Φοβού τα δώρα του Συνεργατισμού
Φοβού τα δώρα του
Συνεργατισμού
Τρέλα… ο Συνεργατισμός, όπως
λένε και οι νεώτεροι. Άνοιξε την «κάσια» (χρηματοκιβώτιο) και χαρίζει μετοχές.
Και όλοι ελπίζουν ότι από τον Σεπτέμβριο, όταν θα ανοίξουν οι πόρτες του
χρηματιστηρίου για τον Συνεργατισμό, θα αξίζουν γύρω στο ένα χιλιάρικο ευρώ. Οι
παλαιότεροι, οι γριούλες και οι παππούδες, έστω και αν πέρασαν ήδη 18 χρόνια, θυμούνται
την τρέλα της απάτης του χρηματιστηρίου. Τότε άνοιγαν, τα ερμάρια και τα
μπαούλα, έβγαζαν τις οικονομίες για τα υστερινά τους, ώστε να αγοράσουν τις
σίγουρες μετοχές των εταιριών του Συνεργατισμού. Τότε το όνειρο και η σίγουρη
επένδυση, έγινε σε μερικούς μήνες εφιάλτης. Και το μόνο που έμεινε, τότε, ήταν
τα κλάματα, ήταν η οργή και οι κατάρες.
Οι υποψιασμένοι πλέον
επενδυτές, αλλά και οι αθεράπευτοι κύπριοι τζογαδόροι, αναμένουν τις δωρεάν
μετοχές. Ωστόσο φοβούνται, μήπως και έχουμε επανάληψη της ιστορίας του
χρηματιστηριακού σκανδάλου, όπου επιβεβαιώθηκε η παροιμία: «φοβού τους Δαναούς
και δώρα φέροντες», με τους «κουμπάρους» χρηματιστές και τραπεζίτες. Η ανησυχία
εστιάζεται στο ενδεχόμενο το χιλιάρικο, να συρρικνωθεί και γίνει εκατοστάρικο,
ή εξαφανιστεί τελείως, όταν θα ριχθούν οι μετοχές του Συνεργατισμού στο
χρηματιστηριακό πάτωμα. Μήπως κάποια αμαρτωλά μυαλά, σκεφτούν κάποια αλχημεία,
μήπως αυξήσουν το μετοχικό κεφάλαιο, μήπως επινοήσουν κανένα «split» -μοίρασμα
των μετοχών- και ξαφνικά με ένα μαγικό τρόπο, όπως τότε, οι ισχυρές ονομαστικά μετοχές,
καταντήσουν χαρτιά χωρίς αξία, απλά νούμερα στους υπολογιστές.

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
Τρέλα… ο Συνεργατισμός, όπως
λένε και οι νεώτεροι. Άνοιξε την «κάσια» (χρηματοκιβώτιο) και χαρίζει μετοχές.
Και όλοι ελπίζουν ότι από τον Σεπτέμβριο, όταν θα ανοίξουν οι πόρτες του
χρηματιστηρίου για τον Συνεργατισμό, θα αξίζουν γύρω στο ένα χιλιάρικο ευρώ. Οι
παλαιότεροι, οι γριούλες και οι παππούδες, έστω και αν πέρασαν ήδη 18 χρόνια, θυμούνται
την τρέλα της απάτης του χρηματιστηρίου. Τότε άνοιγαν, τα ερμάρια και τα
μπαούλα, έβγαζαν τις οικονομίες για τα υστερινά τους, ώστε να αγοράσουν τις
σίγουρες μετοχές των εταιριών του Συνεργατισμού. Τότε το όνειρο και η σίγουρη
επένδυση, έγινε σε μερικούς μήνες εφιάλτης. Και το μόνο που έμεινε, τότε, ήταν
τα κλάματα, ήταν η οργή και οι κατάρες.
Οι υποψιασμένοι πλέον
επενδυτές, αλλά και οι αθεράπευτοι κύπριοι τζογαδόροι, αναμένουν τις δωρεάν
μετοχές. Ωστόσο φοβούνται, μήπως και έχουμε επανάληψη της ιστορίας του
χρηματιστηριακού σκανδάλου, όπου επιβεβαιώθηκε η παροιμία: «φοβού τους Δαναούς
και δώρα φέροντες», με τους «κουμπάρους» χρηματιστές και τραπεζίτες. Η ανησυχία
εστιάζεται στο ενδεχόμενο το χιλιάρικο, να συρρικνωθεί και γίνει εκατοστάρικο,
ή εξαφανιστεί τελείως, όταν θα ριχθούν οι μετοχές του Συνεργατισμού στο
χρηματιστηριακό πάτωμα. Μήπως κάποια αμαρτωλά μυαλά, σκεφτούν κάποια αλχημεία,
μήπως αυξήσουν το μετοχικό κεφάλαιο, μήπως επινοήσουν κανένα «split» -μοίρασμα
των μετοχών- και ξαφνικά με ένα μαγικό τρόπο, όπως τότε, οι ισχυρές ονομαστικά μετοχές,
καταντήσουν χαρτιά χωρίς αξία, απλά νούμερα στους υπολογιστές.
