Τα κουπόνια των νοσοκομείων


Τα κουπόνια των νοσοκομείων

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 17-2-2019





Μεγαλο-στέλεχος πολυεθνικού κολοσσού, με γραφεία στην Κύπρο, πρόσφατα έτυχε να αρρωστήσει βαριά στο νησί. Διακομίστηκε σε ιδιωτικό νοσοκομείο, αφού διέθετε ασφαλιστική κάλυψη σε βρετανική εταιρία. Παρέμεινε για μερικές βδομάδες στο νοσηλευτήριο, ξέφυγε τον κίνδυνο και όταν εξήλθε από την εντατική μονάδα, η ασφαλιστική εταιρία, έστειλε αεροπλάνο-ασθενοφόρο και μετέφερε τον πελάτης της, σε νοσοκομείο στη χώρα του, γιατί απλά συνέφερε οικονομικά στην ασφαλιστική και όχι γιατί είχε έγνοια τον ασθενή.

Η ιστορία θυμίζει τους καυγάδες, οι οποίοι έγιναν πριν μερικά χρόνια, για τις χρεώσεις εγχειρήσεων ιδιωτικών νοσοκομείων στην Κύπρο, οι οποίες ήταν διπλάσιες από νοσοκομεία στο γειτονικό Ισραήλ και πολύ πιο συμφέρουσες από νοσοκομεία άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Τότε έπεσαν «λυτοί και δεμένοι» σε βουλευτές και άλλους και έγιναν αποδεκτά τα αιτήματα των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων. Η αιτιολόγηση του αιτήματος, ήταν ότι ο ασθενής θα χρειαζόταν αεροπορικό εισιτήριο, δαπάνες για συνοδό και επί πλέον έπρεπε να είχαν την ευκαιρία και οι κύπριοι γιατροί, να αποκτήσουν πείρα.

Η μεγάλη πλάκα, είναι ότι τα δημόσια νοσοκομεία, μέχρι και σήμερα, δεν έχουν ξεκάθαρο κοστολόγιο, για τις εγχειρήσεις, τις εξετάσεις και τις άλλες ιατρικές ενέργειες. Για δεκαετίες όλα στο κουτουρού, έτσι για να μην υπάρχει και σύγκριση με τους ιδιώτες γιατρούς, ή γιατί απλά οι διευθυντές γιατροί, σκέφτονταν διαφορετικά. Ακόμη μηχανήματα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στο δημόσιο, δούλευαν κυρίως μόνο τα πρωινά, ενώ τα αντίστοιχα μηχανήματα των ιδιωτών, δούλευαν μέρα και νύκτα.


Πίσω από όλα αυτά, ήταν τα περίφημα «κουπόνια» του δημοσίου, για εγχειρήσεις και άλλες θεραπείες στον ιδιωτικό τομέα. Εδώ και δεκαετίες, όλοι θεωρούσαν δικαιολογημένες τις παραπομπές ασθενών, λόγω των τεράστιων λιστών αναμονής. Ωστόσο κανείς δεν τόλμησε να αναλάβει πρωτοβουλίες, ώστε να εργάζονται τα εξωτερικά ιατρεία μέχρι το βράδυ και τα Σαββατοκύριακα, κάτι που έγινε πολύ πρόσφατα. Ούτε βεβαίως σκέφτηκε να ανοίγει τα χειρουργεία όλο το εικοσιτετράωρο και τις αργίες, ή να ενοικιάζει τις υποδομές σε ιδιώτες γιατρούς. Τα περί έλλειψης κλινών στα νοσοκομεία, άρα και περιορισμός των εγχειρήσεων, είναι καλή δικαιολογία, αλλά και πάλι γιατί τόσα χρόνια, όλοι ήταν ραχάτι. Άσε τις υποψίες, ότι είτε σκόπιμα υπήρχαν ελλείψεις για να εξυπηρετούνται οι ιδιώτες, είτε απλά από αδυναμία υπολογισμού των αναγκών. Άλλα νοσοκομεία έχουν κενούς ορόφους και άλλα δεν έχουν χώρο για τους ασθενείς. Και βεβαίως το «αρρωστημένο» σύστημα, ευνοούσε πολιτικούς και πολιτικάντηδες, οι οποίοι ανέβηκαν στα δώματα της εξουσίας, εξυπηρετώντας απελπισμένους ασθενείς, είτε για κάνουν εγχείρηση, είτε για να εξεταστούν από γιατρό.



Επί διακυβέρνησης Γιώργου Βασιλείου, λέχθηκε ότι οι υπερωρίες στο δημόσιο, έπρεπε να ήταν αφορολόγητες, αφού το κράτος θα εξοικονομούσε πολλά χρήματα, αν χρησιμοποιούσε δικούς του γιατρούς, αντί να πληρώνει για μετάβαση ασθενών στο εξωτερικό ή σε κύπριους ιδιώτες. Κατά καιρούς διατυπώθηκαν και εισηγήσεις, για να έρχονται ξένοι γιατροί στην Κύπρο, ώστε με αυτό τον τρόπο, θα αποκτούσαν πείρα και οι κύπριοι γιατροί, κάτι το οποίο ευτυχώς, γίνεται τα τελευταία χρόνια, κυρίως στον ιδιωτικό τομέα.

Ο πόλεμος για το ΓΕΣΥ, έφερε ήδη πολλά καλά, αφού αποκάλυψε τα πραγματικά προβλήματα της υγεία, απομυθοποίησε τους «θεούς-γιατρούς», απέδειξε στην πράξη, ότι η διοίκηση θέλει ειδικούς επιστήμονες και φαίνεται ότι ήδη μειώνει την φοροδιαφυγή. Και το πιο σημαντικό, έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη ελέγχου των γιατρών και της ποιότητας των υπηρεσιών, τις οποίους προσφέρουν. Ήρθε η ώρα να συσταθεί ένα ανεξάρτητο σώμα ειδικών, εκτός του Ιατρικού Συλλόγου, το οποίο θα ελέγχει αν τηρούνται τα ιατρικά πρωτόκολλα. Κατά τα άλλα, όπως έγραψε ο Παρασκευάς Καρασούλος και τραγουδά ο Στέφανος Κορκολής, Τα πιο μεγάλα θαύματα / στα πιο μικρά τα πράγματα / πάντα η ζωή τα κρύβει  / κι αθόρυβα τα σμίγει. Και στο κρεβάτι του πόνου, εκτός από τους γιατρούς, κάνει και ο Θεός θαύματα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις