Διευθυντής χωρίς γραφείο
Διευθυντής
χωρίς γραφείο
ΤΟΥ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
21/4/2019
Ομάδα
βουλευτών, κατά την διάρκεια επίσκεψης στην Σλοβενία, συναντήθηκε με τον
Διευθυντή του Φόρου Εισοδήματος της χώρας. Έκπληκτοι είδαν ένα νεαρό να κάθεται
σε μια ψηλή καρέκλα, σε ένα ψηλό τραπέζι (stul)
και να έχει μπροστά του, ένα φορητό υπολογιστή. Στην ίδια αίθουσα υπήρχαν και
πολλοί άλλοι εργαζόμενοι. Μοιραία η κουβέντα ξεκίνησε με την ερώτηση, «μα που
είναι το γραφείο σας». Η απάντηση ακόμη μια έκπληξη. «Δεν έχω γραφείο, ούτε και
δικό μου υπολογιστή. Βρέθηκα στον συγκεκριμένο χώρο, για την συνάντηση και με
τους κωδικούς μου, μπήκα στον δικό μου υπολογιστή και συνεχίζω την δουλειά
μου». Παράγγειλαν καφέ και άρχισε η κουβέντα για τον τρόπο λειτουργίας της
νευραλγικής υπηρεσίας της χώρας.
Ο νεαρός Διευθυντής, ανέφερε ότι: «κανένας δεν
χρησιμοποιεί χαρτί. Όλες οι συναλλαγές με τον Φόρο Εισοδήματος, γίνονται μέσω
διαδικτύου. Οι μισθοί δηλώνονται απ’ ευθείας από τους εργοδότες, οι αποκοπές ή
επιστροφές, γίνονται αυτόματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς. Ανάλογες ρυθμίσεις
υπάρχουν και με τις εταιρίες. Η επιστροφή ΦΠΑ γίνεται αυτόματα και σε
συνεχόμενη βάση, ανάλογα με τις υποχρεώσεις της κάθε εταιρίας. Η παραγωγικότητα
των υπαλλήλων καταγράφεται, ελέγχεται και αξιολογείται συνεχώς, ενώ κανείς δεν
χρειάζεται να κτυπά κάρτες και να ελέγχεται που βρίσκεται. Σημασία έχει το
παραγόμενο έργο.». Και όλα αυτά, σε μια χώρα η οποία μόλις πριν τρεις δεκαετίες
ανεξαρτητοποιήθηκε από την Σοβιετική Ένωση και έστησε δικούς της θεσμούς.
Οι εκπλήξεις
συνεχίστηκαν και στο Κοινοβούλιο της Σλοβενίας, όπου και εκεί κανένας δεν
χρησιμοποιεί χαρτί. Όλα τα έγγραφα πηγαινοέρχονται μέσω υπολογιστών, ενώ και
όλες οι μελέτες διαβιβάζονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Ένας βουλευτής, έκανε και την
σύγκριση με την κατάσταση στην κυπριακή Βουλή, όπου χρησιμοποιούνται τόνοι από
χαρτί, για να φωτοτυπούνται τα έγγραφα, παρόλο το γεγονός, ότι όλα τα έγγραφα
βρίσκονται στους υπολογιστές. Ανάλογες εκπλήξεις είχαν οι κύπριοι βουλευτές και
κατά τις συναντήσεις τους, με άλλους αξιωματούχους της χώρας, χωρίς να κρύβουν
τον θαυμασμό, αλλά και την ζήλια τους.
Μεταξύ τους, άρχισαν να μιλούν για τα
τεράστια γραφεία στα Υπουργεία, για τις κόντρες μεταξύ υπαλλήλων, για το
καλύτερο γραφείο, θυμήθηκαν τα τραγελαφικά στον Συνεργατισμό με το Γραφείο του
Γενικού Διευθυντή και ένα σωρό άλλες μικρότητες υπαλλήλων, οι οποίοι θέλουν
δικό τους γραφείο, ώστε να μην βλέπουν τα «μούτρα» των άλλων και για να
λαμβάνουν αξία από το «τραπέζι» και όχι από τις ικανότητες τους. Κατά τα άλλα ούτε
λόγος, για την παραγωγικότητα, αφού δεν υπάρχουν μετρήσιμα κριτήρια και σχεδόν όλοι
είναι άριστοι.
Το βαθύ
κράτος, η γραφειοκρατία, καλά κρατεί στον τόπο μας, παρόλο το γεγονός ότι η νέα
γενιά, οι νέοι Υπουργοί αντιλαμβάνονται τις προκλήσεις και πολεμούν για
αλλαγές.
Τα πράγματα κυλούν με ρυθμούς χελώνας και είναι φυσιολογικό, όταν
σήμερα οι διευθυντές του δημοσίου, στην πλειονότητα τους, είναι άνθρωποι οι
οποίοι περιμένουν την σύνταξη και έμαθαν μια ζωή να κινούνται με
δημοσιοϋπαλληλικούς ρυθμούς. Η δημόσια υπηρεσία χρειάζεται νέο αίμα και σίγουρα
όχι έκτακτους και αορίστου χρόνου, οι οποίοι μπαίνουν από τα παράθυρα, χωρίς
διαδικασίες, σε πολλές περιπτώσεις.
Ο νεαρός Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος
Πετρίδης, μπορεί να ετοίμασε το πακέτο με τα νομοσχέδια για τον εκσυγχρονισμό
της δημόσιας υπηρεσίας, αλλά στο δρόμο, η υπόθεση φαίνεται ότι φυλλοροεί, από
το φόβο, ή από την απροθυμία, είτε των βουλευτών, είτε των συντεχνιακών, είτε
άλλων συμφερόντων. Το πιο σοφό θα ήταν να προωθηθεί ένα σχέδιο πρόωρης
αφυπηρέτησης για τους Διευθυντές του Δημοσίου, ώστε επιτέλους να μπουν νέοι, με
όρεξη και δυνάμεις, για να προωθήσουν αλλαγές. Ακόμη γιατί όχι οι διευθυντικές
θέσεις, να είναι όλες με συμβόλαιο μερικών χρόνων, ώστε σε περίπτωση αδυναμίας,
να υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής. Ευτυχώς ή δυστυχώς,
κανένας δεν είναι αναντικατάστατος.


Σχόλια