Η γκάφα των λεωφορείων και η πλάνη των ποδηλάτων
➧ Άδοξα τέλειωσαν τα πανηγύρια για τα σύγχρονα λε-
ωφορεία και γρήγορα ξεχάστηκαν οι προεκλογικές
φανφάρες των δημάρχων, οι οποίοι νόμιζαν ότι θα
έβαζαν τα ποδήλατα στη ζωή των Κυπρίων. Τα εκα-
τομμύρια από τις Βρυξέλλες –τα οποία αντλήθηκαν
από τους Κύπριους φορολογούμενους– εξανεμίστη-
καν και τώρα οι εταιρείες και οι οδηγοί φωνάζουν
για χρέη και για μισθούς. Άραγε ποιος φταίει και
ποιος θα κληθεί να πληρώσει γι’ αυτήν την γκάφα,
γι’ αυτήν την επιχειρηματική αποτυχία; Η απάντηση
είναι γνωστή και απλή. Ο ΚΑΝΕΝΑΣ. Εδώ οι Τράπε-
ζες τα έκαναν μαντάρα και καλείται το κράτος –δη-
λαδή ο φτωχός κοσμάκης– να πληρώσει τα σπασμέ-
να και ΚΑΝΕΝΑΣ «υπεύθυνος» δεν πρόκειται να
πληρώσει, όπως συνέβη και με το σκάνδαλο του
χρηματιστηρίου.
➧ Η κοινή λογική δεν είναι καθόλου κοινή και επιβε- βαιώνεται καθημερινώς. Εκτός και αν κάποια πονηρά μυαλά, άλλα λένε και άλλα κάνουν, λέγοντας ότι θέ- τουν το ατομικό πάνω από το συλλογικό συμφέρον. Έστω και αν διακηρύσσουν ότι νοιάζονται για το περι- βάλλον και την εξοικονόμηση καυσίμων. Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν να πετύχει η χρήση των λεωφο- ρείων, χωρίς λεωφορειολωρίδες, χωρίς τακτικά δρο- μολόγια, χωρίς ηλεκτρονικούς πίνακες ενημέρωσης των επιβατών και χωρίς σύγχρονες στάσεις; Σε όλες τις αραβικές χώρες, όπου ο ήλιος καίει και γδέρνει, σε πόλεις με πολλά εκατομμύρια κατοίκους, χρησι- μοποιούν μικρά λεωφορεία, τα οποία πραγματοποι- ούν δρομολόγια, σε πολύ τακτά χρονικά διαστήματα. Στις στάσεις σε διάστημα μέχρι και πέντε λεπτά, έρ- χεται το ένα και φεύγει το άλλο λεωφορείο. Στην Κύ- προ αγόρασαν τεράστια και πολυδάπανα λεωφορεία, τα οποία μετακινούνται πολύ δύσκολα. Το χειρότερο είναι ότι πραγματοποιούν στάσεις, σε ανύπαρκτες στάσεις, προκαλώντας κυκλοφοριακό κομφούζιο.
➧ Εδώ και δεκαετίες διαφημίζεται από τους άρχοντες του τόπου το σύστημα «park and drive» –στάθμευ- σης και μετεπιβίβασης– και όμως κανένας δεν τολμά να το εφαρμόσει. Πιο απλά θα δημιουργηθούν δύο μεγάλοι χώροι στάθμευσης, ένας στο νέο ΓΣΠ και έ- νας άλλος στον χώρο του Μακάρειου σταδίου ή στις γύρω περιοχές. Οι οδηγοί από την ύπαιθρο και τις άλλες πόλεις, θα σταθμεύουν και θα επιβιβάζονται στο λεωφορείο, για να μεταβούν στη δουλειά τους, στο κέντρο της πόλης. Αν δημιουργούνταν δύο λεω- φορειολωρίδες, αν υπήρχαν τακτικά δρομολόγια, οι εργαζόμενοι κυρίως στο Δημόσιο, θα χρησιμοποιού- σαν τα λεωφορεία, ώστε να ξεφύγουν από την ταλαι- πωρία της κίνησης και των δυσεύρετων χώρων στάθ- μευσης. Η δικαιολογία ότι δεν υπάρχει χώρος στους δρόμους, δεν μπορεί να σταθεί και πολύ, αφού θα έ- πρεπε όλοι οι δρόμοι των πόλεων να γίνουν μονό- δρομοι, ώστε να δημιουργηθούν λεωφορειολωρί- δες, να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό χάος και το κυριότερο να μειωθούν δραστικά τα δυστυχήματα. Ακόμη το κράτος, αν ήταν λίγο πιο πονηρό, θα μείωνε τους χώρους στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, ώ- στε να αναγκάσει τους κουτοπόνηρους Κύπριους να χρησιμοποιήσουν τα λεωφορεία.
