Ο Αης Φηνιανός και στο Βόλο
Ο Αης Φηνιανός και στο Βόλο
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 5/8/2018
Έκανε το θαύμα του και στον Βόλο, ο ταπεινός άγιος της
Λύσης, ο ξακουστός ανά το παγκόσμιο για τις τοιχογραφίες του, ο Άγιος Ευφημιανός
ή Φηνιανός, κατά τους Λυσιώτες. Ανεγέρθηκε ναός του Αγίου στον Βόλο, πανομοιότυπος,
με το εξωκλήσι στην κατεχόμενη Λύση. Δωρητής ο Λυσιώτης αρχιτέκτονας Παύλος
Νικολλεττής, ο οποίος διαμένει στον Βόλο. Ανήγειρε τον ναό, στην μνήμη των
ηρώων της Λύσης, αλλά και των συμπολεμιστών του, οι οποίοι θυσιάστηκαν το 1974.
Η εφημερίδα "Ταχυδρόμος" της
Μαγνησίας, έγραψε για τον Παύλο Νικολεττή, οποίος μίλησε για πρώτη φορά για την
προσωπική του περιπέτεια: "Στη μάχη της Λαπήθου, βούτηξα στη θάλασσα για
να σωθώ, όταν ο τουρκικός στρατός είχε περικυκλώσει δυνάμεις μας. Υπήρξαν
κάποιες συγκυρίες που με οδήγησαν στην απόφαση αυτή. Στον πόλεμο σώθηκα από τη
θάλασσα ανήμερα του Σωτήρος, ενώ ξαναβρήκα την οικογένειά μου, του Αγίου
Φανουρίου, ημέρα εορτής ενός Αγίου, στον οποίο η μητέρα μου με είχε ταμένο». Η
εφημερίδα έγραψε ακόμη ότι «ο Παύλος Νικολεττής διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα εδώ
και 44 χρόνια. Όταν μετοίκησε στον Βόλο αγόρασε οικόπεδο στην περιοχή Αγίας
Παρασκευής. Ενημερώθηκε τότε από τους κατοίκους, ότι παλαιότερα λειτουργούσε
εκεί μία Εκκλησία, στην οποία ήταν πάντοτε αναμμένο ένα καντήλι».
Το θαύμα ξεπερνά σίγουρα την ανθρώπινη λογική, τον χρόνο
και τον τόπο και αποτελεί υπερ-φύση παρέμβαση του Θεού, στην φυσική ροή των
πραγμάτων. Και με το θαύμα, αλλάζει ο άνθρωπος, γίνεται από άγριο ζώο, θεούμενο
πλάσμα, το οποίο μπορεί και προσφέρει αληθινή αγάπη στον συνάνθρωπο του. Το θαύμα του Παύλου Νικολεττή, αποτελεί
συνέχεια πολλών θαυμάτων του ταπεινού Αη Φηνιανού. Οι παλαιότεροι Λυσιώτες άκουσαν
για την ιστορία των δύο βοσκών, οι οποίοι πριν πολλές δεκαετίες, έβαλαν τα
πρόβατα τους, μέσα στο εκκλησάκι του Αγίου Ευφημιανού, για να τα προστατεύσουν
από την βροχή. Ωστόσο έπεσε κεραυνός και τους έκαψε. Η ιστορία παραδειγμάτισε
τους Λυσιώτες, οι οποίοι από τότε σέβονταν περισσότερο τον θαυματουργό Άγιο.
Μάλιστα πριν την κατοχή, με εθελοντική εργασία όλου του χωριού, ανακαινίστηκε το
εκκλησάκι του Αγίου, με τις θαυμάσιες τοιχογραφίες του 13ου αιώνα, οι οποίες
συντηρήθηκαν λίγο πριν το 1974.
Στα θυρανοίξια του παρεκκλησίου του Αη Φηνιανού στο Βόλο,
παρέστηκαν ο Πρόεδρος της Βουλής και κατά το ήμισυ Λυσιώτης, ο Δημήτρης
Συλλούρης, ο Μητροπολίτης Ταμασού και Ορεινής Ησαΐας, ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος, ο Δήμαρχος Λύσης Αντρέας Καουρής, βουλευτές από την
Κύπρο και την Ελλάδα και οι τοπικές αρχές του Βόλου. Το παρεκκλήσιο είναι επίσης
αφιερωμένο στην Παναγίας Ξενιάς. Σε εκδήλωση στο Πνευματικό Κέντρο της Πόλης, ο
Πρόεδρος της Βουλής, ανέφερε ότι: "οποιαδήποτε εκδήλωση ή ενέργεια
διατηρεί ή υπογραμμίζει τον πολιτισμό μας, όπως η σημερινή, που δίνει ιδιαίτερα
έμφαση σε έναν συγκεκριμένο Άγιο, μίας κατεχόμενης κωμόπολης της Κύπρου, όπως
εν προκειμένω της Λύσης, που ήταν και ηρωοτόκος, συνιστά την υπενθύμιση να
αγωνιστούμε για επιστροφή».
Αυτές τις μέρες των διακοπών, αλλά και της εθνικής
κατάθλιψης, την ώρα κατά την οποία οι ταγοί του τόπου κάνουν λόγο για τις
κρισιμότερες στιγμές στην ιστορία των διαπραγματεύσεων για το κυπριακό, η μόνη
ελπίδα φαίνεται ότι βρίσκεται στο θαύμα. Οι άνθρωποι οι οποίοι βίωσαν στο πετσί
τους, το δράμα της εισβολής και της κατοχής, δεν αντέχουν πλέον τα κούφια λόγια
τα μεγάλα, ούτε και μπορούν να κατανοήσουν τις νέες υποδείξεις των ταγών, για
κρίσιμες εξελίξεις. Όλα τα ίδια φαίνονται και όλα τα ίδια δείχνουν μένουν.
Ωστόσο όλα αλλάζουνε με μυστικό τρόπο ή καλύτερα με μυστηριακό τρόπο, ακολουθώντας
την φυσική ροή των πραγμάτων, ή καλύτερα την θεία νομοτέλεια, η οποία ανεβάζει
τους ταπεινούς και καταβαραθρώνει τους υποκριτές και τους εγωιστές. Το μόνο που
μένει και αναμένουν οι Λυσιώτες, είναι το θαύμα του Αη Φηνιανού και της
Παναγίας της Χρυσολυσιώτισσας.

Σχόλια