Από τον Hellas Sat στον Arab Sat
Από τον Hellas Sat στον Arab Sat
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΠΑΡΗ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 30/10/2016
Παλιό και ωραίο παρελθόν και μεγαλεία διηγώντας τα
να κλαις. Ο αιώνιος Ζορμπάς του Νίκου Καζαντζάκη, η αιώνια μοίρα του
Ελληνισμού. Από τα ουράνια στα καταχθόνια και από τα εφήμερα στα αιώνια, σε μια
αέναη πορεία. Πριν μερικές μέρες, παλιοί, καλοί και αληθινοί φίλοι,
παρακαθίσαμε στο επίσημο δείπνο του Arab Sat/Hellas Sat στη Λεμεσό. Το μυαλό πήγε 13 χρόνια πίσω, στο
δείπνο που παρέθεσε τότε o Hellas Sat, στο Ορλάντο
των Ηνωμένων Πολιτειών, λίγες ώρες μετά την εκτόξευση του πρώτου δορυφόρου της
Ελλάδας και της Κύπρου, από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ, τότε που όλοι πανηγύριζαν
για το θαύμα του ελληνισμού. Τότε στήθηκε ένα τρικούβερτο γλέντι, με ελληνικά
τραγούδια και χορούς, από την πολυπληθή αποστολή από την Κύπρο και την Ελλάδα,
από την μεγάλη ομάδα ελλήνων επιστημόνων της ΝΑΣΑ και από πολλούς ομογενείς.
Όλα τότε μύριζα Ελλάδα.
Στο δείπνο του Arab Sat/Hellas Sat στη Λεμεσό, συνδαιτυμόνες ήταν ισχυρές «κεφαλές»
από την Κύπρο, την Ελλάδα και πολλές αραβικές χώρες. Υπουργοί και υφυπουργοί
και άλλοι αξιωματούχοι από το Κουβέιτ, το Κατάρ, την Σαουδική Αραβία και άλλες
αραβικές χώρες. Από την Κύπρο, ο Μάριος Δημητριάδης Υπουργός Μεταφορών, ο
Γιώργος Παμπορίδης Υπουργός Υγείας και από την Ελλάδα ο Βασίλειος Μαγκλάρας, Γενικός
Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και άλλοι πολλοί αξιωματούχοι. Το πλούσιο φαγητό
ήταν προσαρμοσμένο στα ήθη των μουσουλμάνων, χωρίς οινοπνευματώδη ποτά και
χωρίς χοιρινό. Η μουσική ήταν ελληνική και οι επιλογές εξαιρετικές. Ωστόσο
έλειπε το γλέντι, έλειπε ο ενθουσιασμός, έλειπε η χαρά του συναπαντήματος. Έστω
και η πανίσχυρη αυτή ομάδα, σε λίγους μήνες θα εκτοξεύσει ακόμη δύο δορυφόρους,
έστω και ο Arab Sat/Hellas Sat, αποτελούν ένα από τα ισχυρότερα κονσόρτσιουμ στον
κόσμο, στο χώρο της διαστημικής τεχνολογίας.
Το όνειρο του Hellas Sat, πριν σχεδόν δύο δεκαετίες, υλοποιήθηκε από μια
ομάδα «ρομαντικών» ανθρώπων, με επικεφαλής τον Χριστόδουλο Πρωτοπαπά, οι οποίοι
πέτυχαν τότε, το ακατόρθωτο, με κάποιους πολιτικούς να βάζουν τότε στοίχημα,
ότι θα τρυπούσαν την μύτη τους, αν καταφέρει η Κύπρος και η Ελλάδα να στείλει
δορυφόρο στο διάστημα. Στην εποχή των «παχιών αγελάδων» οι κυπριακές
επιχειρήσεις, όλο έταζαν κεφάλαια και όλο άλλαζαν γνώμη. Τότε μόνο ο ΟΤΕ
διέθεσε τα εκατομμύρια για να προχωρήσει το εγχείρημα. Στην εποχή των «ισχνών
αγελάδων» ο Hellas Sat ήταν από τις ελάχιστες επιχειρήσεις
στον ελληνικό χώρο, οι οποίες είχαν κέρδη δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Το
«μίζερο» ελληνικό κράτος, πούλησε τον ΟΤΕ, μαζί και τον Hellas Sat στους
Γερμανούς, οι οποίοι επέλεξαν την «αρπαχτή» και πούλησαν τον δορυφόρο και τα
διαστημικά οικόπεδα στο άραβες.
Στο τέλος της ημέρας, ιστορικά,
η πορεία του ελληνικού διαστημικού ονείρου, καταξιώθηκε και πέρασε από το
επίπεδο του ελληνικού ενθουσιασμού, στο επίπεδο του παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Ωστόσο δεν παύει να υπάρχει πάντα αυτή η πίκρα και το μεγάλο γιατί, για την
αδυναμία του Ελληνισμού, με τις τόσες δυνατότητες, με τα τόσα δυνατά μυαλά, με το
τόσο πείσμα και πάθος, να μην μπορεί να κάνει το επόμενο βήμα και να καταστεί
ένας σημαντικός διαχρονικός παίκτης, στο παγκόσμιο χωριό μας. Πάντως είτε έτσι,
είτε αλλιώς, η Κύπρος κατάφερε να εισέλθει στην τεχνολογία του διαστήματος και
δεκάδες κύπριοι επιστήμονες βρίσκονται σήμερα στο νησί και όχι στην ξενιτιά. Οι
ξένοι με τα πλούτη και τις αμερικανικές σπουδές, σίγουρα κάτι ξέρουν και αυτοί
και προτιμούν την Κύπρο, για κάνουν δουλειές και γιατί όχι και για να
διασκεδάζουν. Και η ζωή συνεχίζεται και ποιος ξέρει τι θα ξημερώσει αύριο. 

Σχόλια