➧ Τα ίδια και χειρότερα με τα ποδήλατα και τους πανά- κριβους ποδηλατοδρόμους. Ποιος λογικός άνθρωπος θα πάει στη δουλειά του με ποδήλατο, μέσα στο κυ- πριακό καμίνι ή μέσα στις χειμερινές μπόρες; Μα φυσικά ΚΑΝΕΝΑΣ. Αν τολμήσει κάποιος να δοκιμάσει το ποδήλατο, θα πάει στη δουλειά του, είτε μυρίζο- ντας ιδρώτα είτε μούσκεμα στη βροχή. Αντιθέτως, σε όλες τις βόρειες χώρες της Ευρώπης, όπου χρησιμο- ποιούνται μαζικά τα ποδήλατα, η οδήγηση αποτελεί απόλαυση. Αν είναι καλοκαίρι, αποτελεί μαγεία να κυκλοφορείς μέσα από τα πολύχρωμα παρτέρια χω- ρίς βεβαίως να ιδρώνεις. Αν είναι χειμώνας, αποτε- λεί και πάλι μαγεία να οδηγείς με το αδιάβροχο και να ακούς το μελωδικό ψιλοβρόχι, να κτυπά το διάφα- νο νάιλον. Βεβαίως, υπάρχουν και οι ποδηλατοδρό- μοι που ενώνουν όλη την πόλη και φυσικά η κουλ- τούρα σεβασμού προς τους ποδηλάτες.
➧ Στην Κύπρο, πριν από μερικές δεκαετίες, οι δρόμοι ήταν γεμάτοι μηχανάκια, μικρές μοτοσικλέτες και μά- λιστα δεν ήταν υποχρεωτική η χρήση κράνους. Οι πο- λίτες μετέβαιναν με ταχύτητα στη δουλειά τους, χω- ρίς να ιδρώνουν και χωρίς να πονοκεφαλιάζουν από το καυτό κράνος. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αστυνο- μία, επέβαλαν τα κράνη για να προστατεύονται οι ο- δηγοί. Στην πράξη, όμως, αυτό που πέτυχαν είναι να εξαφανίσουν τα μηχανάκια από τους δρόμους, να πολλαπλασιάσουν τα αυτοκίνητα, να αυξήσουν την κυκλοφοριακή κίνηση και τη μόλυνση του περιβάλ- λοντος. Ήδη δαπανήθηκαν πολλά εκατομμύρια ευρώ για ποδηλατοδρόμους, για τους οποίους δεν υπάρχει ανταπόκριση. Καλό είναι να σκεφτούν οι αρμόδιοι, να επιτρέψουν τη χρήση των ποδηλατοδρόμων από τους οδηγούς μικρών μοτοσικλετών και μάλιστα χω- ρίς κράνος. Με τον τρόπο αυτό θα προστατεύονται οι οδηγοί και σίγουρα θα αντιμετωπιστεί το κυκλοφο- ριακό χάος, το οποίος κατάντησε μάστιγα για την τσέ- πη και την ψυχολογία των οδηγών. Λίγη φαντασία στην πολιτική κάνει πολύ καλό.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 23/9/2012
➧ Η κοινή λογική δεν είναι καθόλου κοινή και επιβε- βαιώνεται καθημερινώς. Εκτός και αν κάποια πονηρά μυαλά, άλλα λένε και άλλα κάνουν, λέγοντας ότι θέ- τουν το ατομικό πάνω από το συλλογικό συμφέρον. Έστω και αν διακηρύσσουν ότι νοιάζονται για το περι- βάλλον και την εξοικονόμηση καυσίμων. Αλήθεια, πώς είναι δυνατόν να πετύχει η χρήση των λεωφο- ρείων, χωρίς λεωφορειολωρίδες, χωρίς τακτικά δρο- μολόγια, χωρίς ηλεκτρονικούς πίνακες ενημέρωσης των επιβατών και χωρίς σύγχρονες στάσεις; Σε όλες τις αραβικές χώρες, όπου ο ήλιος καίει και γδέρνει, σε πόλεις με πολλά εκατομμύρια κατοίκους, χρησι- μοποιούν μικρά λεωφορεία, τα οποία πραγματοποι- ούν δρομολόγια, σε πολύ τακτά χρονικά διαστήματα. Στις στάσεις σε διάστημα μέχρι και πέντε λεπτά, έρ- χεται το ένα και φεύγει το άλλο λεωφορείο. Στην Κύ- προ αγόρασαν τεράστια και πολυδάπανα λεωφορεία, τα οποία μετακινούνται πολύ δύσκολα. Το χειρότερο είναι ότι πραγματοποιούν στάσεις, σε ανύπαρκτες στάσεις, προκαλώντας κυκλοφοριακό κομφούζιο.
➧ Εδώ και δεκαετίες διαφημίζεται από τους άρχοντες του τόπου το σύστημα «park and drive» –στάθμευ- σης και μετεπιβίβασης– και όμως κανένας δεν τολμά να το εφαρμόσει. Πιο απλά θα δημιουργηθούν δύο μεγάλοι χώροι στάθμευσης, ένας στο νέο ΓΣΠ και έ- νας άλλος στον χώρο του Μακάρειου σταδίου ή στις γύρω περιοχές. Οι οδηγοί από την ύπαιθρο και τις άλλες πόλεις, θα σταθμεύουν και θα επιβιβάζονται στο λεωφορείο, για να μεταβούν στη δουλειά τους, στο κέντρο της πόλης. Αν δημιουργούνταν δύο λεω- φορειολωρίδες, αν υπήρχαν τακτικά δρομολόγια, οι εργαζόμενοι κυρίως στο Δημόσιο, θα χρησιμοποιού- σαν τα λεωφορεία, ώστε να ξεφύγουν από την ταλαι- πωρία της κίνησης και των δυσεύρετων χώρων στάθ- μευσης. Η δικαιολογία ότι δεν υπάρχει χώρος στους δρόμους, δεν μπορεί να σταθεί και πολύ, αφού θα έ- πρεπε όλοι οι δρόμοι των πόλεων να γίνουν μονό- δρομοι, ώστε να δημιουργηθούν λεωφορειολωρί- δες, να αντιμετωπιστεί το κυκλοφοριακό χάος και το κυριότερο να μειωθούν δραστικά τα δυστυχήματα. Ακόμη το κράτος, αν ήταν λίγο πιο πονηρό, θα μείωνε τους χώρους στάθμευσης στο κέντρο της πόλης, ώ- στε να αναγκάσει τους κουτοπόνηρους Κύπριους να χρησιμοποιήσουν τα λεωφορεία.
➧ Τα ίδια και χειρότερα με τα ποδήλατα και τους πανά- κριβους ποδηλατοδρόμους. Ποιος λογικός άνθρωπος θα πάει στη δουλειά του με ποδήλατο, μέσα στο κυ- πριακό καμίνι ή μέσα στις χειμερινές μπόρες; Μα φυσικά ΚΑΝΕΝΑΣ. Αν τολμήσει κάποιος να δοκιμάσει το ποδήλατο, θα πάει στη δουλειά του, είτε μυρίζο- ντας ιδρώτα είτε μούσκεμα στη βροχή. Αντιθέτως, σε όλες τις βόρειες χώρες της Ευρώπης, όπου χρησιμο- ποιούνται μαζικά τα ποδήλατα, η οδήγηση αποτελεί απόλαυση. Αν είναι καλοκαίρι, αποτελεί μαγεία να κυκλοφορείς μέσα από τα πολύχρωμα παρτέρια χω- ρίς βεβαίως να ιδρώνεις. Αν είναι χειμώνας, αποτε- λεί και πάλι μαγεία να οδηγείς με το αδιάβροχο και να ακούς το μελωδικό ψιλοβρόχι, να κτυπά το διάφα- νο νάιλον. Βεβαίως, υπάρχουν και οι ποδηλατοδρό- μοι που ενώνουν όλη την πόλη και φυσικά η κουλ- τούρα σεβασμού προς τους ποδηλάτες.
➧ Στην Κύπρο, πριν από μερικές δεκαετίες, οι δρόμοι ήταν γεμάτοι μηχανάκια, μικρές μοτοσικλέτες και μά- λιστα δεν ήταν υποχρεωτική η χρήση κράνους. Οι πο- λίτες μετέβαιναν με ταχύτητα στη δουλειά τους, χω- ρίς να ιδρώνουν και χωρίς να πονοκεφαλιάζουν από το καυτό κράνος. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αστυνο- μία, επέβαλαν τα κράνη για να προστατεύονται οι ο- δηγοί. Στην πράξη, όμως, αυτό που πέτυχαν είναι να εξαφανίσουν τα μηχανάκια από τους δρόμους, να πολλαπλασιάσουν τα αυτοκίνητα, να αυξήσουν την κυκλοφοριακή κίνηση και τη μόλυνση του περιβάλ- λοντος. Ήδη δαπανήθηκαν πολλά εκατομμύρια ευρώ για ποδηλατοδρόμους, για τους οποίους δεν υπάρχει ανταπόκριση. Καλό είναι να σκεφτούν οι αρμόδιοι, να επιτρέψουν τη χρήση των ποδηλατοδρόμων από τους οδηγούς μικρών μοτοσικλετών και μάλιστα χω- ρίς κράνος. Με τον τρόπο αυτό θα προστατεύονται οι οδηγοί και σίγουρα θα αντιμετωπιστεί το κυκλοφο- ριακό χάος, το οποίος κατάντησε μάστιγα για την τσέ- πη και την ψυχολογία των οδηγών. Λίγη φαντασία στην πολιτική κάνει πολύ καλό.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 23/9/2012
Σχόλια