Παρελάσεις στα «κουτουρού»


Παρελάσεις στα «κουτουρού»

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 3/11/2019

Φαντάροι, πριν πολλά - πολλά χρόνια, ακούγαμε δυσανασχετώντας τις προειδοποιήσεις των αξιωματικών για τους κινδύνους από κεραυνούς, κατά τις πορείες υπό βροχή, στα βουνά και τα λαγκάδια. Ακούγαμε και τις αυστηρές διαταγές των αξιωματικών, για να κλείνουμε τις αντένες των ασυρμάτων, να κατεβάζουμε τα όπλα από την πλάτη και να μην στεκόμαστε κάτω από δέντρα. Νεαροί τότε, χωρίς την αίσθηση του φόβου και με την ψευδαίσθηση της αθανασίας, αντιδρούσαμε με διάφορα «μπινελίκια» στις «άγριες» διαταγές, αλλά όταν έπιανε η δυνατή βροχή και ο φόβος έκανε την εμφάνιση του, προτιμούσαμε να φουσκώνουμε στην βροχή και την προστασία του παμπάλαιου κράνους και δεν τολμούσαμε να κρυφτούμε κάτω από τα δέντρα. Φυσικά ούτε λόγος για ανοικτούς ασύρματους και αντένες και τα όπλα σχεδόν σέρνονταν στο έδαφος.

Μερικές ώρες πριν την 28η Οκτωβρίου, ένας 20χρονος κυνηγός, κτυπήθηκε από κεραυνό και βρίσκεται στην εντατική μονάδα για νοσηλεία. Παραμονή της 28ης Οκτωβρίου, το πρωί η Λευκωσία ήταν ηλιόλουστη και το μεσημέρι η πρωτεύουσα σκοτείνιασε, το χαλάζι εναλλασσόταν με την δυνατή βροχή και ο ουρανός «τρελάθηκε» από τις αστραπές και τις βροντές. Και όλα αυτά χωρίς προειδοποίηση από την μετεωρολογική υπηρεσία. Για την ημέρα της εθνικής επετείου, η μετεωρολογία εξέδωσε προειδοποίηση για κακοκαιρία. Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεννόηση με το Προεδρικό, αποφάσισαν πολύ λογικά και πολύ ορθά, να μην πραγματοποιηθούν οι μαθητικές παρελάσεις. Οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των παιδιών ήταν ορατοί, όπως βεβαίως και των συγγενών τους, οι οποίοι θα κατέκλυζαν τους δρόμους.

Η κοινή λογική δεν φαίνεται να είναι κοινή λογική και το πατριωτικό, ή μάλλον το εθνικιστικό αίσθημα, κυριάρχησε στα μυαλά πολλών τοπικών αρχόντων, διευθυντών σχολείων, γονιών και πολλών μαθητών, οι οποίοι αψήφησαν την υπόδειξη της κυβέρνησης και έδωσαν εντολές να πραγματοποιηθούν οι παρελάσεις. Σε αυτό τον παραλογισμό, παρασύρθηκαν ηθελημένα ή άθελα και μερικοί Υπουργοί, οι οποίοι δεν φαίνεται να αντελήφθησαν την κυβερνητική απόφαση. «Τύχη αγαθή» δεν είχαμε καταιγίδες, αλλά μόνο βροχές σε μερικές περιοχές. Αν η τύχη δεν ήταν με το μέρος των παιδιών και είχαμε επανάληψη των ακραίων φαινομένων της παραμονής της εθνικής γιορτής, ποιος άραγε θα έφερε την ευθύνη και ποιος θα πλήρωνε για τυχόν θύματα από κεραυνούς. Σε αυτό τον τόπο, όλα στο «κουτουρού» ακόμη και η ασφάλεια των παιδιών.

Το αλαλούμ με τις παρελάσεις της 28ης Οκτωβρίου, πρέπει να αποτελέσει αφορμή για να ανοίξει επιτέλους η συζήτηση για την αξία των μαθητικών παρελάσεων στην παιδεία. Να σημειωθεί ότι μόνο η Κύπρος και η Ελλάδα, στην Ευρώπη, εξακολουθούν να διατηρούν μαθητικές παρελάσεις, στρατιωτικού τύπου, πρακτική η οποία καταργήθηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σίγουρα οι μαθητές χάνουν μαθήματα για τις πρόβες και φαίνεται εκ του αποτελέσματος, ότι δεν γνωρίζουν ουσιαστικά πράγματα, για τις θυσίες των προγόνων μας και την αληθινή ιστορία, η οποία δεν είναι στρωμένη με δόξες και τιμές, αλλά είναι στρωμένη και με προδοσίες και κυρίως πόνο και θάνατο. Φαίνεται ότι κύρια έγνοια πολλών εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, είναι οι καλές φωτογραφίες, τα καλά βίντεο και αλίμονο, οι συγκρίσεις μεταξύ των σχολείων και μεταξύ των στολών τις οποίες φορούν τα κοριτσόπουλα.

Είναι ανάγκη να υπάρξει προβληματισμός. Ίσως σε πρώτο στάδιο να παρελαύνουν τα μισά σχολεία την 25η Μαρτίου και τα άλλα μισά την 28η Οκτωβρίου. Να λαμβάνουν μέρος όλοι οι μαθητές, χωρίς διακρίσεις και το κυριότερο, να σταματήσει το στρατιωτικό βήμα, το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις είναι «γελοίο». Οι φαντάροι «φτύνουν αίμα» για να μάθουν να παρελαύνουν σωστά. Φτάνει η καταπίεση των μαθητών και στις παρελάσεις. Μια οργανωμένη βόλτα όλων των μαθητών στους δρόμους, γιατί όχι μαζί με τους συγγενείς και φίλους τους, θα ήταν ίσως το καλύτερο μνημόσυνο για τους ήρωες.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις