Θα φαλιρίσει το κράτος με την κατάργηση θέσεων
Θα φαλιρίσουν το κράτος μια ώρα νωρίτερα, ήταν το
σκωπτικό σχόλιο ενός καλού οικονομολόγου, όταν ά-
κουσε τον Χαρίλαο Σταυράκη να περηφανεύεται ότι
θα καταργούνται χίλιες θέσεις στο Δημόσιο, κάθε
χρόνο, για τα επόμενα χρόνια. Και μονολογώντας ση-
μείωνε ότι τέτοιες αποφάσεις λαμβάνουν μόνο λογι-
στές, που ξέρουν να μετρούν καλά τα ευρώ, αλλά
δεν έχουν ιδέα από διοίκηση. Θα αρπάξουν από το
στόμα το «ψωμάκι» μερικών νέων οι οποίοι εργάζο-
νται ως έκτακτοι στο Δημόσιο και ελπίζουν σε μια
μόνιμη θεσούλα, νομίζοντας ότι έτσι θα διατηρήσουν
το «παντεσπάνι» των μεγαλυτέρων. Ούτε που μπο-
ρούν να σκεφτούν ότι με τον τρόπο αυτό θα γκρεμί-
σουν μια ώρα νωρίτερα τον «πύργο» της κρατικής
μηχανής και μαζί και τις ακριβές τους «θεσάρες».
➧ Ο απλός κανόνας λέει ότι ο χρόνος αποτιμάται και
πληρώνεται ανάλογα με τα καθήκοντα κάθε εργαζο-
μένου. Πιο απλά, ένας διευθυντής πληρώνεται δέκα
μονάδες την ώρα και μια γραμματέας μια μονάδα, α-
φού οι ευθύνες είναι διαφορετικές. Ο διευθυντής
μπορεί να έχει τα προσόντα για να εκτελεί και τα κα-
θήκοντα της γραμματέως πολύ καλύτερα, αλλά αυτό
απαγορεύεται στις σοβαρές εταιρείες. Ο διευθυντής
χάνει πολύτιμο χρόνο στη μελέτη και τη λήψη δύ-
σκολων αποφάσεων και, στο τέλος της ημέρας, ζη-
μιωμένη θα βγει η ίδια η επιχείρηση.
➧ Προεκτείνοντας αυτή την οικονομική αρχή στο κυ-
πριακό Δημόσιο, διαπιστώνει κάποιος ότι με την κα-
τάργηση, κατά κανόνα, θέσεων εκτάκτων επιχειρούν
να καταργήσουν τις «γραμματείς» και να φορτώσουν
τους διευθυντές με γραμματειακά καθήκοντα. Τα πα-
ραδείγματα αυτού του παραλογισμού είναι χιλιάδες.
Φτάσαμε στο σημείο να έχουμε αξιωματούχους με υ-
πουργικό καθεστώς, αλλά χωρίς υφισταμένους.
➧ Πρόσφατα, ένας υψηλόμισθος διευθυντής του Δη-
μοσίου έλεγε ότι αναγκάζεται να διαθέτει πολλές ώ-
ρες για να φωτοτυπεί έγγραφα, αφού δεν έχει γραμ-
ματέα. Σε ένα σχολείο απάλλαξαν καθηγητή από μια
εκπαιδευτική ώρα, για να ελέγχει το email του σχο-
λείου, αφού η γραμματέας επικαλείται άγνοια. Απο-
τελεί κοινό μυστικό ότι τη δουλειά στο Δημόσιο την
εκτελούν κατά κανόνα οι έκτακτοι, για να «απλώνουν
ζάμπα» οι μόνιμοι, όπως λέγεται.
➧ Εδώ και χρόνια καταβάλλονται φιλότιμες προσπάθει-
ες και πληρώνονται τεράστια ποσά για να μηχανο-
γραφηθεί το Δημόσιο. Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν
είναι τα αναμενόμενα, λόγω της «λευκής απεργίας»
και του φόβου των παλαιότερων διευθυντών για
τους υπολογιστές και κατ’ επέκταση για τους υφιστα-
μένους τους, οι οποίοι έχουν πολύ περισσότερες
γνώσεις. Και αν αφουγκραστεί κάποιος τους νέους
υπαλλήλους, μαθαίνει ιστορίες για γέλια και για κλά-
ματα.
