Ευκάλυπτοι και Βουλή
Ευκάλυπτοι και Βουλή
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 15.12.2024
Ο άνεμος βούιζε δαιμονισμένα και τα μποφόρ έσπαζαν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, κατά το πρόσφατο φοβερό άνοιγμα του «ασκού του Αιόλου». Τα δέντρα λύγιζαν, οι κλώνοι κόβοντας ακαριαία, ενώ πολλά δέντρα δεν κρατήθηκαν στην γη. Στις ταράτσες των σπιτιών οι άνεμοι έστησαν χορό, αρπάζοντας ηλιακά πλαίσια και φωτοβολταϊκά συστήματα, προκαλώντας τρόμο στους νοικοκυραίους. Στο δρόμο, αναμένοντας το λεωφορείο της γραμμής, φοβισμένη νεαρή μελαμψή κοπελίτσα, μιλούσε στο τηλέφωνο. Ξαφνικά ένα δυνατό κραχ και ένας τεράστιος κλώνος, ενός γηραλέου ευκαλύπτου, έπεσε λίγα μέτρα δίπλα της. Τρομαγμένη άρχισε να τρέχει για να γλυτώσει. Μπήκε σε μια καφετέρια, δοξάζοντας το δικό της θεό. Η νεαρούλλα φυσικά δεν γνώριζε την παραγγελιά των σοφών με τα λευκά μαλλιά: να μην περπατάς ποτέ κάτω από ευκάλυπτο και να μην σταθμεύεις ποτέ το αυτοκίνητο σου, κάτω τα «ξενικά» δέντρα.
Η παράδοση και οι ιστορικές μαρτυρίες αναφέρουν ότι το 1878, όταν η Βρετανία αγόρασε την Κύπρο από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, έστειλε πολυάριθμο στράτευμα στο νησί, το οποίο αποδεκατίστηκε όχι από την αντίδραση των πεινασμένων κυπρίων, αλλά από αναρίθμητα σμήνη κουνουπιών. Έζησαν μερικές δεκάδες στρατιώτες, οι οποίοι έτρεξαν στα βουνά και σώθηκαν. Η Κύπρος τότε ήταν γεμάτη από έλη, ενώ και σήμερα πολλοί λένε, ότι υπάρχουν τεράστιες ποσότητες νερού στο υπέδαφος. Οι Βρετανοί για να αντιμετωπίσουν τον «εχθρό», μετέφεραν χιλιάδες ευκάλυπτους από την Αυστραλία, οι οποίοι απορροφούν τεράστιες ποσότητες νερού και έτσι αποξήραναν πολλά έλη και καταπολέμησαν τις ορδές των κουνουπιών. Οι φτωχοί κύπριοι, οι οποίοι ήταν γέροντες από τα 40 τους, είχαν ανοσία και έτσι ζούσαν παρέα με τα θανατηφόρα ζωύφια.
Στην Βουλή των Αντιπροσώπων, λίγες μέρες μετά το φοβερό πέρασμα των ανέμων, προκάλεσαν πολιτικό σεισμό, προτάσεις νόμου του ΑΚΕΛ και των Οικολόγων, για τροποποίηση του Συντάγματος, ώστε να προστατεύεται το περιβάλλον. Αποκορύφωμα το «παρεξηγημένο» μέτρημα των ψήφων και οι διαφωνίες αν μπορούσε να τροποποιηθεί το Σύνταγμα και με 37 ψήφους. Ο καυγάς για τους πολίτες, ήταν περί «όνου σκιάς», αφού κανείς δεν κατάλαβε γιατί απαιτείται η τροποποίηση του Συντάγματος, για να εφαρμοστούν, τα απλά και αυτονόητα.
Ο καυγάς στην Βουλή, έβαλε σε σκέψεις πολλούς πολίτες, ότι τελικά κάτι πολύ σοβαρό, ίσως και ύποπτο, υπήρχε πίσω την τροποποίηση του Συντάγματος. Οι υποψίες επιτάθηκαν και από το γεγονός ότι η Αννίτα Δημητρίου, στη διαδικασία ψηφοφορίας, άφηνε το χρόνο να περνά, αναμένοντας την επιστροφή βουλευτών, οι οποίοι δεν επέστρεψαν ποτέ στα έδρανα τους. Ίσως αυτοί ήξεραν πολύ περισσότερα. Η σκέψη πολλών, μοιραία στράφηκε στον ανεξάρτητο βουλευτή Αντρέα Θεμιστοκλέους, στον Αμερικανό Ντόναλτ Τράμπ και στους Κινέζους, οι οποίοι αμφισβητούν τα δρακόντεια μέτρα τα οποία λαμβάνονται σε όλη την Ευρώπη για το περιβάλλον, από τα καλαμάκια μέχρι και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Άσε το «χαράτσι» εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο πληρώνει η Κύπρος, στο λεγόμενο χρηματιστήριο ρύπων.
Στους κυριλέ καφενέδες της Λευκωσίας, πρώτο θέμα συζήτησης ήταν η οργή της Αννίτας Δημητρίου, η οποία έδειξε ακόμη μια φορά ότι έχει τα κότσια να βάλει σε τάξη «πολυλογάδες» βουλευτές. Πολλοί θαμώνες του καφενέ, απαιτούσαν μεταξύ καφέ και ταχινόπιττας, να ψηφιστεί νόμος, ο οποίος να υποχρεώνει τις αρχές να αποκόψουν όλους τους ευκαλύπτους και να τους αντικαταστήσουν με κυπριακά δέντρα, τα οποία αντέχουν στην ξηρασία και κυρίως δεν είναι επικίνδυνα. Οι θαμώνες του καφενέ, δεν έκρυψαν και την οργή τους, από τις κουτοπονηριές με τις δαπάνες πολλών εκατομμύρια ευρώ, φορολογούμενων πολιτών, για να προστατεύσουν δήθεν τους ευκάλυπτους. Εξωφρενική είναι η κατάσταση έξω από το Υπουργείο Οικονομικών, τοποθετήθηκαν δεκάδες φώτα τροχαίας, για να σωθούν τάχα μερικοί γερασμένοι και άκρως επικίνδυνοι ευκάλυπτοι. Για την ταλαιπωρία των οδηγών, το σπάσιμο των νεύρων και την μόλυνση της περιοχής από τα καυσαέρια, κανείς δεν λέει λέξη.
Στην κουβέντα του καφενέ και η «παράξενη» εγκύκλιος της Υπουργού Γεωργίας Μαρίας Παναγιώτου, να απαγορεύσει με άγαρμπο τρόπο στους λειτουργούς του Υπουργείου να προβαίνουν σε δηλώσεις στα Μέσα Ενημέρωσης, λες και έχουν να κρύψουν κάτι. Ξέχασε ότι υπάρχει και το «άναρχο» διαδίκτυο, όπου γίνεται το έλα να δεις. Η καλή Υπουργός, με πολλές εμπειρίες ως εκπρόσωπος τύπου της ΕΔΕΚ, την πάτησε και γι’ αυτό την άδειασε και το Προεδρικό. Τελικά ο δυνατός άνεμος των τελευταίων ημερών, άρπαξε με «μαγικό» τρόπο πολλούς τάχα υπέρμαχους του περιβάλλοντος. Πάντως το μόνο σίγουρο είναι ότι στο τέλος της ημέρας, «όλοι δύο μέτρα παίρνουν γη», όπως τραγουδά και η σπουδαία Ελένη Βιτάλη, στο μόνο άκρως οικολογικό χώρο.
Παναγιώτης Καπαρής
Σχόλια