Πρόσθες κακά τοις ενδόξοις της γης
Πρόσθες κακά τοις ενδόξοις της γης
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 26/4/2020
Άγιοι, ήρωες, ή απλά λεβεντομαλάκες, είναι άραγε οι
πιστοί στο Αβδελλερό, στην Περιστερώνα, στην Αραδίππου, στην Γερμασόγεια, στο
μοναστήρι των Παλιοημερολογητών και σε άλλα χωριά, οι οποίοι έσπασαν την
καραντίνα του κορωνοϊού και μετέβησαν σε εκκλησίες για να παρακολουθήσουν τις
ακολουθίες της Μεγάλη Βδομάδας; Η Αστυνομία με διάφορες επιχειρήσεις, αλλά και
με τα βίντεο τα οποία κατέκλυσαν το διαδίκτυο και αναμεταδόθηκαν από τα Μέσα
Ενημέρωσης, μοίρασε εξώδικα 300 ευρώ και έστειλε πολλούς στα δικαστήρια. Σε
αρκετές εκκλησίες είχαμε και αυστηρότατες προειδοποιήσεις από Επισκόπους προς
παπάδες, να μην τολμήσουν να αφήσουν πιστούς να πλησιάσουν, γιατί θα
τιμωρούνταν με αργία, δηλαδή απαγόρευση τέλεσης Μυστηρίων για ένα χρονικό
διάστημα και αποκοπή των μισθών τους.
Η ιστορία της Εκκλησίας, πριν αλλά και μετά τον Χριστό, είναι
γεμάτη από ιστορίες Αγίων ανθρώπων, οι οποίοι παραγνώρισαν τους νόμους αυτοκρατόρων,
βασιλιάδων, ηγεμόνων και αλλόθρησκων ταγών και πλήρωσαν με φρικτά βασανιστήρια
και με την ζωή τους, την άρνηση τους να προσκυνήσουν κάθε είδους είδωλα. Στην
Αρχαία Ελλάδα, ο Σοφοκλής, έβαλε την Αντιγόνη στην ομώνυμη τραγωδία, να θάβει
τον αδελφό της Πολυνείκη, παρά τις εντολές του βασιλιά Κρέοντα, θέτοντας τους
νόμους των θεών, πάνω από τους νόμους των ανθρώπων. Με ανάλογες πράξεις
ηρωισμού και αντίστασης στην εκάστοτε εξουσία, είναι γεμάτη η ιστορία των
ανθρώπων, ακόμη και αυτού του μικρού νησιού, με πιο χαρακτηριστικό τον αγώνα
της ΕΟΚΑ. Όταν το εγχείρημα είναι επιτυχημένο, τότε μιλάμε για εθνικούς ήρωες,
αλλά όταν είναι αποτυχημένο, τότε μιλούμε για προδοσίες. Εξάλλου την ιστορία
την γράφουν πάντα οι νικητές, όπως είπε και ο μέγας Ναπολέων Βοναπάρτης.
Στην υπόθεση του κορωνοϊού, το ερώτημα το οποίο τίθεται,
είναι αν τα απαγορευτικά διατάγματα της πολιτείας, στρέφονται κατά ή όχι, της
πίστης των Χριστιανών και της Εκκλησίας. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης
Βαρθολομαίος, άπλωσε το ράσο του, σκέπασε όλους τους πιστούς, οι «δι' ευλόγους
αιτίας απολειφθέντες» δηλαδή για τους πιστούς που δικαιολογημένα απουσιάζουν
από τους ναούς. Υπέδειξε ότι δεν κινδυνεύει η πίστη, αλλά οι πιστοί από τον
κορωνοϊό. Ο Μητροπολίτης Μόρφου Νεοφύτος, επικαλέστηκε τον φοβερό ψαλμό
«πρόσθες αυτοίς κακά, Κύριε, πρόσθες κακά τοις ενδόξοις της γης», στέλλοντας μήνυμα
στους κυβερνώντες σε Κύπρο και Ελλάδα, για τις αποφάσεις τους, να κλείσουν τις
Εκκλησίες. Ο Πανιερώτατος ξεκαθάρισε ότι η Εκκλησία δεν βάζει κατάρες, αλλά
στέλλει το μήνυμα της ταπείνωσης, προς τους κυβερνώντες. Επεσήμανε
χαρακτηριστικά «αυτούς που έχουν αυτή την μεγάλη, την μεγάλη αμαρτία, ο Θεός να
τους ελεήσει… αυτούς που άφησαν τον κόσμο με τον φόβο και χωρίς Θεία Κοινωνία,
η οποία προσφέρεται στους πιστούς «εις ίασιν ψυχής και σώματος».
Στην Ελλάδα Ιεράρχες και οι ιερείς οι οποίοι αντέδρασαν
στα δρακόντεια μέτρα, προχώρησαν σε μερικές περιπτώσεις σε κατάρες ακόμη και σε
αφορισμούς, όχι μόνο στους πολιτικούς, αλλά και στους ταγούς της Εκκλησίας. Ο ξακουστός ιερομόναχος
Ευθύμιος από την Καψάλα του Αγίου Όρους, ανέφερε ότι οι άνθρωποι «υποφέρουν από
τον φόβο, τον πανικό και τον ακούσιο εγκλεισμό, παρά από τον ιό». Άλλοι
εκκλησιαστικοί ταγοί σημείωναν ότι «φοβερόν το εμπεσείν εις χείρας θεού ζώντος»
και αναφέρονταν σε πρόσφατες περιπτώσεις σπουδαίων πολιτικών, οι οποίο
παρενέβησαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στα εκκλησιαστικά δρώμενα, με
αποτέλεσμα να έχουν κακό τέλος. Ακόμη Ιεραρχών, οι οποίοι από υπέρμετρο ζήλο,
νόμιζαν ότι είναι οι τιμωροί του Θεού. Αλλά και αυτοί είχαν άσχημη εξέλιξη.
Στο χώρο της Εκκλησίας, το σωστό και το λάθος, κρίνεται πάντα στην διάσταση
του χρόνου, στη διάσταση της θείας δίκης και σίγουρα όχι στην διάσταση των
νόμων και των κανονισμών. Εξάλλου μόνο ο Θεός ξέρει τα μύχια των προθέσεων κάθε
ταγού και κάθε ανθρώπου. Σε επίπεδο πολιτικό ο Νίκος Αναστασιάδης και ο
Κυριάκος Μητσοτάκης, έλαβαν πολύ σκληρές και πρωτόγνωρες αποφάσεις για τους
πιστούς και την Εκκλησία. Μέσα από τον «πόλεμο» κατά του κορωνοϊού φαίνεται ότι
μέχρι στιγμής βγαίνουν κερδισμένοι, αφού αντιμετωπίστηκε εν πολλοίς ο κορωνοϊός,
σώθηκαν χιλιάδες άνθρωποι και άντεξαν τα συστήματα υγείας. Δεν είναι τυχαία και
η άνοδος της δημοτικότητας των δύο ηγετών.
Σε εκκλησιαστικό επίπεδο τα πράγματα είναι πολύ
διαφορετικά και κρίνονται με άλλα κριτήρια. Αν οι αποφάσεις των δυο ηγετών, υπέκρυπταν
δόλο και εντάσσονταν σε ένα σχέδιο για μετατροπή των ανθρώπων από πρόσωπα σε
νούμερα, τα οποία θα βρίσκονται συνεχώς υπό παρακολούθηση, τότε αλί και τρισαλί
και στους δύο. Ήδη μίλησαν περίεργα οι αμερικανοί Χέρνι Κίσσινγκερ και Μπίλ
Γκέιτς, ενώ ύποπτες είναι διαρροές από τις μυστικές υπηρεσίες της Ρωσίας. Το
μόνο σίγουρο είναι ότι ο κόσμος βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο και οδηγούμαστε
σε μια νέα τάξη πραγμάτων.
Σχόλια