Η εκτόξευση με δορυφόρους και η βύθιση με γραμματείς


Ένα μεσαίο

στέλεχος της δημόσιας υπηρεσίας, καλά


σπουδαγμένο, πραγματικά σκληρά εργαζόμενο, μονο-

λογούσε με παράπονο: «Εισηγήθηκα στον καλό μου

προϊστάμενο ένα τεχνολογικό πρόγραμμα, το οποίο ε-

ξυπηρετούσε και ξένους επενδυτές και αυξήθηκαν τα

έσοδα του Δημοσίου κατά ένα εκατομμύριο ευρώ, ε-

νώ μειώθηκε δραστικά και η γραφειοκρατία. Και όλα

αυτά, ενώ αρκετοί από το γραμματειακό προσωπικό

της υπηρεσίας μου, χωρίς πτυχία και προσόντα και με

μεγάλη δόση αλαζονείας και τεμπελιάς, πληρώνονται

καλύτερα από εμένα». Και συνέχισε ο μονόλογος:

«Με το πρόγραμμα αυτό, εξασφάλισα όχι μόνο τους

μισθούς και τα ωφελήματά μου μέχρι να αφυπηρετή-

σω, αλλά και πολλών άλλων συναδέλφων, αν βεβαί-

ως δεν βρεθεί κάποιος εξυπνόβλακας για να αλλάξει

το σύστημα». Ο φίλος του, ο οποίος άκουγε το παρά-

πονο, υπέδειξε στον καλό δημόσιο υπάλληλο, ότι εί-

ναι πολύ τυχερός. Πρώτο γιατί ο προϊστάμενός του

τον άφησε να δράσει –και θεώρησε τη δική του άπο-

ψη καλύτερη από την άποψη της γραμματέας– δεύτε-

ρο γιατί δεν τον μετέθεσαν, αφού χαλάει την «πιά-

τσα» στο Τμήμα του και τρίτο γιατί βίωσε τη χαρά της

δημιουργίας. Φυσικά, ο άνθρωπος δεν μπορούσε να

καταλάβει την ψυχρή λογική του καλού του φίλου, α-

φού ο ίδιος δούλεψε για αρκετά χρόνια στον ιδιωτικό

τομέα.



Οι αρχαίοι Έλληνες εφηύραν σπουδαία τεχνολογικά


συστήματα μέχρι και ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Ωστόσο, οι εφευρέσεις έμειναν στα «χαρτιά», αφού

είχαν τους δούλους, οι οποίοι ήταν ικανοί για όλα, όχι

μόνο για τις δουλειές, αλλά και για τα πάθη των αφε-

ντικών τους. Στο κυπριακό δημόσιο συμβαίνει κάτι α-

νάλογο. Υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για να αντι-

μετωπιστεί η γραφειοκρατία, για να εξυπηρετείται

χωρίς να ταλαιπωρείται ο πολίτης και κυρίως για να υ-

πάρχουν εξοικονομήσεις στα χρεοκοπημένα δημόσια

ταμεία. Ωστόσο, υπάρχει ένας στρατός «γραμματεια-

κού προσωπικού» –βασικά αποφοίτων γυμνασίου– οι

οποίοι προσλήφθηκαν πριν από μερικές δεκαετίες, η

πλειοψηφία των οποίων με κομματικές ταυτότητες, οι

οποίοι σήμερα πληρώνονται περισσότερα απ’ ό,τι επι-

στήμονες με σπουδαία προσόντα. Όταν αναλάμβανα

πόστα στην κυβερνητική μηχανή δεν στοίχιζαν και

πολλά, αλλά σήμερα με τις περίφημες κλίμακες του

Δημοσίου, όχι μόνο στοιχίζουν πανάκριβα, αλλά απο-

τελούν και το μεγαλύτερο εμπόδιο για τον εκσυγχρο-

νισμό.



Η πλάκα είναι ότι πολλοί από αυτό το «γραμματειακό


προσωπικό» απέκτησαν πτυχία εξ αποστάσεως με δα-

πάνες του κράτους, και καταλαμβάνουν και διευθυντι-

κές θέσεις. Ωστόσο άλλα είναι τα πτυχία των κανονι-

κών φοιτητών και άλλα των εξ αποστάσεως, τα οποία

συνήθως εξασφαλίζονται με χαριστικές διαδικασίες.

