Χαλούμι γκουρμέ
Χαλούμι γκουρμέ
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 3/12/2017
Στην Κίνα, πριν μερικά χρόνια, μια εταιρία
αντέγραψε ένα αμερικανικό έξυπνο κινητό τηλέφωνο, σε μια εποχή που ελάχιστοι
κινέζοι χρησιμοποιούσαν έξυπνα τηλέφωνα. Η αμερικανοί, όχι μόνο δεν
διαμαρτυρήθηκαν, όχι μόνο δεν κατέφυγαν στα δικαστήρια, για διασφάλιση των
πνευματικών δικαιωμάτων τους, αλλά πανηγύριζαν για το εγχείρημα των κινέζων.
Αποτελούσε την καλύτερη επιβεβαίωση, ότι η δική τους εφεύρεση, το δικό τους
έξυπνο τηλέφωνο, ήταν το καλύτερο και γι’ αυτό το αντέγραψαν. Με το «ψεύτικο»
τηλέφωνο, τα εκατοντάδες εκατομμύρια των κινέζων, έμαθαν να χρησιμοποιούν τα έξυπνα
τηλέφωνα. Με το πέρασμα του χρόνου και τις έξυπνες αμερικανικές διαφημίσεις, οι
κινέζοι, άρχισαν να αναζητούν το «αληθινό» αμερικάνικο. Φυσικά οι αμερικανοί
προχώρησαν σε σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις και έτσι κατάκτησαν την αχανή
κινεζική αγορά, με τον πιο εύκολο και τον πιο φθηνό τρόπο. Και όλα αυτά, λόγω
της κουτοπονηριάς των κινέζων.
Κάτι ανάλογο συνέβη με το κυπριακό χαλούμι,
μόνο που αυτό συνέβη από την ανάποδη. Στην Κύπρο, εδώ και πολλά χρόνια, οι
κυβερνητικοί αρμόδιοι, οι αγελαδοτρόφοι και οι ποιμνιοτρόφοι, τσακώνονται για
την κατοχύρωση του χαλουμιού, ως προϊόν ΠΟΠ (Προστατευόμενης Ονομασίας
Προέλευσης), στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχος είναι να ενισχυθεί η αξία και
εμπορευσιμότητα του χαλουμιού, αφού οι καταναλωτές προτιμούν προϊόντα ΠΟΠ. Στον
καυγά, εισήλθαν πολιτικοί λόγοι, με την εμπλοκή του τουρκοκυπριακού ονόματος
«Χελίμ». Κύρια αιτία του καυγά όμως, ήταν οι αναλογίες μεταξύ αγελαδινού και αιγοπρόβειου
γάλακτος, αφού ανάλογα με τα ποσοστά θα είναι και οι δουλειές και φυσικά τα
κέρδη των διαφόρων κλάδων των κτηνοτρόφων. Ιστορικά πάντως το χαλούμι,
φτιαχνόταν με αιγινό γάλα, αφού οι αίγες ήταν τα γαλακτοφόρα ζώα του νησιού.
Πριν αρκετά χρόνια, στο Παρίσι, οι διεθνούς
φήμης, κύπριοι σεφ, τα αδέλφια Αντρέας Ευαγόρας και Διονύσης Μαυρομμάτη, έβαλαν
το χαλούμι στα γκουρμέ εστιατόρια τους. Στη συνέχεια, όταν ανέλαβαν το
εστιατόριο του περίφημου καταστήματος Λαφαγιέτ, το χαλούμι, μπήκε και στα
απαιτητικά σαλόνια του Παρισιού και έγινε ξεχωριστό έδεσμα. Ήταν πλέον θέμα
χρόνου, το χαλούμι να γίνει περιζήτητο σε όλο τον κόσμο και να μπει σε όλες τις
γκουρμέ κουζίνες. Ήταν και είναι ίσως, το πρώτο και μοναδικό τυρί που μπορεί να
ψηθεί στην σχάρα, χωρίς να διαλύεται. Πριν μερικά χρόνια, άρχισε και η παραγωγή
χαλουμιού, από βιοτεχνίες στην Δανία και άλλες χώρες, με την χρήση του ονόματος
χαλούμι ή άλλα παρεμφερή ονόματα. Οι κύπριοι «ιδιοκτήτες» χαλουμιού, έριζαν και
ερίζουν για τα μικρά και τα ασήμαντα, την ώρα που το πρώτο εξαγωγικό προϊόν του
νησιού, κινδυνεύει να «κλαπεί» από τους ευρωπαίους εταίρους.
Τα επόμενα χρόνια ενδεχομένως να δούμε και
άλλα κυπριακά παραδοσιακά προϊόντα, να εισβάλουν στα πλούσια σαλόνια της
Ευρώπης, ως γκουρμέ προϊόντα. Ήδη άρχισαν σε ακριβά εστιατόρια των Βρυξελλών,
να προσφέρονται ως ορεκτικό, ζιβανία, σουτζούκος και κούννες αμυγδάλου. Ήδη
έμποροι, άρχισαν να ζητούν τα παραδοσιακά προϊόντα. Αλλά το μόνο αρνητικό είναι
ότι δεν υπάρχουν αρκετές ποσότητες για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες. Οι
πρόγονοι μας, τελικά μας άφησαν σπουδαία κληρονομιά και εμείς φαίνεται ότι ακόμη
δεν την έχουμε καταλάβει. Το σημαντικότερο όμως, είναι ότι η κυπριακή γη και ο
κυπριακός ήλιος, μπορούν και προσφέρουν ξεχωριστά προϊόντα, τα οποία
ικανοποιούν και τους πιο απαιτητικούς καταναλωτές. Ο καλός ανταγωνισμός και η οικονομική ανάγκη,
φαίνεται ότι ξυπνούν τις υπνώττουσες αρετές των κυπρίων.

Σχόλια