Τα μακρά κοντά ήρθαν και σε
μερικούς μήνες θα ξέρουμε, πως θα μεταφράζεται το δωράκι του Συνεργατισμού. Οι
αισιόδοξοι, οι οποίοι βλέπουν μισογεμάτο το ποτήρι, λένε ότι οι δωρεάν μετοχές
αποτελούν αντιστάθμισμα για τις πάλαι ποτέ χαμένες μετοχές, των εταιριών του
Συνεργατισμού, την εποχή του χρηματιστηριακού σκανδάλου. Οι απαισιόδοξοι, οι
οποίοι βλέπουν μισοάδειο το ποτήρι, βλέπουν παγίδες και μεγαλοκαρχαρίες, οι
οποίοι θα έλθουν και θα αγοράσουν σε τιμή ευκαιρίας, ολόκληρο τον
Συνεργατισμού. Πάντως και οι μεν και οι δε, φοβούνται περισσότερο τους εαυτούς
τους, αφού το δωράκι με τις μετοχές, μπορεί να ανάψει και πάλι το πάθος του
χρηματιστηριακού τζόγου και αρχίσει μια νέα εποχή τρέλας με τις μετοχές.

Κατά τα άλλα, σήμερα υπάρχει
μια τεράστια διαφορά σε σχέση με το σκοτεινό 1999-2000, όπου είχαμε το
χρηματιστηριακό σκάνδαλο. Σήμερα έχουμε «σοβαρές» εποπτικές αρχές και ένα
χρηματο-οικονομικό επίτροπο τον Παύλο Ιωάννου, ο οποίος απέδειξε ότι τολμά.
Αποκάλυψε την συστημική απάτη, με τις υπερχρεώσεις 111 εκ. στο Συνεργατισμό,
ποσά τα οποία επιστρέφονται στους δανειολήπτες. Αποκάλυψε και μια σειρά από
υπερχρεώσεις στις υπόλοιπες Τράπεζες, μόνο που εδώ οι απάτες ήταν κατά
περίπτωση και όχι γενικευμένες. Αλλά και ο κόσμος είναι κάπως υποψιασμένος και
σκέφτεται διπλά, όταν ακούει τους «κουμπάρους» τους τραπεζίτες.
Πέραν όμως από όλα αυτά,
υπάρχει και η ξεχασμένη ηθική, η οποία δεν φαίνεται να αγγίζει κυρίως τους
ξένους υπερ-συμβούλους, όπως λένε οι κακές γλώσσες. Χρυσοπληρωμένοι ειδικοί, με
δεκάδες χιλιάδες ευρώ το μήνα, λένε οι φήμες, χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο των
κατεχομένων στην Τύμπου, γιατί τάχα είναι πιο φθηνά τα εισιτήρια. Άλλοι
απαιτούν να κατατίθενται οι χρυσοί μισθοί τους, σε φορολογικούς παραδείσους του
εξωτερικό, για να πληρώνουν λιγότερους φόρους. Και χειρότερο ή το πιο
προκλητικό, είναι ότι μετακαλούνται στο νησί, άνθρωποι οι οποίοι, είτε δεν
έχουν την καλύτερη έξωθεν καλή μαρτυρία, είτε στον συναγωνισμό των Πανεπιστημιακών
σπουδών, ήταν πολύ κατώτεροι των κύπριων συμφοιτητών τους. Η πλάκα είναι ότι μερικοί, έρχονται στην Κύπρο
και μαθαίνουν, αντί να φέρουν τεχνογνωσία. Πολύ τρέλα τελικά το Τραπεζικό και
χρηματιστηριακό σύστημα του νησιού. Ίσως φταίει, ο ήλιος, ίσως το καλό φαί,
ίσως και τα πάθη των ανθρώπων. Πέραν όμως όλων αυτών, υπάρχει και η θεία δίκη,
η οποία είναι σίγουρα ισχυρότερη, από την ανθρώπινη δικαιοσύνη και απονέμεται
χωρίς διακρίσεις.
Σχόλια