Φοροδηλώσεις στο κουτί της μπύρας
Φοροδηλώσεις στο κουτί της μπύρας
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 6.4.2025
Από ευρω-λιγούρηδες, σε ευρω-σκεπτικιστές, μετατρέπονται μέρα με την μέρα οι κύπριοι. Οι αντιπρόσωποι του λαού, οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα τα βάσανα των πολιτών, δυσφορούν και αμφισβητούν τις ευρω-ντιρεκτίβες και οργίζονται με Υπουργούς και τεχνοκράτες, οι οποίοι το μόνο το οποίο ξέρουν πλέον να λένε, είναι ότι θα οδηγηθούμε στα ευρωδικαστήρια και θα πληρώσουμε πρόστιμο, αν δεν ψηφιστεί η μια ή άλλη ευρω-οδηγία. Και επειδή συχνά πυκνά οι βουλευτές ταξιδεύουν σε ευρωπαϊκές χώρες, διαπιστώνουν ότι οι κύπριοι κατάντησαν «βασιλικότεροι του βασιλιά», αφού φαίνεται ότι οι «άλλοι», κυρίως οι μεσογειακές λαοί, γράφουν κυριολεκτικά στα παλαιότερα των υποδημάτων τους, τις ευρω-διαταγές. Ή πιο απλά αντιλαμβάνονται ότι οι ευρω-οδηγίες είναι ραμμένες και γραμμένες στα συμφέροντα των μεγάλων χωρών. Σε αυτή την πορεία και οι εξαγγελίες για την φορολογική μεταρρύθμιση, οι οποίες πασπαλίστηκαν με ευρω-σκόνη, ώστε να ακολουθήσουν οι λεγόμενες πράσινες φορολογίες.
Στην Γερμανία στις πρόσφατες εκλογές, κυρίαρχο θέμα ήταν η φορολογική πολιτική του κράτους, δεδομένου ότι όλες οι εκλογές κερδίζονται με το «καλάθι του νοικοκυριού». Η “Deutsche Welle”, ο διεθνής γερμανικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας, μετέδωσε και την θέση σοβαρού υποψηφίου, ο οποίος επέμενε ότι η φορολογική δήλωση, θα πρέπει να χωρεί στο κουτάκι μιας μπύρας. Απλά για να μπορούν οι λειτουργοί του φόρου εισοδήματος, να τρέχουν τα «μεγάλα ψάρια» και όχι τις «μαριδούλες».
Στην δεύτερη θητεία του Γλαύκου Κληρίδη, παραμονές της ένταξης της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο τότε Υπουργός Οικονομικών Τάκης Κληρίδης, προώθησε φορολογική μεταρρύθμιση, με βασική φιλοσοφία, τον διαχωρισμό των κοινωνικών παροχών από τις φορολογικές δηλώσεις. Τότε το 2002, θεσμοθετήθηκαν για πρώτη φορά τα «τσεκούδκια» του κράτους, προς τους αναξιοπαθούντες, τους φοιτητές και άλλες ομάδες του πληθυσμού. Τότε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, Μάρκος Κυπριανού, πέτυχε να μειώσει κατά μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες, τα φορολογικά βάρη για τους εργαζόμενους. Το κράτος δεν «ζημίωσε» αλλά αντιθέτως βγήκε «κερδισμένο», αφού τα έσοδα του κράτους αυξήθηκαν ραγδαία με τον ΦΠΑ, δεδομένου ότι οι εργαζόμενοι είχαν περισσότερα χρήματα για να ξοδεύουν.
Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης, 23 χρόνια μετά, εξήγγειλε εν μέσω όλου του «βαθέως» κράτους της Δημόσιας Υπηρεσίας, την νέα φορολογική μεταρρύθμιση, βασική φιλοσοφίας της οποίας, είναι η ένταξη της κοινωνικής πολιτικής στο φορολογικό σύστημα. Τώρα που θα σταματήσουν τα αιτήματα, για φορολογικές εκπτώσεις, είναι μια άλλη δύσκολη υπόθεση, ικανή να ανατρέψει ολόκληρο το κράτος και να χρειαστούμε και πάλι μνημόνια. Οι εξαγγελίες για αύξηση του αφορολόγητου ποσού στις 24.500 ευρώ παραμερίστηκαν, ενώ ούτε κουβέντα δεν έγινε για το διοικητικό κόστος αυτής της νέας γραφειοκρατικής διαδικασίας, υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Με απλά λόγια, οι φοροθέτες θα χάνονται στο ψηφιακό «χαρτολόι» και δεν θα έχουν χρόνο για να τρέξουν τους μεγαλο-φοροφυγάδες. Δηλαδή μεγάλες εταιρίες και οργανισμούς, οι οποίο μπορούν να πληρώνουν για λογιστές και δικηγόρους. Τώρα η ομάδα του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου, η οποία διενήργησε την μελέτη, πόσο κοντά είναι στην πραγματικότητα, είναι μια άλλη δύσκολη υπόθεση. Άλλο οι τεχνοκρατικές προσεγγίσεις και άλλο οι πολιτικές επιλογές, οι οποίες οφείλουν να βλέπουν πιο μακριά. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι μεγαλύτερες Τράπεζες του κόσμου και οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, έχουν CEO, διοικητές, κατά κανόνα μηχανολόγους και όχι οικονομολόγους, γιατί ξέρουν ότι οι απόφοιτοι τεχνικών πανεπιστημίων ξέρουν καλύτερα να λύνουν προβλήματα και να προβλέπουν το μέλλον.
Στο «ντούκου» πέρασε μάλλον και η τολμηρή αναφορά του σοβαρού και έμπειρου οικονομολόγου Γιώργου Συρίχα, ότι υπάρχει φοροδιαφυγή 25% η οποία αποτιμάται σε 500 εκ. ευρώ. Δηλαδή αντί να αφεθούν οι φοροθέτες να τρέξουν την φοροδιαφυγή, φορτώνονται τώρα με απίστευτη γραφειοκρατία. Με το μισό δις ευρώ, θα μπορούσαν να κτιστούν εργατικές κατοικίες, να αντιμετωπιστεί η ασυδοσία στο χώρο των απλησίαστων οικοδομών και το σημαντικότερο θα πέθαιναν λιγότεροι άνθρωποι στην προσπάθεια τους να ζεσταθούν ή να χρησιμοποιήσουν μια προβληματική συσκευή. Ο πρόεδρος Χριστοδουλίδης, καλό είναι να συστήσει ένα υφυπουργείο κατά της γραφειοκρατίας, το οποίο η δουλειά του, να είναι η συγχώνευση υπηρεσιών και η κατάργηση γραφειοκρατικών διαδικασιών. Απλά να βάλουν πέντε ανθρώπους με κοινή λογική, να ελέγξουν όλες τις αιτήσεις, για να διαπιστώσουν τα τραγελαφικά των χρυσοπληρωμένων «εγκεφάλων» οι οποίοι «ηδονίζονται» να ταλαιπωρούν τον φτωχόκοσμο, σε ατέλειωτες ουρές και σε περίπλοκες διαδικασίες. Το μόνο ευχάριστο είναι ότι η νέα γενιά δεν ανέχεται και δεν αντέχει τα «μασκαραλίκια» της γραφειοκρατίας και σίγουρα δεν έχουν την νοοτροπίας της «ήττας», την οποία ακόμη κουβαλούν οι «αμαρτωλές» γενιές του πολέμου.
Παναγιώτης Καπαρής
Kaparispan@yahoo.gr
Σχόλια