Θερμοκήπια
αλά Ρουβάς
ΤΟΥ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 25/10/2020
Μετά την
«φούστα», μάς εκπλήσσει και πάλι ο Σάκης Ρουβάς. Έφτιαξε στην αυλή του σπιτιού
του, ένα μικρό θερμοκήπιο και παράγει βιολογικά λαχανικά για την οικογένεια
του. Ο πολύτεκνος πατέρας, ανάρτησε βίντεο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με
«τα έργα των χειρών του» και έγραψε για λεζάντα: «Όταν η αγάπη για την φύση
μετατρέπεται σε ένα δημιουργικό χόμπι, το οποίο βοηθάει ουσιαστικά στη
βιωσιμότητα του τρόπου παραγωγής τροφίμων». Ο Σάκης, καλώς ή καλώς αποτελεί
πρότυπο, για εκατοντάδες χιλιάδες νέους και όχι μόνο, τις «ρουβίτσες και τους
ρουβίτσους» και σίγουρα η κίνηση του θα βρει πολλούς μιμητές. Τα φτωχαδάκια τα
οποία διαμένουν σε διαμερίσματα, μπορούν και αυτά εύκολα να φτιάξουν το δικό
τους, μικρό θερμοκήπιο, στις βεράντες, ακόμη και σε απλές γλάστρες.
Οι
σοβαροί γεωπόνοι επιμένουν ότι η Κύπρος, λόγω κλίματος και λόγω επιστημονικού
προσωπικού, θα μπορούσε να καταστεί ένα απέραντο θερμοκήπιο, το οποίο να ταΐζει
με φρούτα και λαχανικά, όλη την Ευρώπη. Ωστόσο για δεκαετίες οι εκάστοτε
κυβερνήσεις, επέλεξαν τις εύκολες λύσεις, με τον ήλιο και την θάλασσα και το
ξέπλυμα χρήματος. Κάθε κρίση αποτελεί και μια ευκαιρία. Τώρα που γίναμε και
διεθνώς ρεζίλι, με τα «χρυσά διαβατήρια», μετά τα ισχυρά χαστούκια του σκανδάλου
του χρηματιστηρίου και της χρεωκοπίας του 2013, είναι μια καλή ευκαιρία, για να
αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο της Κύπρου. Γιατί όχι να επιστρέψουμε οργανωμένα
στην γη, να εκμεταλλευτούμε την σοφία των πατέρων και των παππούδων μας, για το
καλό πάντα των παιδιών μας.
Η Ελλάδα
και με πρώτη και καλύτερη την Κρήτη, τα τελευταία χρόνια, κάνοντας στροφή στην
επιστημονική γεωργική παραγωγή, πέτυχε θαύματα, εξάγονταν σε όλον τον κόσμο
φρούτα και λαχανικά. Προηγήθηκε το Ισραήλ, το οποίο μετέτρεψε την έρημο σε καλλιεργήσιμη
γη. Ωστόσο σε όλες τις περιπτώσεις καθορίστηκαν πρώτα και κύρια οι γεωργικές
ζώνες. Δεν είναι δυνατό τα Κοκκινοχώρια, το Ζακάκι και άλλες εύφορες περιοχές
της Κύπρου, στις οποίες βλαστάνουν, ακόμη και ξερά κλαδιά, κατά τη ρήση των
ντόπιων, να μετατρέπονται σε μια νύκτα σε ειδικές ζώνες, με ατέλειωτα
τουριστικά συγκροτήματα.
Ζούμε σε
εποχή λοιμού, δηλαδή πανδημίας και
ιστορικά ο λοιμός συνοδευόταν και από λιμό, δηλαδή πείνα. Το σενάριο της πείνας
φαίνεται εξωπραγματικό, στην εποχή της αφθονίας και των καταχρήσεων. Ωστόσο
έχει ο καιρός γυρίσματα και μια νέα οικονομική κρίση φαίνεται ότι βρίσκεται προ
των πυλών, λόγω της νέας έξαρσης του κορωναϊού. Ήδη έχουμε τα πρώτα σημάδια, με
ελλείψεις εμβολίων για την γρίπη και άλλα ακριβά φάρμακα, γεγονότα τα οποία δεν
είναι μόνο θέμα ανοργανωσιάς. Δεικνύουν ότι τίποτα δεν είναι απίθανο, στο νησί
των Αγίων και των μεγαλο-απατεώνων. Ίσως αναγκαστούμε τους επόμενους μήνες ή
και χρόνια, να καταφύγουμε και εμείς στα βότανα, όπως οι πρόγονοι μας, για να
αντιμετωπίσουμε τις ασθένειες και τις πανδημίες. Υπάρχουν μαρτυρίες ότι οι
πρόγονοι μας, θεράπευαν με βότανα και λαδάκια, ακόμη και την ελονοσία, η οποία
θέριζε στην Ευρώπη.
Ευτυχώς ή
δυστυχώς, έγινε ολίγον μόδα η χρήση των βοτάνων, ελέω τηλεοράσεων και ήδη πολλοί
φυτεύουν θεραπευτικά βότανα στις αυλές και τις βεράντες των διαμερισμάτων.
Πολλοί είναι και αυτοί οι οποίοι ομολογούν ότι γλίτωσαν από πολλά φάρμακα,
χρησιμοποιώντας βότανα για απλά κρυολογήματα και άλλες «εύκολες» ασθένειες. Η
ενίσχυση του οργανισμού, κυρίως τους χειμερινούς μήνες, αποτελεί ίσως την
καλύτερη άμυνα από τις ιώσεις. Σήμερα έχουμε το περίφημο «μούχτι» ΓΕΣΥ, αλλά
και κάτι ο φόβος των γιατρών για τον κορωναϊό, κάτι ο φόβος των ασθενών για τα
ιατρεία και τα νοσοκομεία, αφήνει πολλούς ασθενείς στο σπίτι, μέχρι να φθάσουν
σε απροχώρητη κατάσταση.
Επίκαιρη είναι και πάλι η
ινδιάνικη παροιμία: «Δεν
κληρονομούμε την γη από τους προγόνους μας, αλλά την δανειζόμαστε από τα παιδιά
μας». Εδώ έρχεται να προστεθεί και η απάντηση του αρχηγού των Ινδιάνος της φυλής του Σηάτλ, στον πρόεδρο της
Αμερικής Φραγκλίνο Πήρς, ο οποίος ήθελε να αγοράσει την γη των ινδιάνων. «Πώς
μπορείτε ν’ αγοράσετε ή να πουλήσετε τον ουρανό, τη ζεστασιά της γης; Εμείς δεν
είμαστε ιδιοκτήτες της δροσιάς του αέρα ούτε του φέγγους του νερού. Πως λοιπόν
θα μπορούσατε να μας το αγοράσετε;

Σχόλια