Κανεί «κουνουσμάν» κάντε και καμιά δουλειά


Κανεί «κουνουσμάν» κάντε και καμιά δουλειά

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ

Βετεράνος διπλωμάτης, ο οποίος υπηρέτησε σε πολλές χώρες, με περγαμηνές στην θητεία του, έλεγε με παράπονο, ότι τόσα χρόνια δεν καταφέραμε να αλλάξουμε την νοοτροπία των πολιτικών στην Κύπρο. Όλο «μπλα-μπλά» και «κουνουσμάν» είναι και επί της ουσίας, από ελάχιστα μέχρι τίποτα. Ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο, συναντούν αρχηγούς κρατών, αξιωματούχους και οικονομικούς παράγοντες και το μόνο που λένε είναι θεωρίες και καλά λόγια. Αραδιάζουν συνήθως νομικισμούς και επίθετα για τους κακούς Τούρκους, χωρίς να ζητούν κάτι συγκεκριμένο και χωρίς βεβαίως να μπαίνουν στο παιγνίδι του πάρε δώσε. Και το πιο τραγικό είναι ότι συνήθως υλοποιούν αιτήματα ξένων, χωρίς να ζητούν πάντα ανταλλάγματα.

Οι πολιτικοί μας, έλεγε ο διπλωμάτης, είναι όπως τις «μωρές παρθένες» που το μόνο νοιάζονται, είναι για τις φωτογραφίες, τις οποίες παρουσιάζουν προεκλογικά, για να πουν πόσο καλοί είναι. Κατά τα άλλα επιβεβαιώνεται καθημερινώς ο Ντενκτάς, ο οποίος ήθελε δύο γενιές για να λύσει το κυπριακό. Ασε που πεινούμε, γιατί δεν πήραν χαμπάρι οι κοσμογυρισμένοι πολιτικοί μας, τους κλέφτες δισεκατομμυρίων, με τους λευκούς κολάρους.

«Κανένας προφήτης δεν είναι αγαπητός στην πατρίδα του» λέει το ρητό και φαίνεται ότι κανένας σπουδαίος κύπριος που διαπρέπει στο εξωτερικό, δεν φαίνεται να εισακούεται από τους ταγούς της Κύπρου. Πρόσφατα κύπριος που βρίσκεται δίπλα σε εμίρηδες, θέλησε να δώσει μερικές συμβουλές στον Πρόεδρο Αναστασιάδη, πριν την επίσκεψη στο Κουβέιτ. Αναζήτησε Υπουργούς, έψαξε αξιωματούχους, αλλά εις μάτην. Τελικά έστειλε μέσω τρίτων, το μήνυμα, ότι έπρεπε ο Πρόεδρος να συναντήσει τους πολύ-δισεκατομμυριούχους εμίρηδες, προτείνοντας την ανάληψη συγκεκριμένων μεγάλων έργων, για τα οποία θα έπρεπε να δεσμευτεί ότι θα προχωρήσουν χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες και χωρίς άλλα ύποπτα εμπόδια. Βεβαίως κανείς δεν ξέρει αν έφτασαν τελικά στα αυτιά του προέδρου οι καλές υποδείξεις.

Ο καλός-άγνωστος κύπριος πρότεινε στον πρόεδρο να μεταβεί με ολιγομελή αντιπροσωπεία, ένα με δύο άτομα, ώστε να μπορέσει να κάνει «παζάρι» με τους συνομιλητές του.  Ο «σπουδαίος» για τους άραβες κύπριος, έφερε και το κακό παράδειγμα του Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος μετέβη με μια πολυπληθή συνοδεία, χωρίς να ζητήσει τίποτα συγκεκριμένο και φυσικά δεν πήρε τίποτα. Ο άνθρωπος υπενθύμισε και στο φιάσκο της επένδυσης έναντι του Χίλτον, η οποία χάθηκε στην γραφειοκρατία.

Πριν μερικούς μήνες, το κυπριακό όνειρο, ο κερδοφόρος ελληνικός δορυφόρος, στο κυπριακό διαστημικό οικόπεδο, πέρασε από γερμανικά, σε αραβικά χέρια. Οι άνθρωποι του «Ελλάς Σάτ» μιλούν σήμερα με τα καλύτερα λόγια, για τους ανθρώπους του «Αραπ Σατ», οι οποίοι είναι πολύ μορφωμένοι και έχουν αμερικάνικη νοοτροπία. Ξέρουν τι θέλουν, ξέρουν να προγραμματίζουν για το μέλλον και το κυριότερο δεν ξέρουν τον «κουνουσμάν», έλεγε άνθρωπος που έζησε τις θλιβερές κούφιες, υποσχέσεις, κύπριων και ελλήνων αξιωματούχων.

Μεγαλοδικηγόρους, ο οποίος συνεργάζεται με ξένους πολυεκατομμυριούχους, έλεγε με παράπονο, ότι δεν μας ακούει κανείς και κανένας δεν καταλαβαίνει την ζημιά που προκαλεί η γραφειοκρατία, στην οικονομία του τόπου. Έχουμε ένα πανέμορφο νησί, με καταπληκτικό κλίμα και πολύ καλούς και μορφωμένους ανθρώπους και όμως το σύστημα δεν αφήνει τους πλούσιους, να αφήσουν στο νησί, τις βάσεις των επιχειρήσεων τους.

Προσπάθειες για εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας γίνονται, αλλά δεν φαίνεται να είναι αρκετά τολμηρές. Κανένας δεν τολμά να καταργήσει διευθυντικές θέσεις του δημοσίου. Να συνενώσει δήμους και ρυθμιστικές αρχές. Να μειώσει τα ηγετικά στελέχη του Στρατού και της Αστυνομίας. Να βάλει μαζί όλους τους υπαλλήλους. Αντιθέτως οι αλλαγές στοχεύουν τους «μικρούς» και αφήνουν στο απυρόβλητο τους «μεγάλους» που φέρουν και την μεγαλύτερη ευθύνη για την γραφειοκρατία.

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις