Ισορροπία στο ΓΕΣΥ
Ισορροπία
στο ΓΕΣΥ
ΤΟΥ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
6/10/2019
Λεβεντόγερος,
με πολλά πραγματικά παράσημα στο πεδίο της μάχης, ως καταδρομέας κατά την
εισβολή του 1974 και σήμερα σκληρά εργαζόμενος στη γεωργία, χωρίς να
παραπονιέται, έλεγε με χαρά ότι γλίτωσε μερικές χιλιάδες ευρώ, όταν χρειάστηκε
να κάνει μια επέμβαση στην καρδία. Πήγε πρώτα σε ένα ιδιωτικό νοσοκομείο και
του ζήτησαν τις οικονομίες μιας ζωής, τα λεφτά για τα εγγόνια του. Στη συνέχεια
έτρεξε σε δημόσιο νοσοκομείο και υποβλήθηκε άμεσα σε μια επιτυχημένη εγχείρηση
χωρίς να πληρώσει ούτε ένα ευρώ. Ο ίδιος άνθρωπος έλεγε για την περιπέτεια της
γυναίκας του, η οποία εγχειρίστηκε σε
ιδιωτικό νοσοκομείο σε καλό γιατρό. Ωστόσο εκτός του γεγονότος ότι πλήρωσε
πολλές χιλιάδες ευρώ, αντιμετώπισε και την ελλιπή φροντίδα από νοσηλεύτριες, οι
οποίες ρωτούσαν ποιος θα μείνει να φροντίζει την εγχειρισμένη γυναίκα.
Αντιθέτως στο δημόσιο νοσοκομείο, η φροντίδα από τους προσοντούχους νοσηλευτές
ήταν κάτι παραπάνω από άψογη.
Στην
παρέα του καφενέ, μεροκαματιάρης μιλούσε για το «θαύμα» του ΓΕΣΥ, αφού τώρα
πάει στον γιατρό χωρίς να γνοιάζεται για την πληρωμή και χωρίς να αναμένει
ουρές στα νοσοκομεία. Και το καλύτερο λαμβάνει τα φάρμακα χωρίς ουρές και χωρίς
πληρωμές. Ωστόσο δεν έκρυβε τους φόβους του, για το ενδεχόμενο κατάρρευσης του
συστήματος, όπως στον Συνεργατισμό, αφού ξαφνικά οι γιατροί, από δύο με τρεις
χιλιάδες ευρώ το μήνα, τώρα λαμβάνουν 12 χιλιάδες και βάλε, χωρίς να
γνοιάζονται για τους ασθενείς-πελάτες τους. Στην παρέα του καφενέ και
συνταξιούχος δημόσιος υπάλληλος, ο οποίος με μια δόση χαιρεκακίας, έλεγε ότι τώρα
με το ΓΕΣΥ, άδειασαν οι χώροι στάθμευσης των ιδιωτικών νοσοκομείων. Επιτέλους
γύρισε ο τροχός και θα πληρώνουν φόρο και οι γιατροί. Τόσα χρόνια έπεφταν τα
πενηντά-ευρα χωρίς αποδείξεις και χωρίς εγγύηση για τις εξετάσεις.
Στην
κουβέντα μπήκε και ένας οικονομολόγος με σπουδές στην Αμερική. Φέραν τον
κομμουνισμό από την πίσω πόρτα οι δεξιοί, έλεγε χαμογελώντας, εκτιμώντας ότι
πίσω έχει η αχλάδα την ουρά. Σύντομα θα αναγκαστούν να κάνουν αλλαγές, ώστε
επιτέλους να φέρουν την ισορροπία και τον ανταγωνισμό στο σύστημα. Η αγωνία της
πολιτικής ηγεσίας, κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, να εφαρμόσουν το ΓΕΣΥ, έφερε
πολλές υπερβολές, οι οποίες με το χρόνο θα πρέπει να μειωθούν. Δεν είναι δυνατό
έλεγε, να υπάρχει νομοθετημένη πρόνοια για προσωπικό γιατρό, όταν μέσα στα
κομπιούτερ, οποιοσδήποτε γιατρός μπορεί να δει το ιστορικό κάθε ασθενή. Θα
μπορούσε να ήταν ελεύθερο, ο κάθε ασθενής να πηγαίνει στον γιατρό που επιθυμεί,
όπως συνέβαινε τόσα χρόνια στον ιδιωτικό τομέα και ο γιατρός να πληρώνεται
ανάλογα με τους ασθενείς του.
Με τον
τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί ανταγωνισμός και αυτόματα θα γίνει και διαμοιρασμός
των ασθενών ανάλογα με τις δυνατότητες των γιατρών. Θα παύσει αυτό το θλιβερό
φαινόμενο να δημιουργούνται ουρές σε προσωπικούς γιατρούς. Γιατί όχι από τώρα
να μπορούν οι ασθενείς, όποτε θέλουν να αλλάζουν προσωπικούς γιατρούς, με μια
απλή κίνηση στο διαδίκτυο. Δηλαδή η προσωρινή ρύθμιση να γίνει μόνιμη. Το
χειρότερο, όμως, είναι ότι δημιουργούνται νοοτροπίες δημοσιοϋπαλληλικές και
στους γιατρούς. Έχουν πλέον σταθερό ωράριο, έχουν άδειες όποτε θέλουν και δεν
απαντούν τηλέφωνα εκτός ωραρίων. Φυσικά αυτά δεν αγγίζουν τους ευσυνείδητους
γιατρούς, οι οποίοι αφιέρωσαν την ζωή τους, στην υπηρεσία των ανθρώπων. Ωστόσο
το σύστημα, όπως και το σύστημα του δημοσίου, «μαραζώνει» τον ενθουσιασμό και
κάνει τους ανθρώπους νωθρούς.
Η
σημαντικότερη εξέλιξη των τελευταίων ημερών είναι η διαφαινόμενη ένταξη των
ιδιωτικών κλινικών στο ΓΕΣΥ. Φαίνεται ότι η κυβέρνηση κατάλαβε ότι πρέπει να
είναι λιγότερο μονολιθική στα λογικά αιτήματα των γιατρών και οι γιατροί των
κλινικών αντελήφθησαν ότι ο κόσμος πλέον δεν μπορεί να πληρώνει διπλά σε ΓΕΣΥ
και ασφαλιστικές εταιρίες. Στο τέλος της ημέρας όλοι θα βγουν κερδισμένοι και
οι «καλοί» ιδιώτες γιατροί, θα μπορούν να ανταγωνίζονται τους «καλούς» γιατρούς
του δημοσίου και με τον τρόπο αυτό θα ανέλθει περαιτέρω το επίπεδο ποιότητας
της ιατρικής. Είναι ίσως και η καλύτερη ευκαιρία για τους γιατρούς του
δημοσίου, να αποδείξουν ότι αξίζουν ίσως και περισσότερα από τους
ακριβοπληρωμένους ιδιώτες γιατρούς. Και ποιος ξέρει, ίσως το ΓΕΣΥ αποδειχθεί
μια μεγάλη έκπληξη και η απαρχή της καλής αλλαγή στην πολυπροδομένη Κύπρο μας.
Σχόλια