Νύκτα η Ολομέλεια


Νύκτα η Ολομέλεια

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 18/3/2018



Το σπουδαιότερο πανεπιστήμιο στην Κύπρο, είναι η Βουλή των Αντιπροσώπων, συνηθίζουν να λένε οι «παλιές καραβάνες» του χώρου, βουλευτές και δημοσιογράφοι. Όλα τα θέματα που απασχολούν την δημόσια ζωή και όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τόπος, συζητούνται και αποφασίζονται ουσιαστικά στα βουλευτικά έδρανα. Η ιστορία με τους νέους βουλευτές, είναι επαναλαμβανόμενη. Μόλις εισέλθουν στο κοινοβούλιο, αρχίζουν την γκρίνια για τις συνθήκες που επικρατούν και τον τρόπο που ψηφίζονται οι νόμοι. Στον δεύτερο ή και τον τρίτο χρόνο, «ερωτεύονται» τα βουλευτικά έδρανα και αρχίζουν ένα πραγματικό πόλεμο, για την επανεκλογή τους. Τότε είναι που αντιλαμβάνονται πως λειτουργεί το σύστημα, τότε συνειδητοποιούν την δύναμη που έχουν στα χέρια τους και τότε αρχίζουν να απολαμβάνουν τις πρωτοκαθεδρίες στις εκδηλώσεις και στα ταξίδια στο εξωτερικό. Είναι πολλοί οι υποψήφιοι που διαβεβαιώνουν, ότι θα υπηρετήσουν μόνο μια θητεία, αλλά σπάνια εγκαταλείπουν το κοινοβούλιο. Μερικοί φτάνουν στο σημείο να σέρνονται στους διαδρόμους της Βουλής.  Και επιβεβαιώνεται στην πράξη, ότι η εξουσία είναι το ισχυρότερο αφροδισιακό στον κόσμο.

Ο Πρόεδρος της Βουλής Δημήτρης Συλλούρης, προχώρησε σε πολλές τολμηρές αλλαγές στο κοινοβούλιο, μέσα και από κάποιες αστοχίες. Σε επίπεδο Ολομέλειας, καθιέρωσε την Παρασκευή ως ημέρα συνεδριάσεων, εισήγαγε το ξεχασμένο και ολίγον, προβληματικό σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, ενώ άρχισε και η απευθείας μετάδοση των συνεδριάσεων από το ΡΙΚ 2. Το βάρος ανέλαβε το ΚΥΠΕ, ενώ οι συνεδριάσεις μεταδίδονται πλέον από δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης και πολλές ενημερωτικές ιστοσελίδες. Οι ζωντανές μεταδόσεις, είχαν καταλυτικές αλλαγές στον τρόπο που συνεδριάζει το σώμα. Οι βουλευτές δεν εγκαταλείπουν τα έδρανα, μιλούν για τα περισσότερα θέματα που συζητούνται και ξαφνικά οι συνεδριάσεις της Ολομέλειας από «φτωχός συγγενής» του κοινοβουλίου, αποκτούν την περίοπτη και κυρίαρχη θέση που τους αρμόζει, όπως επιβάλλεται και από Σύνταγμα. Καλό είναι να γίνει και το επόμενο βήμα και οι συνεδριάσεις, να πραγματοποιούνται απόγευμα και βράδυ, ώστε να μπορούν οι πολίτες, να παρακολουθούν τα διαδραματιζόμενα. Η πρακτική αυτή ακολουθείτο μετά το 1974, ενώ εφαρμόζουν και άλλα κοινοβούλια. Γιατί όχι, να αλλάξει και η μέρα, αφού το βράδυ της Παρασκευής είναι μέρα πολλών εκδηλώσεων και εξόδου των εργαζομένων. Καλή μέρα είναι η Δευτέρα, όπου οι περισσότεροι πολίτες βρίσκονται στα σπίτια τους. Αξιοσημείωτη είναι και η πρόσληψη για πρώτη φορά, εκπροσώπου τύπου του σώματος.

Εδώ και πολλά χρόνια διεξάγονται συζητήσεις, για τον αριθμό των κοινοβουλευτικών επιτροπών. Είναι τρελό να πραγματοποιούνται ολοήμερες συνεδριάσεις της Επιτροπής Οικονομικών, οι συζητήσεις να χαρακτηρίζονται προβληματικές, λόγω χρόνου, ενώ υπάρχουν «διπλές» επιτροπές. Καλό είναι να χωριστεί η Επιτροπή Οικονομικών, σε Επιτροπή Οικονομικών και σε Επιτροπή Προϋπολογισμού. Ακόμη να συνενωθούν οι Επιτροπές Γεωργίας και Περιβάλλοντος, οι Επιτροπές Θεσμών και Ελέγχου, οι Επιτροπές Νομικών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και γιατί όχι και οι Εσωτερικών και Προσφύγων. Με τον τρόπο αυτό, θα ανασάνουν οι βουλευτές, αλλά και οι τεχνοκράτες.


Κομβικό σημείο αποτελεί και ο χρόνος συνεδριάσεων, ο οποίος λειτουργεί πολλές φορές εις βάρος της ουσίας. Κύρια αιτία είναι ο απαράδεκτος μεγάλος αριθμός προσκλήσεων, ενώ αν υπολογιστεί ο ωριαίος μισθός των αξιωματούχων του κράτους, το κόστος είναι εξωφρενικό. Κατά καιρούς λήφθηκαν αποφάσεις για περιορισμό των προσκεκλημένων, οι οποίες ποτέ δεν εφαρμόστηκαν. Αιτία προεκλογικές και άλλες σκοπιμότητες, οι οποίες στο τέλος της ημέρας πλήττουν το κύρους του κοινοβουλίου. Καλό είναι να υιοθετηθεί και η πρακτική του ευρωκοινουβουλίου και άλλων κοινοβουλίων, όπου οι ομιλίες περιορίζονται σε τρία ή λιγότερα λεπτά. Ήρθε και η ώρα να ρυθμιστούν και άλλα δευτερεύοντα ζητήματα, όπως τα δώρα που λαμβάνουν ο Πρόεδρος του σώματος και οι βουλευτές. Να καθοριστεί ο αριθμός των εργαζομένων και καλούνται οι άριστοι των αρίστων, εκτός κοινοβουλίου, να στηρίξουν το έργο της Βουλής. Πάντως είτε έτσι, είτε αλλιώς, είτε με προβλήματα, είτε με αστοχίες, η Βουλή παραμένει το σώμα που ελέγχει την κυβέρνηση και καθιερώνει θεσμούς. Κανένας δεν είναι αναντικατάστατος και κανένας δεν είναι αλάνθαστος και έτσι και το Κοινοβούλιο αποτελεί την καλύτερη εικόνα της κοινωνίας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις