Το στοίχημα του Αδάμου

 Το στοίχημα του Αδάμου

 

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ

 

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 8/11/2020

 


«Βάλαν τον καλό μας τον γιατρό, τον καλογέλαστο Αδάμο, Πρόεδρο της Βουλής. Δικαιώθηκε για το γελασιό που του έκαναν…», έλεγε βασανισμένος παππούς στον καφενέ και χαιρόταν με την ψυχή του, για την ανάδειξη του Αδάμου Αδάμου, στο δεύτερο ύπατο αξίωμα της κυπριακής πολιτείας. Ο πολύπειρος πολιτικά Άδαμος, ο γιατρός ο οποίος άγγιξε τον ανθρώπινο πόνο, όσο ελάχιστοι, ξεκινά με τις καλύτερες προοπτικές τον αγώνα, για ανατροπή της κακής εικόνας, η οποία συνοδεύει σήμερα το Κοινοβούλιο. Ανοίγεται μπροστά του πεδίον δόξης λαμπρό για προώθηση νομοθεσιών, οι οποίες θα δώσουν ελπίδα στους πολίτες, ότι κάποτε θα παταχθεί ή τουλάχιστον θα μειωθεί η διαφθορά. Στην πολιτική ο χρόνος, δεν μετριέται με τις μέρες και τα χρόνια, αλλά με επιτυχημένες και αποτυχημένες στιγμές. Την μια στιγμή «ωσαννά ο βασιλεύς» και την άλλη «άρον άρον σταύρωσον αυτόν». Ο νέος Πρόεδρος της Βουλής, καλώς ή κακώς, θα υπηρετήσει μόνο μερικούς μήνες. Είτε θα προχωρήσει σε τολμηρές τομές και θα μείνει στην συνείδηση των πολιτών και στην ιστορία, ως «καλός και αγαθός ηγέτης», είτε θα διαχειριστεί απλά ένα αξίωμα, παραμένοντας μια σκονισμένη φωτογραφία στον τοίχο της Βουλής. Και σχεδόν όλοι απεύχονται το χειρότερο σενάριο, να φύγει εξαπατημένος και ντροπιασμένος από το Κοινοβούλιο.

 

Η ισχυρότερη ασπίδα προστασίας κάθε εξουσίας, είναι η διαφάνεια και η Βουλή σήμερα είναι ανάγκη να ενισχύσει την διαφάνεια. Ο Αδάμος Αδάμου, με το που πάτησε το πόδι του, στην προεδρία, έκανε ένα τεράστιο βήμα, ανακοινώνοντας την μεταφορά της Ολομέλειας, από την Παρασκευή πρωί, στο απόγευμα της Πέμπτης, εξασφαλίζοντας τα εύσημα των συναδέλφων του. Η ζωντανή μετάδοση της συνεδρίας, σε ώρες κατά τις οποίες μπορούν οι πολίτες να παρακολουθήσουν τηλεόραση, θα ανατρέψει και πολλές λανθασμένες εντυπώσεις, για τους «τεμπέληδες» και «διεφθαρμένους» βουλευτές. Οι συζητήσεις στην Ολομέλεια, αποτελούν, για αυτούς που έχουν ανοικτά μάτια και αυτιά, διαλέξεις πανεπιστημιακού επιπέδου, αφού καταγράφεται η πραγματική εικόνα της κοινωνίας και των προβλημάτων της. Ακόμη επιβάλλεται οι συνεδρίες της Ολομέλειας να γίνονται κάθε βδομάδα, ή αν υπάρχει ανάγκη και δύο φορές την βδομάδα, όπως συμβαίνει σε πολλά άλλα κοινοβούλια.

 

Ο νέος Πρόεδρος της Βουλής, σίγουρα πρέπει πρώτα και κύρια να επικεντρωθεί στην αναβάθμιση του νομοθετικού έργου και την ποιότητα των νομοθετημάτων. Το «μπάχαλο» με τις ασυνταξίες, τα προβληματικά άρθρα και τις αλληλοεπικαλύψεις προνοιών, όπως κατατίθενται από την κυβέρνηση στην Βουλή, πρέπει να τερματιστεί πάραυτα. Το νομικό τμήμα της Βουλής, καλό είναι να αναλάβει αυτή την ευθύνη και «απαράδεκτα» συντακτικά νομοσχέδια να επιστρέφονται στους παραλήπτες τους. Ο νέος Πρόεδρος και πρώην ευρωβουλευτής, καλό είναι να θέσει περιορισμούς και στο χρόνο ομιλιών των βουλευτών, κατά το πρότυπο του Ευρωκοινοβουλίου. Το «λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν» και δύο με τρία λεπτά, είναι αρκετά για ερωτήσεις και τοποθετήσεις. Ακόμη πρέπει να ακολουθείται η πιστή τήρησης του κανονισμού του Σώματος. Για παράδειγμα, να επιστρέψει το κεφάλαιο Δ, δηλαδή η συζήτηση επίκαιρων θεμάτων, η οποία ατόνησε. Ακόμη για εξοικονόμηση χρόνου θα μπορούσε η μακροσκελής αναφορά σε δραστηριότητες βουλευτών, να περιοριστεί σε τηλεγραφική αναφορά ή γιατί όχι, μόνο στο διαδίκτυο. Ένα σημαντικό βήμα, μπορεί να αποτελέσει και η καθιέρωση του ασυμβίβαστου των βουλευτών, δηλαδή να απαγορεύεται να ασκούν οποιοδήποτε άλλο επάγγελμα κατά την διάρκεια της θητείας τους.

 

Μεγάλο κεφάλαιο αποτελούν και οι σχέσεις της νομοθετικής εξουσίας, με τις άλλες εξουσίες, την εκτελεστική και την δικαστική. Ο Αδάμος Αδάμου πρέπει να «ανοίξει τα μάτια του» και να τερματίσει το «κόλπο» με την κατάθεση προβληματικών νομοσχεδίων στην Βουλή, τα οποία στοχεύουν στην μεταβίβαση κυβερνητικών ευθυνών στην Βουλή. Δεν είναι δυνατό να αρχίζει συζήτηση νομοσχεδίων, όταν τα κυβερνητικά τμήματα διαφωνούν μεταξύ τους. Υπάρχει και η «πονηρή» πρακτική της μεταβίβασης της πίεσης ομάδων πολιτών, της «καυτής πατάτας», στους ώμους των αντιπροσώπους του λαού.  Η παγίδα της κυβερνώσας Βουλής, δοκιμάστηκε πολλές φορές, ωφέλησε ψηφοθηρικά λίγους, αλλά έπληξε σοβαρά τον θεσμό του Κοινοβουλίου.

 

Τα Μέσα Ενημέρωσης, αποτελούν σωστά ή λάθος, την τέταρτη εξουσία και καλό είναι να μην παραγνωριστούν από το νέο Πρόεδρο της Βουλής. Οι άριστες προσωπικές σχέσεις του Αδάμου Αδάμου με τους δημοσιογράφους, πρέπει να επεκταθούν και θεσμικά. Ο επίμαχος θεσμός του εκπροσώπου τύπου της Βουλής, πρέπει να ενεργοποιηθεί ξανά. Οι δημοσιογράφοι πρέπει να ξέρουν ένα τηλέφωνο για να ζητούν πληροφορίες, αλλά και η Βουλή πρέπει να ξέρει ποιον να πάρει τηλέφωνο, για θέματα τα οποία επιθυμεί να προωθήσει. Ο Αδάμος Αδάμου ξεκινά με τις καλύτερες προοπτικές και όλα δείχνουν ότι θα πετύχει στο αξίωμα το οποίο ανέλαβε. Αλλά δεν πρέπει ποτέ να παραγνωρίζει τα μικρά, τα οποία πολλές φορές, δεν είναι ασήμαντα, ούτε ανώδυνα.  

 

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις