Η μαγεία των μανιταριών
Η μαγεία των μανιταριών
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 19/1/2020
Η τελειότητα στο σύμπαν, σίγουρα δεν θα μπορούσε να
αφήσει τον πλανήτη, χωρίς συστήματα αυτοπροστασίας και χωρίς δυνατότητες
ανανέωσης της φύσης, όσες «βλακείες» και αν κάνει το ατέλειωτο μυαλό του
ανθρώπου. Μετά την τραγωδία στο Τσερνομπίλ και την διαρροή της θανατηφόρας ραδιενέργειας,
μια από τις ισχυρότερες φυσικές δυνάμεις, οι οποίες συνέβαλαν καθοριστικά στην
αντιμετώπισης της μόλυνσης, ήταν τα μανιτάρια. Οι «μαγικοί» αυτοί μύκητες,
έχουν την δυνατότητα να απορροφούν τα βαρέα μέταλλα και άλλα συστατικά, επικίνδυνα
για τον άνθρωπο και την φύση.
Ο Ιάσωνας Χατζηγεωργίου, γιατρός στο επάγγελμα και
μερακλής των μανιταριών, πριν μερικές μέρες σε διάλεξη για τα μανιτάρια, στην
Πολιτιστική Κίνηση «Επί Σκηνής», Αγλατζιάς, ανέφερε ότι στα σκουπίδια, όπου
υπάρχουν μανιτάρια, δεν υπάρχει δυσοσμία. Φανταστείτε τι θα μπορούσε να συμβεί
στα περίφημα οικιακά συστήματα κομποστοποίησης φρούτων,
λαχανικών και άλλων οργανικών ειδών, αν τοποθετούνταν μανιτάρια. Σίγουρα η
δυσοσμία θα εξαφανιζόταν και ίσως θα ήταν και καλύτερη η ποιότητα της κοπριάς,
η οποία παράγεται. Ο Ιάσωνας, αποκάλυψε και τις ανομολόγητες χαρές των
«κυνηγών» μανιταριών, όταν καεί ένα δάσος. Ο χώρος, με μαγικό τρόπο γεμίζει με
μανιτάρια, τα οποία καθαρίζουν και τον χώρο και προσφέρουν το εκλεκτό τους
έδεσμα τους «μανιταρόφιλους».
Ο σπουδαίος Ιάσωνας, επικαλούμενος
επιστημονικές έρευνες και προβάλλοντας ντοκιμαντέρ του BBC για τα
μανιτάρια, ανέφερε ότι υπάρχουν 1,5 εκ. είδη μανιταριών. Αναφέρθηκε στα
θανατηφόρα μανιτάρια, αλλά και στα μανιτάρια τα οποία έχουν ψυχοτρόπες και
παραισθησιογόνες ουσίες, δηλαδή είναι είδη ναρκωτικών. Σύμφωνα με κάποιες
μελέτες, στα Ελευσίνια Μυστήρια, γινόταν χρήση κάποιου κοκτέιλ από μανιτάρια
από τους μυημένους, για να έχουν τις κατάλληλες εμπειρίες. Ο πάντα χοντρός και
πάντα χαμογελαστός Βούδας, λέγεται ότι πέθανε από παραισθησιογόνα μανιτάρια. Οι
διαβόητες μάγισσες του Σάλεμ, λέγεται ότι χρησιμοποιούσαν τις ψυχοτρόπες ουσίες
μανιταριών. Για την ιστορία, ένα ολόκληρο χωριό το Σάλεμ της Μασαχουσέτης,
εκτελέστηκε το 1692, λόγω μαγείας.
Εκπληκτικές είναι και οι πρόσφατες
επιστημονικές ανακαλύψεις, για τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν στην φύση τα
μανιτάρια. Θυμίζουν λένε οι επιστήμονες, τα νευρικά δίκτυα στον εγκέφαλο του
ανθρώπου. Τα μανιτάρια, εδώ και
δισεκατομμύρια χρόνια, δημιουργούν τεράστιες σε μήκος υπόγειες ρίζες και
επικοινωνούν μεταξύ τους. Είναι
χαρακτηριστική η ρήση κάποιων επιστημόνων, ότι οι μύκητες δημιούργησαν το πρώτο
διαδίκτυο για φυτά. Με τον τρόπο αυτό, κατορθώνουν να έχουν έγκαιρες
πληροφορίες για τους «εχθρούς» τους και να προστατεύονται από κάθε απειλή. Ειδικότερα μπορούν και βοηθούν τους «γείτονες»
τους, με θρεπτικά συστατικά ή «σαμποτάρουν» ανεπιθύμητα φυτά, με την εξάπλωση
τοξικών χημικών ουσιών, μέσω του δικτύου. Με άλλα λόγια αποτελούν μια καλά
προστατευόμενη κοινότητα, με προηγμένα συστήματα επικοινωνίας.
Η Κύπρος είναι πολύ πλούσια σε είδη
μανιταριών και μια καλή ιδέα, θα ήταν να αρχίσουν επιστημονικές μελέτες, για
τις ιδιότητες των μανιταριών. Μπορεί τα μανιτάρια να αποδειχθούν, ως ένας καλά
κρυμμένος θησαυρός, στο χώρο της ιατρικής, αλλά και στον χώρο της ανακύκλωσης. Ακόμη
ίσως ξέρουν κάτι παραπάνω, αυτοί οι οποίοι ανεβοκατεβαίνουν βουνά για να βρουν
μανιτάρια, αυτοί οι οποίοι εκπαιδεύουν σκύλους για εντοπισμό των λιχουδιών και
όλοι αυτοί οι οποίοι θεωρούν πάθος της ζωής τους, τον εντοπισμό μανιταριών. Και
στο τέλος της ημέρας, τι σημασία έχουν οι επιστημονικές ανακαλύψεις, μπροστά
από μια μυρωδάτη αχνιστή μανιταρόσουπα, μπροστά από ένα λαχταριστό μανιτάρι στα
κάρβουνα ή ακόμη από ένα μεζέ με μανιτάρια, όπως ξέρουν πολύ καλά να φτιάχνουν,
δεκάδες ταβερνιάρηδες. Είτε έτσι, είτε αλλιώς, το κυνήγι μανιταριών είναι
μαγικό, όση μαγεία και αν κρύβεται στο εσωτερικό τους. Και σίγουρα μαγική είναι
η απόλαυση των μανιταριών για τους καλοφαγάδες.
Σχόλια