➧ Η απλή απορία σοβαρών μάνατζερ είναι γιατί δεν κα-
ταργούνται διευθυντικές θέσεις και γιατί δεν συνε-
νώνονται υπηρεσίες, ώστε να επέλθει οικονομία κλί-
μακας. Οι καταγγελίες βουλευτών τρομάζουν. Έχου-
με επτά δήμους στη Λευκωσία, ενώ μπορούσαμε να
έχουμε έναν και να γλυτώσουμε τεράστια ποσά σε
μέγαρα, μισθούς και υπηρεσίες. Τα ίδια και στις άλ-
λες πόλεις. Έχουμε δεκάδες τεχνικές υπηρεσίες, σε
διάφορα υπουργεία, οι οποίες εκτελούν την ίδια
δουλειά. Έχουμε τις ίδιες σχολές στο Πανεπιστήμιο
Κύπρου και στο ΤΕΠΑΚ. Και τα παραδείγματα δεν έ-
χουν τέλος. Όλα αυτά δημιουργούν ένα χάος και γι-
γαντώνουν τη γραφειοκρατία, τη Λερναία Ύδρα που
τρώει τα σωθικά του συλλογικού βαλαντίου.
➧ Στην Ελλάδα σήμερα ξεπουλούν σε τιμή ευκαιρίας ε-
πιχειρήσεις του Δημοσίου και εκατοντάδες ακριβο-
πληρωμένοι κρατικοδίαιτοι μένουν στον δρόμο. Το ί-
διο θα συμβεί και στην Κύπρο, αν δεν ληφθούν λογι-
κές αποφάσεις. Το παράδειγμα της Eurocypria είναι
χαρακτηριστικό. Χρεοκόπησε εξαιτίας του πλήθους
των υπαλλήλων και τώρα χωρίς υπαλλήλους είναι
περιζήτητη. Η κρίση ακόμη δεν έδειξε όλα τα δόντια
της και οι λύσεις στα προβλήματα πρέπει να παύ-
σουν να είναι λογιστικές και να καταστούν οικονομι-
κά ορθολογικές.
σκωπτικό σχόλιο ενός καλού οικονομολόγου, όταν ά-
κουσε τον Χαρίλαο Σταυράκη να περηφανεύεται ότι
θα καταργούνται χίλιες θέσεις στο Δημόσιο, κάθε
χρόνο, για τα επόμενα χρόνια. Και μονολογώντας ση-
μείωνε ότι τέτοιες αποφάσεις λαμβάνουν μόνο λογι-
στές, που ξέρουν να μετρούν καλά τα ευρώ, αλλά
δεν έχουν ιδέα από διοίκηση. Θα αρπάξουν από το
στόμα το «ψωμάκι» μερικών νέων οι οποίοι εργάζο-
νται ως έκτακτοι στο Δημόσιο και ελπίζουν σε μια
μόνιμη θεσούλα, νομίζοντας ότι έτσι θα διατηρήσουν
το «παντεσπάνι» των μεγαλυτέρων. Ούτε που μπο-
ρούν να σκεφτούν ότι με τον τρόπο αυτό θα γκρεμί-
σουν μια ώρα νωρίτερα τον «πύργο» της κρατικής
μηχανής και μαζί και τις ακριβές τους «θεσάρες».
➧ Ο απλός κανόνας λέει ότι ο χρόνος αποτιμάται και
πληρώνεται ανάλογα με τα καθήκοντα κάθε εργαζο-
μένου. Πιο απλά, ένας διευθυντής πληρώνεται δέκα
μονάδες την ώρα και μια γραμματέας μια μονάδα, α-
φού οι ευθύνες είναι διαφορετικές. Ο διευθυντής
μπορεί να έχει τα προσόντα για να εκτελεί και τα κα-
θήκοντα της γραμματέως πολύ καλύτερα, αλλά αυτό
απαγορεύεται στις σοβαρές εταιρείες. Ο διευθυντής
χάνει πολύτιμο χρόνο στη μελέτη και τη λήψη δύ-
σκολων αποφάσεων και, στο τέλος της ημέρας, ζη-
μιωμένη θα βγει η ίδια η επιχείρηση.
➧ Προεκτείνοντας αυτή την οικονομική αρχή στο κυ-
πριακό Δημόσιο, διαπιστώνει κάποιος ότι με την κα-
τάργηση, κατά κανόνα, θέσεων εκτάκτων επιχειρούν
να καταργήσουν τις «γραμματείς» και να φορτώσουν
τους διευθυντές με γραμματειακά καθήκοντα. Τα πα-
ραδείγματα αυτού του παραλογισμού είναι χιλιάδες.
Φτάσαμε στο σημείο να έχουμε αξιωματούχους με υ-
πουργικό καθεστώς, αλλά χωρίς υφισταμένους.
➧ Πρόσφατα, ένας υψηλόμισθος διευθυντής του Δη-
μοσίου έλεγε ότι αναγκάζεται να διαθέτει πολλές ώ-
ρες για να φωτοτυπεί έγγραφα, αφού δεν έχει γραμ-
ματέα. Σε ένα σχολείο απάλλαξαν καθηγητή από μια
εκπαιδευτική ώρα, για να ελέγχει το email του σχο-
λείου, αφού η γραμματέας επικαλείται άγνοια. Απο-
τελεί κοινό μυστικό ότι τη δουλειά στο Δημόσιο την
εκτελούν κατά κανόνα οι έκτακτοι, για να «απλώνουν
ζάμπα» οι μόνιμοι, όπως λέγεται.
➧ Εδώ και χρόνια καταβάλλονται φιλότιμες προσπάθει-
ες και πληρώνονται τεράστια ποσά για να μηχανο-
γραφηθεί το Δημόσιο. Ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν
είναι τα αναμενόμενα, λόγω της «λευκής απεργίας»
και του φόβου των παλαιότερων διευθυντών για
τους υπολογιστές και κατ’ επέκταση για τους υφιστα-
μένους τους, οι οποίοι έχουν πολύ περισσότερες
γνώσεις. Και αν αφουγκραστεί κάποιος τους νέους
υπαλλήλους, μαθαίνει ιστορίες για γέλια και για κλά-
ματα.
➧ Η απλή απορία σοβαρών μάνατζερ είναι γιατί δεν κα-
ταργούνται διευθυντικές θέσεις και γιατί δεν συνε-
νώνονται υπηρεσίες, ώστε να επέλθει οικονομία κλί-
μακας. Οι καταγγελίες βουλευτών τρομάζουν. Έχου-
με επτά δήμους στη Λευκωσία, ενώ μπορούσαμε να
έχουμε έναν και να γλυτώσουμε τεράστια ποσά σε
μέγαρα, μισθούς και υπηρεσίες. Τα ίδια και στις άλ-
λες πόλεις. Έχουμε δεκάδες τεχνικές υπηρεσίες, σε
διάφορα υπουργεία, οι οποίες εκτελούν την ίδια
δουλειά. Έχουμε τις ίδιες σχολές στο Πανεπιστήμιο
Κύπρου και στο ΤΕΠΑΚ. Και τα παραδείγματα δεν έ-
χουν τέλος. Όλα αυτά δημιουργούν ένα χάος και γι-
γαντώνουν τη γραφειοκρατία, τη Λερναία Ύδρα που
τρώει τα σωθικά του συλλογικού βαλαντίου.
➧ Στην Ελλάδα σήμερα ξεπουλούν σε τιμή ευκαιρίας ε-
πιχειρήσεις του Δημοσίου και εκατοντάδες ακριβο-
πληρωμένοι κρατικοδίαιτοι μένουν στον δρόμο. Το ί-
διο θα συμβεί και στην Κύπρο, αν δεν ληφθούν λογι-
κές αποφάσεις. Το παράδειγμα της Eurocypria είναι
χαρακτηριστικό. Χρεοκόπησε εξαιτίας του πλήθους
των υπαλλήλων και τώρα χωρίς υπαλλήλους είναι
περιζήτητη. Η κρίση ακόμη δεν έδειξε όλα τα δόντια
της και οι λύσεις στα προβλήματα πρέπει να παύ-
σουν να είναι λογιστικές και να καταστούν οικονομι-
κά ορθολογικές.
Σχόλια