Ο διάβολος της γραφειοκρατίας
Ο διάβολος της γραφειοκρατίας
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 29/6/2014
Ο «διάβολος» της γραφειοκρατίας κρύβεται στις λεπτομέρειες. Είναι τρομερό
αυτό που συμβαίνει με τους «εγκεφάλους» της δημόσιας υπηρεσίας. Βάλθηκαν να
μετατρέψουν και τα αυτονόητα, σε απαιτήσεις υψηλής πολιτικής. Στην εποχή των
ηλεκτρονικών υπολογιστών και της παγκοσμιοποίησης, θέλησαν να πλουτίσουν τους
παραγωγούς και εισαγωγείς χαρτιού, με την χαρτούρα των πιστοποιητικών που
απαιτούν, ακόμη και για τα ασήμαντα.
Ο κοσμάκης αδύναμος μπροστά στο «τέρας» της γραφειοκρατίας, «χάσκει
αποσβολωμένος» και αναμένει το θαύμα, τον από «μηχανής θεό». Η στοιχειωμένη
θέση του Επιτρόπου Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Υπηρεσίας, αποδεικνύεται όνειρο
απατηλό. Οι φοβητσιάρηδες διευθυντάδες του δημοσίου, για να έχουν δουλειά αυτοί
και οι υφιστάμενοι τους, σκαρφίζονται του κόσμου τις «διαβολικές λεπτομέρειες»
για να επιβεβαιώνουν την εξουσία τους και να ταλαιπωρούν τους «φτωχούς και
καταφρονεμένους».
Υπάρχουν και οι πονηροί που θέλουν τάχα να σώσουν την δημόσια υπηρεσία και
στο όνομα του «αγαθού σκοπού» βάζουν τόσα εμπόδια στον ταλαιπωρημένο κοσμάκη,
ώστε να αγανακτεί και να μην διεκδικεί τα δικαιώματα του. Λιγότερες αιτήσεις,
λιγότερα χρήματα από τον δημόσιο κορβανά. Και σίγουρα παραμένουν περισσότερα
«αργύρια» για παχουλούς μισθούς και συντάξεις. Και το καλύτερο, το «κερασάκι
στην τούρτα», λιγότερη δουλειά στα κλιματιζόμενα γραφεία.
Τελευταίο επεισόδιο στην τραγωδία της γραφειοκρατίας, το κατά τα άλλα,
καταπληκτικό σχέδιο για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα. Όλοι οι πολίτες να
έχουν ένα κομμάτι ψωμί, όλοι οι άνθρωποι αυτού του δύσμοιρου τόπου να έχουν ένα
κεραμίδι πάνω από το κεφάλι τους και όλες οι ψυχές να απολαμβάνουν
ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. Ωστόσο μέχρι να φθάσουν στον «παράδεισο» οι
δικαιούχοι, θα πρέπει να περάσουν από την κόλαση της γραφειοκρατίας.
Το «καλό μας κράτος» σκέφτηκε και αυτό το πρόβλημα. Θα προσλάβει λέει
άνεργους σε όλους τους δήμους, για να συμπληρώνουν τις αιτήσεις. Καλή είναι η
εργοδότηση νέων ανθρώπων, αλλά δεν θα ήταν καλύτερη η απλοποίηση των
διαδικασιών, ώστε να μπορούν να συμπληρώνουν τις αιτήσεις και οι απόφοιτοι
Γυμνασίου. Είναι κρίμα μορφωμένοι νέοι, με ένα σωρό πτυχία, να μετατρέπονται σε
γραμματείς, ώστε να έχουν ένα κομμάτι ψωμί. Πρέπει επιτέλους να σοβαρευτούν
αυτοί που ασχολούνται με τον επαγγελματικό προσανατολισμό και επιτέλους πρέπει
να καταλάβει η πολιτεία, ότι έχει ευθύνη να προσφέρει δουλειά στους πολίτες.
Η ίδια τρέλα και με την λεγόμενη αυτοφορολογία, η οποία απέκτησε και
νομοθετική βούλα. Το σύστημα στο διαδίκτυο προσθέτει τα νούμερα που γράφουν οι
πολίτες, τα οποία ωστόσο δεν μπορούν να τα δουν οι φορολογούμενοι. Αν γίνει
λάθος στην πρόσθεση, τότε απλά το σύστημα δεν αποδέχεται την φορολογία. Και από
εκεί ξεκινούν τα «μπινελίκια» και τα τηλέφωνα σε υπηρεσίες που σπάνια απαντούν.
Δεν θα ήταν πιο απλό οι υπηρεσίες και οι εταιρίες, οι οποίες κάθε μήνα «κόβουν»
από τους μισθούς, φόρους και εισφορές, να αναλαμβάνουν και την ευθύνη για την
φορολόγηση των πολιτών. Εκ των υστέρων να έρχονται οι υπάλληλοι του φόρου εισοδήματος,
να ελέγχουν δειγματοληπτικά και να επιβάλλουν και τις ανάλογες ποινές.
Πριν μερικά χρόνια έγινε «το σώσε» με τα ηλεκτρονικά τσιπς στις ταυτότητες,
οι οποίες θα περιείχαν τα στοιχεία των πολιτών. Τα χρόνια πέρασαν και δεν αποδείχθηκε
ότι ο «αντίχριστος» κατοικεί μέσα στα «τσιπς». Ας επανέλθει το σύστημα
ηλεκτρονικής αποθήκευσης στοιχείων. Ας γίνει μια αρχή με τους συνταξιούχους,
οποίοι εκ των πραγμάτων υφίστανται την μεγαλύτερη ταλαιπωρία και ας
ακολουθήσουν οι υπόλοιποι πολίτες. Όλα τα στοιχεία, είτε σε μια, είτε σε πολλές
ταυτότητες με τσιπς, ώστε να ανασάνουν οι φοβισμένοι από την γραφειοκρατία πολίτες.
Σε άλλες χώρες, προωθούν ακόμη και την κατάργηση των χαρτονομισμάτων, ώστε να
ελέγχουν όλες τις συναλλαγές. Δεν γίνεται ακόμη το νησί με τους περισσότερους
πτυχιούχους, να ζει ακόμη στον μεσαίωνα της γραφειοκρατίας.
Σχόλια