Ο διάβολος της γραφειοκρατίας
Ο διάβολος της
γραφειοκρατίας
Τα ίδια και
χειρότερα με τις αιτήσεις για το «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα». Θα πρέπει να
συμπληρωθούν 13 σελίδες και να συγκεντρωθούν απίστευτα στοιχεία. Η ίδια
πρακτική και για την συμπλήρωση αιτήσεων, για εξασφάλιση κεφαλαίων, από τα
προγράμματα νεανικής και γυναικείας επιχειρηματικότητας, καινοτομίας και άλλων
«ευφάνταστων» προγραμμάτων. Για γέλια είναι και η δήθεν απαίτηση των
φορολογούμενων για αυτοφορολογία. Πολλαπλασίασαν τις σελίδες της φορολογικής
δήλωσης, ενώ αν δεν πληρώσεις λογιστή, θα πρέπει να παιδευτείς για αρκετές
ώρες. Αποτέλεσμα είναι να πέσει στο «λάκκο» που άνοιξε και το ίδιο το κράτος. Παρανομεί,
αφού δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην υποχρέωση, για επιστροφή του φόρου, σε
διάστημα τριών μηνών. Και να φανταστεί κανείς ότι πριν μερικά χρόνια, οι
κυβερνώντες πανηγύριζαν γιατί απλοποίησαν την φορολογική δήλωση, ενώ μελετούσαν
το ενδεχόμενο να την καταργήσουν για τους μισθωτούς. Ο φόρος αποκόπτεται, πριν κατατεθούν
τα χρήματα στην τράπεζα. Και όλα αυτά, με την σοφή πρακτική της κατάργησης των
εκπτώσεων και των άλλων προνομίων στις ευάλωτες τάξεις και αντικατάστασης τους,
με επιδόματα.
Πριν μερικές
δεκαετίες, οι τότε βουλευτές του ΔΗΣΥ Δημήτρης Συλλούρης και Μαρία Κυριακού,
κατέθεσαν μια πρόταση νόμου, μισής σελίδας, για νομιμοποιήσει των παρανομιών
στα σπίτια, την λεγόμενη πολεοδομική αμνηστία. Την πήραν οι τεχνοκράτες των Υπουργείων
για να ετοιμάσουν ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο. Ύστερα από μερικά χρόνια
κατέθεσαν στην Βουλή, ένα ογκωδέστατο νομοσχέδιο, πολλών δεκάδων σελίδων, το οποίο
ψηφίστηκε παρά την γκρίνια και τις προβλέψεις βουλευτών ότι δεν μπορεί να
εφαρμοστεί. Μόνο ένας πολίτης επιχείρησε να ακολουθήσει τις πρόνοιες της
νομοθεσίας. Μάζευε έγγραφα για περίπου έξι μήνες, ταλαιπωρήθηκε από γραφείο σε
γραφείο και στο τέλος εξουθενωμένος «ηττήθηκε», αφού απλά ο «διάβολος»
βρισκόταν στην πρόνοια, ότι τον τελικό λόγο θα τον είχε ο επιχειρηματίας
ανάπτυξης γης, ο οποίος απλά είπε ένα όχι και καθάρισε. Νέες νομοθεσίες, νέες
προσπάθειες, χωρίς όμως τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Μόνο δαπάνες εκατομμυρίων,
για νομοθεσίες στα χαρτιά. Σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος, με
μια μονοκονδυλιά, απλά και πρακτικά, αύξησε τον συντελεστή δόμησης κατά 20%,
για να καλυφθούν όλες οι παρανομίες. Μίλησε και για αιτήσεις στις πολεοδομικές
αρχές και εδώ είναι που προκάλεσε η ανησυχία, αφού το τέρας της γραφειοκρατίας
καραδοκεί.

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ
ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
16/8/2015
«Και η εσχάτη
πλάνη χείρον της πρώτης», δηλαδή η τελευταία απάτη, είναι χειρότερη από την
πρώτη. Η βιβλική ρήση εφαρμόζεται κατά γράμμα και σήμερα με προκλητικό τρόπο.
Επιβεβαιώνεται η πικρή αλήθεια, ότι «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
Βαρύγδουπες εξαγγελίες για διαγραφή χρεών μέχρι 25 χιλιάδες ευρώ, από άτομα που
δεν έχουν μοίρα στον ήλιο. Όμως για να επωφεληθούν οι καταφρονεμένοι, θα πρέπει
να συμπληρώσουν αιτήσεις δεκάδων σελίδων, να μαζέψουν δεκάδες έγγραφα και να
πληρώσουν αδρά τους «ειδικούς» -δικηγόρους και λογιστές- που θα συμπληρώσουν την αίτηση, αφού δεν είναι
εύκολη υπόθεση. Η πλάκα είναι ότι ανάμεσα σε αυτούς του «ειδικούς» είναι και
μερικοί που για να σου πουν «καλημέρα», απαιτούν εκατοντάδες ευρώ.
