Η διαφθορά, οι φαύλοι και οι άριστοι

 Η διαφθορά, οι φαύλοι και οι άριστοι

 

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ

 

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 3/4/2022

 



Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι μια πολιτεία καταρρέει, όταν δεν μπορούν να ξεχωρίσουν οι φαύλοι από τους άριστους. Ο ιστορικός κανόνας δεικνύει ότι οι αυτοκρατορίες, τα κράτη και οι οικογένειες, διαλύονται όταν δεν μπορούν να θρέψουν τα μέλη τους, λόγω εγωισμών, καυγάδων και εμφυλίων σπαραγμών. Η πολιτική πρακτική επιμένει και αποτελεί κανόνα, ότι όλες οι εκλογές κρίνονται από το περίφημο καλάθι της οικοκυράς. Όταν είναι άδειο, λόγω καυγάδων και κακών επιλογών, τότε μοιραία έρχονται ανατροπές και θεϊκές εκπλήξεις. Τόσο απλά είναι τα πράγματα. Μόνο που κάποιοι «κουτοπόνηροι» μετατρέπουν τα απλά σε δυσνόητα θεωρήματα και ακατανόητες φιλοσοφίες, μόνο και μόνο, για να μπορούν να εξουσιάζουν ανθρώπους, νομίζοντας ότι θα ανατρέψουν την φυσική πορεία των πραγμάτων. Η τραγωδία είναι κανείς από αυτούς τους «κουτοπόνηρους», δεν αντιλαμβάνεται ότι δεν είναι αναντικατάστατος και όλοι είμαστε μελλοθάνατοι ή όλοι πορευόμαστε σε άλλους κόσμους.

 

Παλαίμαχος αξιωματούχος, έλεγε μεταξύ καφέ και ταχινόπιττας, ότι το μεγαλύτερο διαχρονικά πρόβλημα στην Κύπρο, αλλά κυρίως από το 1960 μέχρι και σήμερα, δεν είναι το κυπριακό, αλλά η διαφθορά. Το φοβερό και διαβρωτικό αυτό φαινόμενο, ξεκινά από την αδυναμία να ξεχωρίσουν οι άριστοι από τους φαύλους, οι ανίκανοι από τους ικανούς, οι απατεώνες από τους τίμιους. Το περίφημο ρουσφέτι, δεν είναι τίποτε άλλο από το σμίξιμο των φαύλων με τους άριστους, μόνο και μόνο για να κερδίσουν μερικοί, μερικούς ψήφους και κατά συνέπεια την εξουσία. Ο πολύπειρος αξιωματούχος, έλεγε, ότι κάποτε προσλαμβάναμε ένα άτομο για μια συγκριμένη δουλειά. Στην συνέχεια, έλεγε, προσλαμβάνονταν δέκα για να κάνουν την δουλειά του ενός. Αργότερα, όταν διαπιστωνόταν ότι οι δέκα δεν μπορούσαν να κάνουν την δουλειά, προσλαμβάνονταν ακόμη 20, ανάμεσα τους και δύο ή τρεις ικανοί, για να κάνουν την δουλειά. Αποτέλεσμα είναι να γιγαντωθεί η γραφειοκρατία, μόνο και μόνο για να έχουν δουλειά, οι δημόσιοι υπάλληλοι, έστω και αν στο τέλος της ημέρας, το κόστος για την οικονομία του τόπου, από καθυστερήσεις στην εκτέλεση έργων και από χαμένες εργατοώρες ήταν και είναι, δυσθεώρητο και εξωφρενικό. Τα χρόνια περνούν και με την ισοπεδωτική αξιολόγηση, δηλαδή όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι να κρίνονται ως άριστοι, έλεγε ο σοφός άνθρωπος, μοιραία οι ανίκανοι απέκτησαν διευθυντικές θέσεις.

 

Το κερασάκι στην τούρτα, ήρθε με την εισαγωγή της ψηφιακής διακυβέρνησης, η οποία αντί να μειώσει την γραφειοκρατία, απλά πήρε το γραφειοκρατικό σύστημα και το φόρτωσε σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Αποτέλεσμα είναι ακόμη να χρειάζονται υπογραφές από πιστοποιούντες υπαλλήλους, ακόμη να μην λειτουργεί στην Κύπρο η ηλεκτρονική υπογραφή, ακόμη να απαιτείται η συλλογή πολλών εγγράφων για υποβολή μιας αίτησης και το καλύτερο, δεν γνοιάζεται κανείς για τις χαμένες εργατοώρες και τις τεράστιες σπατάλες.

 

Η κακή «ρίζα» της δημοσιοϋπαλληλικής γραφειοκρατίας, έφερε πρώτα τον θυμό και την οργή, στους άριστους, αλλά και αδικημένους δημοσίους υπαλλήλους. Ακολούθως γέννησε την διαφθορά, με πρωταγωνιστές τους ανίκανους, οι οποίοι αισθάνονται ότι κανένας δεν μπορεί να τους αγγίξει. Σε αυτό το παιγνίδι της διαφθοράς, ξέρουν πολύ καλά να παίζουν και ορισμένοι αξιωματούχοι, οι οποίοι συνδυάζουν την άσκηση εξουσίας, με την συλλογή αθέμιτου πλούτου. Μπορεί το χρήμα πολλοί να μίσησαν και την δόξα ουδείς, αλλά και μέσω του χρήματος, πολλοί απέκτησαν δόξα, έστω και ψεύτικη. Ευτυχώς ή δυστυχώς, οι «κουτόφραγκοι» στις Βρυξέλλες δεν είναι πάντα και τόσοι κουτοί και μας τρέχουν και μας τιμωρούν, με χίλιους δυο τρόπους. Κούρεμα καταθέσεων, αυστηρούς ελέγχους, διαδικασίες επί παραβάσει, δηλαδή ευρω-δικαστήριο και πρόστιμα, καθώς και ένα σωρό άλλες «ποινές» τις οποίες συνήθως τις θεωρούμε «χάδια» ή απλώς τις καταχωνιάζουμε σε άδεια συρτάρια.

 

Η Βουλή των Αντιπροσώπων, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, με πρωταγωνίστριες, την πρόεδρο του σώματος, Αννίτα Δημητρίου και την αντιπρόεδρο του Συμβουλίου, βουλεύτρια Ειρήνη Χαραλαμπίδου, διοργανώνει τον Μάιο στην Λευκωσία, παγκόσμιο συνέδριο με θέμα «Καταπολεμώντας την Διαφθορά, υπερασπίζονταν την Δημοκρατία. Ο ρόλος των Εθνικών Κοινοβουλίων». Θα λάβουν μέρος βουλευτές από 57 χώρες και αξιωματούχοι από πολλούς διεθνείς οργανισμούς. Ξεχωριστό γεγονός θα αποτελέσει η συμμετοχή βραβευμένων δημοσιογράφων, σε διεθνή μέσα ενημέρωσης, οι οποίοι ασχολούνται με την διαφθορά και την διαφάνεια. Μπορεί στην πράξη τα συνέδρια, να μην οδηγούν σε πρακτικά αποτελέσματα, αλλά επί της ουσία κεντρίζουν τις συνειδήσεις των συμμετεχόντων, για να προωθούν μέτρα για αντιμετώπιση της Λερναίας Ύδρας. Πέραν όμως από όλα αυτά, υπάρχει και η θεία δίκη, η οποία είναι ισχυρότερη από την ανθρώπινη δικαιοσύνη και εκδηλώνονται πάντα σε ένα διαφορετικό χρόνο και με απόλυτη δικαιοσύνη.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις