Κάμερες της ασφάλειας
Κάμερες της ασφάλειας
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 7/7/2019
Έρχονται οι κάμερες της ασφάλειας και της
υπομονής, για να μειώσουν τα δυστυχήματα στους δρόμους. Έπρεπε να έλθει στο
Υπουργείο Μεταφορών, η ήρεμη δύναμη, η Βασιλική Αναστασιάδου, για να ανατρέψει
το πολύχρονο «ραχάτι» των ατέλιωτων μελετών και των άκαρπων ύποπτων συζητήσεων,
για την εγκατάσταση συστήματος φωτοεπισήμανσης στους δρόμους. Στο μεταξύ έφυγαν
από τον μάταιο τούτο κόσμο, εκατοντάδες, αν όχι και χιλιάδες νέοι και
μεγαλύτεροι, θυσία στον Μολώχ της ασφάλτου. Την ίδια ώρα δεκάδες χιλιάδες
άνθρωποι, ταλαιπωρήθηκαν και ταλαιπωρούνται στα νοσοκομεία, ενώ η ζωή τους
κατάντησε ένα συνεχές μαρτύριο, γι’ αυτούς και τους συγγενείς τους. Ελπίζουμε
να μην υπάρξουν πισωγυρίσματα και να μην πέσουν πάνω στην Βασιλική «λυτοί και
δεμένοι» μεγαλόσχημοι και πονηρούληδες, οι οποίοι ενοχλούνται και από την σκιά
τους. Η Βασιλική Αναστασιάδου, παλιά καραβάνα στην δημόσια υπηρεσία, έχει γερό
στομάχι και σίγουρα δεν θα κάνει πίσω. Η ιστορία θυμίζει την περίφημη κάρτα
φιλάθλου, του Ιωνά Νικολάου, η οποία από την ημέρα που καθιερώθηκε, δεν έσπασε
ούτε μύτη στα γήπεδα και τώρα με τον νέο Υπουργό, θέλουν οι βουλευτές να την
ανατρέψουν.
Η Υπουργός Μεταφορών ανακοινώνοντας την προκήρυξη
των προσφορών, πολύ σωστά επεσήμανε ότι οι κάμερες δεν αποτελούν πανάκια, αλλά
απαιτείται συνείδηση και κουλτούρα σωστής οδήγησης. Εδώ ξεκινούν τα δύσκολα, τα
οποία αρχίζουν από την ικανότητα και την ψυχολογία των οδηγών και φθάνουν μέχρι
την ποιότητα των αυτοκινήτων και την ασφάλεια των δρόμων. Είναι τρελό, αυτό το
οποίο συμβαίνει σήμερα κυρίως στους δρόμους της Λευκωσίας με το κυκλοφοριακό
χάος. Κάθε πρωί σχηματίζονται ουρές μέχρι το νέο ΓΣΠ, γεγονός το οποίο
μεταφράζεται σε σπάσιμο νεύρων των οδηγών, σε εξωφρενικό κόστος, σε καύσιμα,
συντήρησης των αυτοκινήτων και σε καυσαέρια, τα οποία πληρώνονται πανάκριβα στο
ευρωχρηματιστήριο της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Οι φορολογούμενοι πληρώνουν
εδώ και πολλά χρόνια εκατομμύρια για το σιωπηλό σύστημα «σκούτ» το οποίο κανείς
δεν ξέρει αν συμβάλει ή όχι στην αντιμετώπιση της διακίνησης των οχημάτων.
Με την εισαγωγή σε μερικούς μήνες του συστήματος
φωτοεπισήμανσης, είναι ανάγκη να προχωρήσει και μια γενική αναθεώρηση, προς τα
πάνω, των ορίων ταχύτητας εντός των πόλεων. Όπως συνέβη στην λεωφόρο Γρίβα
Διγενή στην Λευκωσία, όπου λειτουργούν σήμερα οι μοναχικές κάμερες. Έπρεπε να
πληρώσουν χιλιάδες ευρώ, δεκάδες ντελιβεράδες και εκατοντάδες ευρώ μερικοί
μεγαλόσχημοι, για να δεηθούν οι αρμόδιοι να κάνουν το αυτονόητο, δηλαδή να
αυξήσουν το όριο ταχύτητας από τα 50 στα 65 χιλιόμετρα. Επιτέλους πρέπει και οι
μεγάλες λεωφόροι των πόλεων να διαχωριστούν είτε με παρτέρια, είτε με απλές
μπάρες, ώστε να τερματιστούν και οι πονηρές σταθμεύσεις έξω από περίπτερα,
φούρνους και άλλα καταστήματα. Καλό είναι να αντικατασταθούν και πολλά φώτα
τροχαίας, με κυκλικούς κόμβους, ώστε να μπορούν οι οδηγοί να μεταβαίνουν
ελεύθερα στα καταστήματα τα οποία επιθυμούν, έστω και διανύουν μερικά μέτρα
παραπάνω. Στις μεγάλες αμερικανικές και ευρωπαϊκές πόλεις, οι κύριες οδικές
αρτηρίες είναι μονόδρομοι και υπάρχουν ελάχιστα φώτα τροχαίας. Με τον τρόπο
αυτό μειώνονται δραματικά τα δυστυχήματα και αυξάνεται η ταχύτητα διακίνησης
των οχημάτων.
Το επόμενο βήμα, στο οποίο πρέπει να προχωρήσει η
ήρεμη δύναμη, η Βασιλική Αναστασιάδου, είναι η καθιέρωση κινήτρων ώστε να
αντικατασταθούν τα παλαιά από νέα σύγχρονα αυτοκίνητα. Καλό είναι να
καθιερωθούν και κίνητρα, ώστε να εφοδιαστούν τα αυτοκίνητα με έξυπνα συστήματα
ασφάλειας, για πρόληψη των δυστυχημάτων. Δηλαδή συστήματα αυτόματης
ακινητοποίησης των οχημάτων, ώστε να προλαμβάνονται οι συγκρούσεις. Συστήματα
συναγερμού όταν αλλάζουν λωρίδες τα οχήματα και όταν ξεπερνούν το όριο
ταχύτητας. Καλό είναι να προωθηθεί και το application, το πρόγραμμα στα κινητά
τηλέφωνα, το οποίο να ενημερώνει τους οδηγούς, για το χώρο, όπου υπάρχουν
κάμερες. Στόχος δεν πρέπει να είναι οι καταγγελίες, αλλά η πρόληψη των
δυστυχημάτων και αυτό πρέπει να γίνει συνείδηση κυρίως στην Αστυνομία. Ακόμη
είναι καιρός να θεσμοθετηθεί η απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας, των ηλεκτρικών
και των υβριδικών οχημάτων, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Καλό είναι τα
πρόστιμα από τις κάμερες, να καταλήγουν σε ένα ξεχωριστό ταμείο, να γίνονται
έργα στους δρόμους και να εκπαιδεύονται οι οδηγοί και όχι να οδηγούνται στον
κορβανά του δημοσίου και να χάνονται σε ρουσφέτια και άλλα παράδοξα έξοδα. Το
μεγάλο βήμα με τις κάμερες γίνεται, πρέπει να ακολουθήσουν και τα μικρά βήματα.
Σχόλια