Τα ίδια και
χειρότερα με τις αιτήσεις για το «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα». Θα πρέπει να
συμπληρωθούν 13 σελίδες και να συγκεντρωθούν απίστευτα στοιχεία. Η ίδια
πρακτική και για την συμπλήρωση αιτήσεων, για εξασφάλιση κεφαλαίων, από τα
προγράμματα νεανικής και γυναικείας επιχειρηματικότητας, καινοτομίας και άλλων
«ευφάνταστων» προγραμμάτων. Για γέλια είναι και η δήθεν απαίτηση των
φορολογούμενων για αυτοφορολογία. Πολλαπλασίασαν τις σελίδες της φορολογικής
δήλωσης, ενώ αν δεν πληρώσεις λογιστή, θα πρέπει να παιδευτείς για αρκετές
ώρες. Αποτέλεσμα είναι να πέσει στο «λάκκο» που άνοιξε και το ίδιο το κράτος. Παρανομεί,
αφού δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην υποχρέωση, για επιστροφή του φόρου, σε
διάστημα τριών μηνών. Και να φανταστεί κανείς ότι πριν μερικά χρόνια, οι
κυβερνώντες πανηγύριζαν γιατί απλοποίησαν την φορολογική δήλωση, ενώ μελετούσαν
το ενδεχόμενο να την καταργήσουν για τους μισθωτούς. Ο φόρος αποκόπτεται, πριν κατατεθούν
τα χρήματα στην τράπεζα. Και όλα αυτά, με την σοφή πρακτική της κατάργησης των
εκπτώσεων και των άλλων προνομίων στις ευάλωτες τάξεις και αντικατάστασης τους,
με επιδόματα.
Πριν μερικές
δεκαετίες, οι τότε βουλευτές του ΔΗΣΥ Δημήτρης Συλλούρης και Μαρία Κυριακού,
κατέθεσαν μια πρόταση νόμου, μισής σελίδας, για νομιμοποιήσει των παρανομιών
στα σπίτια, την λεγόμενη πολεοδομική αμνηστία. Την πήραν οι τεχνοκράτες των Υπουργείων
για να ετοιμάσουν ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο. Ύστερα από μερικά χρόνια
κατέθεσαν στην Βουλή, ένα ογκωδέστατο νομοσχέδιο, πολλών δεκάδων σελίδων, το οποίο
ψηφίστηκε παρά την γκρίνια και τις προβλέψεις βουλευτών ότι δεν μπορεί να
εφαρμοστεί. Μόνο ένας πολίτης επιχείρησε να ακολουθήσει τις πρόνοιες της
νομοθεσίας. Μάζευε έγγραφα για περίπου έξι μήνες, ταλαιπωρήθηκε από γραφείο σε
γραφείο και στο τέλος εξουθενωμένος «ηττήθηκε», αφού απλά ο «διάβολος»
βρισκόταν στην πρόνοια, ότι τον τελικό λόγο θα τον είχε ο επιχειρηματίας
ανάπτυξης γης, ο οποίος απλά είπε ένα όχι και καθάρισε. Νέες νομοθεσίες, νέες
προσπάθειες, χωρίς όμως τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Μόνο δαπάνες εκατομμυρίων,
για νομοθεσίες στα χαρτιά. Σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος, με
μια μονοκονδυλιά, απλά και πρακτικά, αύξησε τον συντελεστή δόμησης κατά 20%,
για να καλυφθούν όλες οι παρανομίες. Μίλησε και για αιτήσεις στις πολεοδομικές
αρχές και εδώ είναι που προκάλεσε η ανησυχία, αφού το τέρας της γραφειοκρατίας
καραδοκεί. 
Το δημόσιο
προσπαθεί, εδώ και δεκαετίες, με δαπάνες εκατοντάδων εκατομμυρίων, να
μηχανογραφήσει το κράτος. Ωστόσο αυξάνεται αντί να μειώνεται η γραφειοκρατία,
αφού οι «εγκέφαλοι» πήραν τις πρακτικές παλαιότερων δεκαετιών και τις μετέφεραν
στους υπολογιστές. Επί της ουσίας, η μείωση της γραφειοκρατίας, κατάντησε
μπούμερανγκ. Η πλάκα είναι ότι σήμερα, με κουμπί στον υπολογιστή, οι
τεχνοκράτες των Υπουργείων –οι λίγοι που ξέρουν- και όλες οι μυστικές
υπηρεσίες, σε όλο τον κόσμο, γνωρίζουν όχι μόνο το βιογραφικό και τις
δραστηριότητες του κάθε πολίτη, αλλά ακόμη και την ψυχολογία του. Και όμως
συνεχίζουν οι ακριβοπληρωμένοι «εγκέφαλοι» των Υπουργείων, να επιμένουν να ταλαιπωρούν
τους πολίτες, απαιτώντας «και του διαβόλου τα μάτια». Να δούμε αν ο Υφυπουργός
αρμόδιος για την μεταρρύθμιση, Κωνσταντίνος Πετρίδης, θα αντιληφθεί τις
«διαβολικές» λεπτομέρειες και αν θα τολμήσει να προχωρήσει και σε ουσιαστικές
τομές.
Σχόλια