Άσε που σε πολλές χώρες δεν αναγνωρίζονται τα εξ

αποστάσεων πτυχία, αφού οι προαγωγές γίνονται με

βάση αξιολογήσεις και την παραγωγικότητα του υπαλ-

λήλου. Οι σύγχρονοι «δούλοι» του κυπριακού δημοσί-

ου, διασφαλίζουν και το πάθος της εξουσίας των πολι-

τικών, πάθος το οποίο θεωρείται ως το ισχυρότερο α-

φροδισιακό στον κόσμο.



Πριν από μερικές ημέρες ανακοινώθηκε η νέα συμ-


φωνία της Κυπριακής Δημοκρατίας με την εταιρεία

Hellas Sat για εκμετάλλευση της τροχιακής θέσης του

δορυφόρου του ΟΤΕ, μέχρι το 2041. Η εταιρεία είναι

από τις λίγες, η οποία σημειώνει κέρδη δεκάδων εκα-

τομμυρίων ευρώ, εργοδοτώντας σπουδαίους και πε-

ριζήτητους παγκοσμίως επιστήμονες. Η έδρα της ε-

ταιρείας είναι στην Κύπρο και έτσι οι επιστήμονες,

στην πλειοψηφία τους Κύπριοι, έμειναν στο νησί. Το

σπουδαιότερο είναι ότι η Κύπρος κατέχει σήμερα υ-

ψηλή τεχνολογία και μπορεί να εξυπηρετεί επιχειρή-

σεις σε Ευρώπη, Αφρική και Ασία, σε όλες τις κατα-

κτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως είπε στην

παρουσίαση της συμφωνίας ο διευθύνων σύμβουλος

του Hellas Sat, Χριστόδουλος Πρωτοπαπάς. Η πλάκα

είναι ότι οι μεγάλοι δημόσιοι οργανισμοί του Δημοσί-

ου, αρνήθηκαν πριν από μερικά χρόνια να συμμετά-

σχουν στο διαστημικό όνειρο, παρόλη την αρχική

πρόθεση για να ανέβουν στο διαστημικό άρμα. Κάποι-

οι πολιτικοί τότε έβαζαν και τρελά στοιχήματα, αν θα

κατάφερνε η Κύπρος να στείλει δορυφόρο στο διά-

στημα, στοιχήματα τα οποία ξέχασαν πολύ γρήγορα.



Πριν από μερικές ημέρες πραγματοποιήθηκε ακόμη


μία συζήτηση στη Βουλή για τη γραφειοκρατία στο

Δημόσιο. Μερικοί καλοί και νεαροί υπάλληλοι του

Υπουργείου Οικονομικών, μίλησαν για ακόμη μία φο-

ρά για τις πανάκριβες έρευνες ιδιωτικών ελεγκτικών

οργανισμών, οι οποίες βρίσκονται εδώ και δεκαετίες

στα συρτάρια. Και φυσικά χαμογελούσαν και αυτοί με

αυτά που έλεγαν, αφού ξέρουν ότι όλα σκαλώνουν

στις πολιτικές επιθυμίες των ανώνυμων εξουσιαστών,

οι οποίοι δεν διατάζουν, αλλά απλώς εκφράζουν επι-

θυμίες, για να μην έχουν και νομική ευθύνη. Όλοι ξέ-

ρουν καλά ότι τα πράγματα είναι πολύ απλά. Πρέπει

να καταργηθούν διευθυντικές θέσεις και να συγχω-

νευτούν υπηρεσίες, πρέπει να εφαρμοστεί η μηχανο-

γράφηση στο Δημόσιο, πρέπει να συνενωθούν δήμοι,

πρέπει να γίνουν τομές στο Δημόσιο για να καταπολε-

μηθεί η γραφειοκρατία και να μειωθεί η διαφθορά.

Αλλά κάθε λίγο και λιγάκι έχουμε εκλογές και οι ψη-

φοφόροι θέλουν «θεσούλες» για να τρέξουν στις

κάλπες. Και όλα αυτά γιατί «τον πλούτο πολλοί εμίση-

σαν, τη δόξα ουδείς».

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις