Ένας στα 300 τρισεκατομμύρια
Ένας στα 300 τρισεκατομμύρια
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 8/1/2018
Είμαστε πολύ τυχεροί, γιατί γεννηθήκαμε σε αυτή την γη,
έλεγε από τηλεοράσεως, πριν μερικές μέρες ένας γενετιστής. Ένα σπερματοζωάριο,
ανάμεσα σε 300 τρισεκατομμύρια, γονιμοποίησε ένα ωάριο και γεννήθηκε ένας
άνθρωπος. Τα υπόλοιπα σπερματοζωάρια πέθαναν και χάθηκαν. Φανταστείτε τι τύχη είναι
και αυτή και πόσο ξεχωριστοί είμαστε, μονολογούσε ο σπουδαίος επιστήμονας. Αν η
γονιμοποίηση γινόταν με άλλο σπερματοζωάριο, ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα ήταν
πολύ διαφορετικός. Όχι μόνο στην όψη, αλλά και στις ικανότητες, είτε
διανοητικές, είτε ψυχικές, είτε και σωματικές.
Τύχη ή ατυχία, είναι να γεννηθείς, είτε πλούσιος, είτε
φτωχός, είτε άρρωστος, είτε υγιής, είτε στην άκρη της γη, είτε και στην μέση
μιας μεγαλούπολης. Μπορεί ο φαινομενικά αδύνατος, να μεγαλουργήσει στην ζωή,
προσφέροντας χαρά και ευτυχία στους γύρω του, αλλά και ο φαινομενικά ισχυρός,
να καταστρέψει και τον εαυτό και να προκαλέσει πόνο και δυστυχία στους γύρω
του. Τώρα ποιος είναι ευτυχισμένος και ποιος δυστυχισμένος, ποιος είναι τυχερός
και ποιος άτυχος, στο τέλος της ημέρας, είναι μια άλλη δύσκολη υπόθεση.
Ο άνθρωπος είναι ξεχωριστός, αλλά όχι αναντικατάστατος. Τα
παραδείγματα ηγετών και ιστορικών προσωπικοτήτων, καταδεικνύουν και
επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές. Όλα
είναι σχετικά, όπως έλεγε ο Αϊνστάιν, αλλά και τα πάντα έρχονται και
παρέρχονται, «τα πάντα ρει», όπως ορίζει η σημαντικότερη ρήση των αράβων, αλλά
και των αρχαίων ελλήνων.
Από το 2013 εκκρεμεί στην Επιτροπή Νομικών της Βουλής, το
πακέτο των νομοσχεδίων για τον περιορισμό των θητειών των αξιωματούχων του
κράτους. Δηλαδή ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, να υπηρετεί στο ύπατο
αξίωμα, μέχρι δύο θητείες, ενώ καθορίζεται περιορισμός στις θητείες, για τους
βουλευτές, στους δημάρχους και άλλους αξιωματούχους του κράτους. Και όμως
φαίνεται ότι κανείς δεν θέλει να αγγίξει την «καυτή πατάτα», η οποία θα έχει
επιπτώσεις στους ίδιους τους αντιπροσώπους του λαού, πολλοί από τους οποίους
νομίζουν ότι απέκτησαν μόνιμο έδρανο. Ο ηγέτη, ο πολιτικός, οποιοδήποτε κατέχει
αξίωμα, έχει την δυνατότητα να εφαρμόσει το όραμα του, σε μια ή το πολύ σε δύο
θητείες. Αν αυτό δεν μπορέσει να το εφαρμόσει, τότε υπάρχει πρόβλημα και στον
ίδιο και στην ικανότητα του να εμπνεύσει τους υφιστάμενους του, τους συνεργάτες
του.
Η δικαιολογία ότι μπορεί ο λαός, να ανατρέψει ένα ηγέτη,
να μην ψηφίσει για την επανεκλογή του, είναι εν μέρει σωστή και ιστορικά
αποδεικνύεται λανθασμένη. Η ρήση ότι κάθε κοινωνία έχει τους ηγέτες που του
αξίζουν, είναι και πάλι εν μέρει σωστή, αφού ο ηγέτης πρέπει να οδηγεί και να
καθοδηγεί και όχι να υποτάσσεται σε «αγέλες» πολιτών. Οι πολίτες μπορούν εύκολα
να παρασυρθούν από δημαγωγούς, αλλά και από την διαφθορά μέσω της διανομής
θέσεων, μισθών, προαγωγών, ακόμη και επιδομάτων. Η εξουσία αναδεικνύει τον
ηγέτη, αλλά και η εξουσία αποκαλύπτει τις αδυναμίες του ηγέτη. Τα φαινόμενα
νεποτισμού, δηλαδή της οικογενειοκρατίας και τα φαινόμενα διαφθοράς, φουντώνουν
στις περιπτώσεις ηγετών, οι οποίοι νομίζουν ότι είναι παντοδύναμοι. Σε αυτό
ευθύνονται σε ελάχιστο βαθμό και οι πολίτες, οι οποίοι αρέσκονται «έρποντας και
λείχοντας» να βρίσκονται δίπλα στην εξουσία και να απολαμβάνουν ψίχουλα δόξας.
Οι σοφοί ηγέτες, είναι αυτοί που ακούνε και ανέχονται
στην κριτική, όσο άδικη και αν φαίνεται. Στο τέλος της ημέρας είναι οι ίδιοι
κερδισμένοι, αφού αποκτούν τον καλό φόβο, την καλή δύναμη και αποφεύγουν τους
πειρασμούς της διαφθοράς και της διαπλοκής. Μπορεί η εξουσία να αποτελεί το
ισχυρότερο αφροδισιακό, αλλά δεν παύει να αποτελεί και τον ευκολότερο δρόμο για
την καταστροφή ενός αλαζόνα ηγέτη. Ευτυχώς ή δυστυχώς κανείς δεν είναι
αναντικατάστατος και ευτυχώς ή δυστυχώς δεν υπάρχει πουθενά κενό στον κόσμο και
την φύση. Πάντα υπάρχουν οι νέοι αντικαταστάτες και πάντα υπάρχουν οι
προκλήσεις για τους νέους. Το μόνο σίγουρο, είναι ότι αυτός ο κόσμος δεν
αλλάζει με τίποτα και μόνο οι άνθρωποι φεύγουν και χάνονται.
x

Σχόλια