προετοιμάζεται.

? Ο κόσμος άρχισε να μετανοεί, είναι κοντά στο θεό;

? Από ότι ακούω, από άλλους πατέρες, ο κόσμος ήδη άρχισε να επιστρέφει στην Εκκλησία, ιδίως οι νέοι. Ενώ παλαιότερα υπήρχε κάποια αμέλεια, τώρα υπάρχουν πάρα πολλοί πνευματικοί και τρέχει ο κόσμος να εξομολογηθεί. Εγώ εδώ και μια βδομάδα, έχω δει πολύ κόσμο?είδα πολύ ευλάβεια. Στο Ξυλοφάγου, εξομολογήθηκαν περίπου 100 άτομα. Θέλανε πολλοί αλλά πρέπει να φύγω, για να επιστρέψω στην σκήτη. Πάρα πολύ μου άρεσε η Κύπρος?.

? Τι θα πρέπει να κάνει ο κόσμος στην Κύπρο;

? Θα έλεγα αυτά που λένε οι πατέρες? μετάνοια. Ο Κύριος μας, βοηθάει και πνευματικά και σωματικά και τις καταστάσεις που εμείς νομίζουμε ότι είναι αδιόρθωτες. Ο Θεός λίγες ώρες μπορεί να τις διορθώσει, όπου γίνονται αδικίες?.

? Τι είναι η μετάνοια;

? Ο άνθρωπος να αισθάνεται την αμαρτωλότητα του, να ζητάει το έλεος του Θεού, να εξομολογείται, να πηγαίνει συχνά να κοινωνά τα Άχραντα Μυστήρια. Και όπως λένε οι πατέρες, αν ο άνθρωπος δεν εξομολογείται είναι εκτός μετανοίας.

? Ο Θεός παρεμβαίνει στη ζωή του ανθρώπου, οδηγεί τον άνθρωπο;
? Ο Θεός επεμβαίνει? φωτίζει με δοκιμασίες ή με άλλους τρόπους?. φωτίζει τον άνθρωπο για να αλλάξει ζωή? για να κατανοήσει?.
να πάει στην Εκκλησία. Αν ο άνθρωπος έχει εγωισμό και τον κρατάει και δεν μετανοεί, δεν επεμβαίνει ο θεός. Ο Θεός έκανε τον άνθρωπο ελεύθερο, για να κάνει το καλό ή το κακό, αλλά όταν ο άνθρωπος θελήσει να μετανοήσει τον αγκαλιάζει ο Θεός και τον βοηθά. Όλα ο θεός τα κάνει, τον ουρανό τη γη, τον παράδεισο και τον άνθρωπο, όλα τα θαύματα μπορεί να τα κάνει, αλλά δεν μπορεί να κάνει να σώσει ένα αμαρτωλό, που δεν θέλει. Αυτό δεν μπορεί να το κάνει ο Θεός?. πρέπει να θελήσει ο άνθρωπος.
? Υπάρχει προβληματισμός, για τον τρόπο που αντιμετωπίζονται τα προβλήματα των ανθρώπων, όπως παραδείγματος τα ναρκωτικά. Πως προσεγγίζονται μέσω της εκκλησίας;

? Το πρώτο και σίγουρο και ασάλευτο μέσω είναι η Εκκλησία με τα μυστήρια της. Όταν όμως, όπως τα ναρκωτικά, υπάρχουν για πολλά χρόνια, πρέπει να βοηθήσει και η επιστήμη. Να γίνει η αποτοξίνωση, να ξεφύγει ο άνθρωπος. Αλλά περισσότερη βοήθεια μπορεί να δώσει η εκκλησία? Όλα τα προβλήματα λύνονται με τη βοήθεια του Θεού γιατί «χωρίς εμού ου δύναστε ποιείν ουδέν» όπως είπε και ο Χριστός. Και οι μοναχοί αυτό που κάνουν, την άσκηση, την πνευματική ζωή, μόνο με την βοήθεια του Θεού την επιτελούν. Ο άνθρωπος κάνει ότι μπορεί να κάνει, ο Θεός βοηθάει?.

? Ακόμη και ο φόβος του θανάτου, μπορεί να ξεπεραστεί;

? Βεβαίως με την πνευματική ζωή? όταν ζητάμε την Ουράνιο Βασιλεία και το Χριστό, τότε ο Θεός μας ελεεί, και μας σώζει? χωρίς να θέλει ο άνθρωπος δεν σώζεται?.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις